|
| کد مطلب: ۸۷۹۵۷
لینک کوتاه کپی شد

پرتاب اشتباهی موشک از سوی هند به سمت پاکستان

پرتاب اشتباهی موشک از سوی هند به سمت پاکستان

پس از اینکه پاکستان اعلام کرد یک موشک از سوی هند به خاک این کشور اصابت کرده، هند دلیل آن را پرتاب اشتباهی خواند.

به گزارش آیند، پاکستان روز پنجشنبه اعلام کرد یک موشک مافوق صوت غیرمسلح هندی شامگاه چهارشنبه از سیرسا بلند شد و در محلی در ۱۲۴ کیلومتری خاک پاکستان فرود آمده است. به گفته مقامات این کشور این موشک در ارتفاع ۴۰۰۰۰ پایی پرواز می‌کرده و پرواز‌های مسافری را در حریم هوایی هند و پاکستان و همچنین غیرنظامیان و اموال روی زمین را به خطر انداخته است.

براساس گزارش رویترز، حال دولت هند اعلام کرده است یک موشک در حین تعمیر و نگهداری منظم به صورت تصادفی و اشتباه به سمت پاکستان پرتاب شد.

پس از تأسیس کشور پاکستان در سال ۱۹۴۷ ، به دلیل مسائل مختلف از جمله موضوع کشمیر روابط دو کشور هند و پاکستان همراه با تنش ها و تحولات گوناگونى همراه بوده است در مواردى این تنش ها به‌حدى شدید بوده است که منجر به درگیرى و برخوردهاى نظامى شده است. تاریخ کوتاه پاکستان پس از استقلال شاهد سه جنگ با هند بوده است. با افزایش اختلافات هند و پاکستان در مورد مسئله کشمیر در اوت ۱۹۶۵ میان دو کشور جنگى در گرفت. پس از سه هفته درگیرى با دخالت سازمان ملل آتش بس برقرار شد.

تنش‌ها میان پاکستان و هند به عنوان رقیبان سنتی در شبه قاره از اسفندماه ۹۷ با نبردهوایی دو کشور و تصمیم دهلی نو برای لغو امتیازات ویژه منطقه جامو و کشمیر و تصویب لایحه شهروندی در هند که اسلام‌آباد آن را مغایر با قوانین بین‌المللی و خطری برای تشدید بحران پناهجویان می‌داند، بالا گرفته است.

با وجود اینکه در سال ۱۹۷۴ روابط تجاری، مواصلاتى و مخابراتى بین هند و پاکستان عادی شد. در همین سال هند اولین آزمایش انفجار اتمى را انجام دادکه پس از آن این مسئله میان دو کشور موجب رقابتى در به‌دست آوردن سلاح اتمى گردید، با وجود اینکه پاکستان ۱۶۹ کلاهک هسته‌ای دارد، اسلام‌آباد اعلام کرده است برنامه اتمى این کشور صلح‌آمیز است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر

پربازدیدترین