|
| کد مطلب: ۸۶۹۲۰
لینک کوتاه کپی شد

روسیه از جام جهانی فوتبال حذف می‌شود؟!

روسیه از جام جهانی فوتبال حذف می‌شود؟!

انتظار می‌رود فیفا به‌زودی تیم ملی روسیه را از رقابت‌های انتخابی جام جهانی کنار بگذارد.

به گزارش آیند به نقل از تایمز، این هفته، روسیه تهاجم غیرقانونی به اوکراین را آغاز کرد که بزرگ‌ترین حمله به یک کشور اروپایی از زمان جنگ جهانی دوم است. در بحبوحه محکومیت جهانی این تجاوزات و در حالی که ولادیمیر پوتین کشورش را به یک کشور منفور بین‌المللی تبدیل می‌کند، سازمان‌های ورزشی به سرعت حرکت کرده‌اند تا روسیه را از رویدادهای مهم محروم کنند. در حالی که در حال حاضر فوتبال دغدغه اصلی در اروپای شرقی نیست، بسیاری در دنیای فوتبال از خود می‌پرسند: آیا فیفا روسیه را از حضور در جام جهانی محروم خواهد کرد؟ آیا یوفا می‌تواند باشگاه‌های روسی را از مسابقات خود بیرون کند؟ نهادهای حاکم بر فوتبال تا کجا می‌توانند برای مجازات یک کشور به دلیل ارتکاب جنایات جنگی پیش بروند؟
خوب یا بد، سابقه‌ای تاریخی وجود دارد که دولت‌های ظالم از ورزش منع شدند.
در روزهای پس از حمله به اوکراین، روسیه دنیای ورزش خود را متزلزل شده دیده است. فینال لیگ قهرمانان اروپا که قرار بود در سن پترزبورگ برگزار شود، به پاریس منتقل شد. باشگاه‌های روسیه و اوکراین تا اطلاع ثانوی از میزبانی مسابقات در رقابت‌های یوفا منع شدند. لهستان، سوئد و جمهوری چک که با روسیه در مرحله پلی آف مقدماتی جام جهانی هم‌گروه هستند، درخواست کردند که در روسیه بازی نمی‌کنند و حتی لهستان نیز می‌خواهد در این دیدار شرکت نکند. شالکه و منچستریونایتد اسپانسر های روسی خود را حذف کردند. رومن آبراموویچ مالک روسی چلسی ممکن است از مالکیت باشگاه چلسی منع یا حداقل از زندگی در بریتانیا محروم شود.
کمیته بین‌المللی المپیک روسیه را به دلیل نقض آتش‌بس المپیک محکوم کرد. این کمیته از فدراسیون‌های بین‌المللی خواست که رویدادهایی را که قرار است در روسیه یا بلاروس برگزار شود(که به حمله روسیه کمک کرده است) به جای دیگر منتقل یا لغو کنند و افزود که پرچم روسیه و بلاروس نباید در رویدادهای ورزشی به نمایش گذاشته شود.
علاوه بر این، گرندپری و فرمول یک روسیه لغو شد. فدراسیون بین‌المللی اسکی پنج رویداد اسکی جام جهانی را که برای روسیه در هفته‌ها و ماه‌های آینده برنامه‌ریزی شده بود، لغو یا تغییر داد. فدراسیون بین‌المللی شطرنج المپیاد شطرنج و کنگره فیده را به خارج از مسکو منتقل کرد و مرحله یک چهارم نهایی لیگ واترپلو زنان در روسیه به تعویق افتاد.
محرومیت‌های قبلی جام جهانی
علاوه بر تحریم‌هایی که ایالات متحده، اتحادیه اروپا و دیگران علیه این کشور وضع کرده‌اند، تاکنون کارهای زیادی توسط دنیای ورزش برای مجازات روسیه باقی مانده است. خود پوتین احتمالاً از این اقدامات خیلی نگران نخواهد شد، اما مردم او مطمئناً نگران خواهند شد، زیرا ارزش روبل در این هفته کاهش می‌یابد.
در حالی که از دست دادن حق میزبانی رویدادهای مختلف برای طرفداران ورزش روسیه ناراحت کننده است، اگر روسیه به طور کلی از شرکت در بزرگ‌ترین رویدادهای جهان منع شود، سروصدای بسیار بیش‌تری به وجود می‌آید.
کشورهای محروم از جام جهانی
چندین تیم ملی به دلایلی از نقض حقوق بشر گرفته تا مسائل دیگر در طول سال‌ها از حضور در جام جهانی محروم شده‌اند. در این‌جا ممنوعیت‌های قابل توجه جام جهانی در طول تاریخ آمده است.
آلمان و ژاپن - ۱۹۵۰
آلمان و ژاپن به دلیل نقش خود در جنگ جهانی دوم از شرکت در اولین جام جهانی پس از جنگ محروم شدند. با این حال، ایتالیا به دلیل سرنگونی دولت این کشور اجازه رقابت داشت.
آفریقای جنوبی ۱۹۶۶ تا ۱۹۹۰
آفریقای جنوبی به مدت چهار دهه یک کشور منفور بین‌المللی بود، در حالی که آپارتاید و تفکیک نژادی نهادینه شده حاکمیت این سرزمین شده بود. فیفا این کشور را از حضور در جام جهانی و کنفدراسیون فوتبال آفریقا آن‌ها را از جام ملت‌ها از سال ۱۹۵۹ تا ۱۹۹۲ محروم کرد.
تنها پس از پایان آپارتاید، بافانا بافانا از انزوا خارج شد و در اوایل دهه ۱۹۹۰ شروع به رقابت بین‌المللی کرد. اندکی بعد، آفریقای جنوبی قهرمان جام ملت‌های آفریقا در سال ۱۹۹۶ شد و برای اولین‌بار در سال ۱۹۹۸ به جام جهانی راه یافت.
مکزیک - ۱۹۹۰
مکزیک نتوانست در جام جهانی ایتالیا ۹۰ بازی کند زیرا این کشور از بازیکنان صغرسن در دور مقدماتی جوانان در سال ۱۹۸۹ استفاده کرد. احتمالاً این سخت‌ترین مجازات در این لیست است.
شیلی - ۱۹۹۴
در مسابقه مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۰ مقابل برزیل در ماراکانا در سال ۱۹۸۹، روبرتو روخاس، دروازه‌بان شیلیایی، با استفاده از تیغی که در دستکش پنهان شده بود، برای بریدن خود استفاده کرد. در ابتدا کار او کارساز بود و با وجود این‌که شیلی ۱-۰ عقب بود، بازی متوقف شد.
با این حال، شواهد ویدئویی نشان داد که روخاس مورد اصابت شعله آتش قرار نگرفت و شیلی بازنده اعلام شد و باعث شد این کشور در جام جهانی ۱۹۹۰ شرکت کند. پس از آن، فیفا شیلی را از حضور در جام جهانی ۱۹۹۴ محروم کرد.
میانمار - ۲۰۰۶
پس از این‌که میانمار از حضور در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲ در ایران خودداری کرد، از حضور در جام جهانی ۲۰۰۶ محروم شد.
ووزلا ۲۰۱۴
ووزلا یک کشور نیست، اما شایان ذکر است که فیفا بعد از جام جهانی ۲۰۱۰، حضور این سازها را در جام جهانی ممنوع کرد.
باید دید روسیه به این جمع اضافه می‌شود و از رقابت‌های انتخابی جام جهانی کنار گذاشته خواهد شد یا خیر. گزارش‌ها حاکی از آن است که اوکراین از یوفا خواسته است تا باشگاه‌های روسی را از حضور در رقابت‌های یوفا از جمله لیگ قهرمانان اروپا، لیگ اروپا و لیگ کنفرانس اروپا منع کند. یوفا قبلاً به صراحت اعلام کرده است که در آینده هیچ رقابت قاره‌ای در اوکراین یا روسیه برگزار نخواهد شد.

منبع: ایسنا

ارسال نظر

پربازدیدترین