|
| کد مطلب: ۹۲۳۲۰
لینک کوتاه کپی شد

رمستان اروپا خیلی سرد نشد،قیمت گاز به قبل از جنگ اوکراین بازگشت

قیمت گاز طبیعی در اروپا در پی هوای معتدل که تقاضا را کمتر کرد، سال نوی میلادی را با کاهش آغاز کرد.

 قیمت پایه گاز بازار اروپا در معاملات روز جاری، حداکثر ۷.۹ درصد کاهش یافت و به پایین‌ترین حد از ۲۱ فوریه رسید و به روند کاهشی که از سه هفته پیش پیدا کرده بود، ادامه داد. پیش‌بینی‌های هوا به دمای بالاتر از حد معمول در اکثر نقاط اروپا در دو هفته آینده اشاره دارد که به اروپا کمک خواهد کرد از اتمام سریع ذخایر گاز اجتناب کند.

پس از یک سال نوسان شدید قیمت که در نتیجه جنگ روسیه در اوکراین و افزایش هزینه‌های انرژی روی داد، بازار سال ۲۰۲۳ را با اضطراب کمتری آغاز کرد. قیمت گاز در دسامبر که اروپا موفق شد واردات گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) را جایگزین عمده واردات گاز طبیعی از روسیه کند، حدود ۴۷ درصد کاهش یافت.

دمای معتدل‌تر برای مدت طولانی به همراه کاهش آخر سال تقاضای صنعتی، ممکن است به اروپا کمک کند از خالی شدن کامل ذخایر گاز خود تا پایان فصل جلوگیری کند. قیمت پایین‌تر گاز همچنین مایه آسودگی اقتصاد اروپاست که با نرخ بالای تورم، دست به گریبان است.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، اظهار کرد: بحران انرژی که پس از حمله نظامی ولادیمیر پوتین به اوکراین روی داد، آزمون دشواری برای بزرگترین اقتصاد اروپا بود و از شهروندان این کشور خواست در ماه‌های پیش رو، در مصرف انرژی صرفه جویی کنند. طبق آمار زیرساخت گاز اروپا، سطح ذخایر گاز آلمان طی هفته گذشته به ۹۰ درصد افزایش یافت که در مقایسه با میانگین پنج ساله ۷۳ درصد برای این وقت از سال، افزایش نشان می‌دهد.

شولتس در سخنرانی سال نو اعلام کرد: پایانه‌های جدید واردات ال‌ان‌جی، اقتصاد آلمان و اروپا را در بلندمدت، از وابستگی به گاز روسیه آزاد می‌کنند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، بهای معاملات گاز هلند برای ماه آینده ساعت ۱۰ و ۲۰ دقیقه صبح روز دوشنبه به وقت آمستردام، با ۲.۷ درصد کاهش، ۷۴.۲۸ یورو به ازای هر مگاوات ساعت معامله شد. حجم کلی معاملات به دلیل تعطیلات در انگلیس، پایین‌تر بود. قیمت برق هم کاهش داشت و بهای معاملات ماه آتی آلمان، ۴.۵ درصد کاهش یافت.

 

منبع:ایسنا

ارسال نظر

پربازدیدترین