|
| کد مطلب: ۹۰۷۶۷
لینک کوتاه کپی شد

واکنش تند جمهوریخواهان به موضع بایدن درمورد ناآرامی های چین

اختلاف ها بین کاخ سفید و حزب جمهوریخواهان در واکنش به چین بالا گرفته و برخی از قانونگذاران جمهوریخواه جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا را به شکست در موضع گیری علیه پکن همزمان با ناآرامی ها علیه محدودیت های کرونایی در این کشور متهم می کنند.

واکنش تند جمهوریخواهان به موضع بایدن درمورد ناآرامی های چین

 ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز نوشت برخی از تحلیلگران می گویند واکنش محتاطانه بایدن با توجه به تنش در روابط آمریکا و چین منطقی است.

روز دوشنبه کاخ سفید اعلام کرد از حقوق مردم چین در اعتراضات آرام حمایت می کند اما از انتقاد به پکن خودداری کرد.

سناتور تد کروز واکنش کاخ سفید را «ترحم‌آور» توصیف کرده و برخی دیگر از جمهوریخواهان از جمله مارکو روبیو و کریس اسمیت آن را واکنشی «ضعیف» از سوی بایدن دانستند.

پس از سفر آگوست گذشته نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، چین رزمایش‌های نظامی را در اطراف این جزیره که آن را قلمرو چین می‌داند، آغاز کرد و ارتباطات این کشور با آمریکا را در برخی زمینه‌ها از جمله مسائل نظامی و تغییرات آب و هوایی قطع کرد.

از آن زمان، چین و آمریکا برای بهبود و تثبیت روابط دوجانبه تلاش کرده اند. بایدن و شی اوایل ماه نوامبر در ملاقات حضوری جزیره بالی اندونزی،درباره پیگیری مذاکرات توافق کردند که شامل سفر برنامه ریزی شده آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به چین در اوایل سال ۲۰۲۳ بود.

خبرگزاری رسمی چین (شینهوا) بدون اشاره به اعتراضات کرونایی در چین نوشت «چِن ونچینگ» رئیس امنیت داخلی این کشور روز سه شنبه در نشست کمیسیون امور حقوقی و سیاسی وعده سرکوب «قاطعانه اقدامات نفوذ و خرابکاری نیروهای متخاصم» را داده است.

«دانیل راسل» دیپلمات ارشد امور شرق آسیا در دولت باراک اوباما رئیس جمهوری اسبق آمریکا گفت کاخ سفید در دولت بایدن بر گام های بعدی مقام های چینی متمرکز خواهد بود.

به گزارش ایرنا، کمیسیون بهداشت چین بامداد دوشنبه از شناسایی بیش از ۴۰ هزار مبتلای جدید به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد.

بر اساس گزارشی که رویترز در این زمینه به نقل از این کمیسیون منتشر کرده ۴۰ هزار و ۳۴۷ مورد جدید ابتلا به کرونا شناسایی شده‌اند که ۳ هزار و ۸۲۲ مورد دارای علائم بیماری و ۳۶ هزار و ۵۲۵ مورد فاقد علائم بودند.

گزارشی درباره مرگ ناشی از کرونا در چین منتشر نشده است. کمیسیون بهداشت چین روز یکشنبه از شناسایی ۳۹ هزار و ۷۹۱ مورد ابتلا به کرونا گزارش داده بود.

رکورد تازه ابتلا به کرونا در چین طی روزهای گذشته باعث شده است تا مقام های این کشور از طریق قرنطینه های شدید، آزمایش‌های گسترده و اعمال محدودیت‌های سفر، مانع از شیوع بیشتر آن شوند.

بازگشت محدودیت‌های کرونایی به چین به خشم عمومی دامن زده است و منجر به اعتراض‌های کم سابقه‌ای در منطقه سین کیانگ در غرب چین و پکن پایتخت این کشور شد.

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل متحد روز دوشنبه در پاسخ به سوالی درباره ناآرامی ها در چین در مخالفت با محدودیت های کرونایی افزود که نظر خاصی درباره سیاست های مقابله با بیماری کووید -۱۹ در این کشور ندارد.

ارسال نظر

پربازدیدترین