|
| کد مطلب: ۸۹۱۱۵
لینک کوتاه کپی شد

کشف فسیل یک حشره عجیب در سنگ عقیق! + تصاویر

در یک کشف جالب توجه، ادعا شده است که فسیل یک حشره عجیب در یک سنگ عقیق پیدا شده است که در نوع خود بی نظیر به نظر می‌رسد.

کشف فسیل یک حشره عجیب در سنگ عقیق! + تصاویر

فرارو نوشت: کشف فسیل‌های حشرات چند میلیون ساله در سنگ‌های شفاف کهربا، اتفاقی غیر معمول نیست، اما پیدا کردن چنین فسیل‌هایی در سنگ عقیق رخدادی غیرمعمول و شگفت انگیز است. اکنون ادعا شده است که فسیل یک حشره عجیب چند میلیون ساله در سنگ عقیقی در کشور اندونزی پیدا شده است.

کشف یک سنگ عقیق همیشه ارزشمند تلقی می‌شود، اما اینکه چنین سنگ قیمتی چیزی کوچک و نادر را نیز در خود جای داده باشد، می‌تواند ارزش آن را صد‌ها برابر بیشتر کند. حشره‌ای که تخمین زده می‌شود بین چهار تا هفت میلیون سال سن داشته باشد، به صورت کامل در یک سنگ عقیق اندونزیایی فسیل شده است. دانشمندان و دیرینه شناسان تاکنون چنین چیزی را مشاهده نکرده بودند، زیرا چنین حشرات فسیل شده، به طور معمول در سنگ‌های کهربا یافت شده اند.

(تصاویر) کشف فسیل یک حشره عجیب در سنگ عقیق

کهربا رزین درختی است که در طی گذر زمان فسیل شده و به یک سنگ قیمتی تبدیل شده است. هنگامی که موجودات در رزین تازه و رنگارنگ به دام می‌افتند، به سرعت با این ماده پوشانده می‌شوند و به همین دلیل است که پس از سنگ شده رزین، بدن‌شان با جزئیات عالی حفظ می‌شود. اما در سمت مقابل، تشکیل عقیق فرآیندی بسیار پیچیده‌تر و تعاملی است که به محلول‌های سیلیسی برای ایجاد در حفره‌های زیرزمینی در طول هزاران سال نیاز دارد. این حقایق دانشمندان را مبهوت کرده است که چگونه این نمونه زیبای عقیق، یک مسافر کوچک را در خود جای داده است.

همین موضوع فرآیند متفاوت شکل گرفتن سنگ‌های عقیق و کهربا سبب شده است تا برخی ادعای وجود این فسیل عقیق را رد کنند. اکنون این سوال مطرح شده که آیا حشره به دام افتاده در عقیق واقعی است؟ در این مرحله، این کشف به قدری جدید است که نمی‌توان با اطمینان گفت که فسیل مورد نظر واقعی است یا یک فریب هوشمندانه. گفته می‌شود این فسیل در حال حاضر در اختیار یک شخص ناشناس است و هنوز به دیرینه شناسان و ژئوشیمیدانان تحویل داده نشده است تا صحت آن را تأیید کنند و در ادامه بفهمند که چگونه این حشره در یک سنگ عقیق مهر و موم شده است. اگر اصل بودن این فسیل تایید شود، پنجره‌ای جدید به گذشته دور کره زمین باز می‌شود که می‌تواند میزان آگاهی‌های ما از تاریخ طبیعی این سیاره را افزایش دهد.

(تصاویر) کشف فسیل یک حشره عجیب در سنگ عقیق

جنی برامال از مرکز Australian Opal Centre in Lightning Ridge و متخصص در سنگ‌های عقیق، در این خصوص می‌گوید؛ من در سال ۲۰۱۷ از وجود این نمونه فسیل عقیق آگاه بودم و تصاویری از نمونه مشابه دومی که ظاهراً در همان معدن پیدا شده نیز برای من ارسال شده است». با این حال، برامال هیجان خود را تا زمانی که چیزی بیش از عکس روی میزش بیاید، مهار می‌کند. او توضیح داد که در این مرحله، هیچ تحقیق علمی منتشر نشده است، بنابراین راهی برای ارائه یک نظر واقعا آگاهانه وجود ندارد. با این حال، او همچنین گفت: «من هیچ دلیلی برای شک در واقعی بودن آن ندارم، غیر از این که خیلی بعید است چنین فسیلی در یک سنگ عقیق شکل بگیرد، اما باید منتظر بمانیم و ببینیم علم چه می‌گوید.»

ارسال نظر

پربازدیدترین