|
| کد مطلب: ۸۹۸۵۸
لینک کوتاه کپی شد

روسیه شرایط ارسال گاز به اروپا را اعلام کرد

روسیه می‌گوید در صورتی که اتحادیه اروپا مسکو را تحت فشار قرار ندهد، این کشور آماده است تا براساس مقادیر توافق‌شده، برای اروپا گاز تامین کند.

روسیه شرایط ارسال گاز به اروپا را اعلام کرد

مهر به نقل از تاس نوشت: «دیمیتری مِدودوف»، معاون رئیس شورای امنیت روسیه در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی فرانسوی گفت که مسکو آماده است تا همین حالا مقادیری گاز برای اروپا تأمین و ارسال کند اما این امر به موضع کشورهای غربی و اروپایی در قبال روسیه بستگی دارد.

مدودوف در گفت‌وگو با شبکه ال‌سی۱ تی‌وی فرانسه گفت: حتی همین حالا هم آماده‌ایم تا در مقادیر توافق‌شده، به اروپا گاز عرضه کنیم، اما این امر کاملاً به موضع کشورهای غربی و اروپایی بستگی دارد.

وی افزود: اگر تحت فشار قرار بگیریم، جلوی مبالغ پرداختی به ما گرفته شود یا با تحویل توربین‌ها یا راه‌اندازی نورداستریم ۲ مخالفت شود، در آن صورت عرضه گاز احتمالاً مطابق انتظار کشورهای غربی نخواهد بود.

در ادامه تنش‌های روزافزون بین روسیه و کشورهای اروپایی بر سر عملیات نظامی روسیه در اوکراین، وزرای انرژی کشورهای اتحادیه اروپا چهارم مرداد بر سر چارچوب طرح کاهش مصرف گاز به توافق سیاسی دست یافتند. براساس این توافق، کشورهای اروپایی به منظور کاهش وابستگی به سوخت و انرژی روسیه، از آگوست ۲۰۲۲ تا مارس ۲۰۲۳، مصرف گاز خود و در نتیجه واردات گاز از روسیه را به میزان ۱۵ درصد کاهش می‌دهند.

در سوی مقابل شرکت گازپروم روسیه به عنوان بزرگ‌ترین تأمین کننده انرژی اروپا، اعلام کرد که صادرات گاز به اروپا را تا ۲۰ درصد ظرفیت تولیدی خود کاهش داده است. همچنین این غول انرژی روسیه به تازگی اعلام کرده که عرضه گاز از طریق نورداستریم یک، به دلیل فرایند تعمیر و نگهداری، از ۳۱ آگوست تا ۲ سپتامبر (۹ تا ۱۱ شهریور) کاملاً متوقف خواهد شد و پس از اتمام تعمیرات، عرضه گاز با حجم ۳۳ میلیون متر مکعب در روز ادامه پیدا می‌کند.

اتحادیه اروپا مسکو را به استفاده از «انرژی به عنوان سلاح» متهم کرده اما روسیه با رد این اتهام، تاکید دارد که تحریم‌های اروپا عامل اصلی کاهش صادرات و عرضه گاز روسیه است.

ارسال نظر

پربازدیدترین