|
| کد مطلب: ۸۶۱۹۹
لینک کوتاه کپی شد

ثبت تصویر یک شراره خورشیدی توسط مدارگرد ناسا

ثبت تصویر یک شراره خورشیدی توسط مدارگرد ناسا

مدارگرد خورشیدی ناسا توانست جدیدترین تصویر از یک شراره خورشیدی را به زمین ارسال کند.

به گزارش آیند، خورشید به معنای واقعی کلمه کانونی از فعالیت است که جریان‌هایی از پلاسما را منتشر می‌کند. این جریان‌ها می‌توانند در سراسر منظومه شمسی امتداد پیدا کنند و خورشید در پدیده‌ای به نام آب و هوای فضایی، روی انسان‌ها و ماهواره‌های زمین تأثیر می‌گذارد. گاهی اوقات، تلسکوپ‌ها می‌توانند از این رویداد‌های حماسی فیلم بگیرند تا به درک بهتر خورشید کمک کنند.

به گزارش digitaltrends، مدارگرد خورشیدی، که ماموریتی برای مطالعه خورشید از سوی ناسا و آژانس فضایی اروپا (ESA) است، اخیراً تصویری از خورشید گرفته که برجستگی خورشیدی چشمگیر را نشان می‌دهد. ESA می‌نویسد: "برجستگی‌های خورشیدی ساختار‌های بزرگی از خطوط میدان مغناطیسی درهم‌پیچیده هستند که غلظت‌های متراکم پلاسمای خورشیدی را بالای سطح خورشید معلق نگه می‌دارند و گاهی به شکل حلقه‌های کمانی شکل می‌گیرند. آن‌ها اغلب با پرتاب جرم تاج در ارتباط هستند که اگر به سمت زمین هدایت شوند، می‌توانند تکنولوژی و زندگی روزمره ما را خراب کنند. "

مدارگرد خورشیدی سال گذشته یکی از این پرتاب‌های جرمی تاجی را در ویدئویی که بیرون راندن پلاسما از سطح خورشید را نشان می‌داد، ثبت کرد. آخرین برجستگی خورشیدی در ۱۵ فوریه رخ داد و پرتاب جرمی تاجی خورشید میلیون‌ها مایل از سطح خورشید خارج شد. با این حال، این ماده به سمت زمین حرکت نمی‌کرد و در واقع در جهت مخالف و دور از سیاره ما حرکت می‌کرد. با نگاه کردن به داده‌های دریافتی از سمت خورشید رو به مدارگرد خورشیدی، محققان توانستند تشخیص دهند که منشأ این فعالیت باید از طرف دیگر خورشید باشد.

برجستگی خورشیدی

برجستگی خورشیدی

ثبت تصویر شراره خورشیدی

این تصویر با استفاده از ابزاری در مدارگرد خورشیدی به نام Extreme Ultraviolet Imager و با استفاده از عملکرد Full Sun Imager ثبت شده است. این فناوری می‌تواند تمام چهره خورشید را حتی زمانی که فضاپیما نزدیک به آن است، ثبت کند. بیشتر تلسکوپ‌های فضایی که خورشید را رصد می‌کنند، برای رصد تاج خورشید، نیاز دارند تا چهره اصلی خورشید را مسدود کنند، زیرا خورشید بسیار درخشان است. اما Solar Orbiter می‌تواند رویداد‌هایی از این قبیل را در حالی که به تمام صورت خورشید نگاه می‌کند، ثبت کند. بنابراین، برجستگی مشاهده شده توسط Solar Orbiter بزرگترین رویداد در نوع خود است که در یک میدان دید همراه با دیسک خورشیدی ثبت شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر

پربازدیدترین