|
| کد مطلب: ۸۴۶۳۰
لینک کوتاه کپی شد

رسوایی جنسی در کلیسا؛ پاپ سابق عذرخواهی کرد

رسوایی جنسی در کلیسا؛ پاپ سابق عذرخواهی کرد

پاپ سابق به اشتباهاتش در رسیدگی به پرونده‌های سوءاستفاده‌های جنسی در زمانی که اسقف اعظم مونیخ بود اذعان کرده و خواستار بخشش شد.

به گزارش آیند به نقل از خبرگزاری رویترز، به دنبال گزارشی که در ماه ژانویه درباره سوءاستفاده در ناحیه زیر نظر این اسقف اعظم در سال‌های ۱۹۴۵ تا ۲۰۱۹ منتشر شد - از جمله شکست ادعایی او به عنوان کاردینال وقت در اتخاذ اقدام مناسب در چهار مورد در زمانی که در سال‌های ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۲ اسقف اعظم مونیخ بود - واتیکان نامه‌ای از بندیکت و الحاقیه‌ای سه صفحه‌ای منتشر کرد.

بندیکت شانزدهم، که ۹۴ سال دارد، ماه گذشته در نامه‌ای در پاسخ به یک هیئت تحقیق آلمانی نوشت: «تنها کاری که می‌توانم انجام بدهم این است که خطاب به همه قربانیان سوءاستفاده جنسی، شرم و اندوه عمیق خود را ابراز و طلب بخشش کنم.»

او در این نامه که اولین پاسخ شخصی خود به این گزارش است، نوشت: من مسئولیت‌های سنگینی در کلیسای کاتولیک داشته‌ام؛ اما درد سوءاستفاده‌ها و اشتباهاتی که در آن مکان‌های مختلف در زمان مسئولیت من رخ داده است، از بار آن مسئولیت‌ها برایم سنگین‌تر است.

بندیکت با اشاره به اینکه در دیدارهایش با قربانیان و بازماندگان این تجاوزات، برای کلیسا طلب بخشش کرده است، گفت: دریافته‌ام که ما خودمان نیز هر زمان که از آن غافل می‌شویم یا با قاطعیت و مسئولیت‌پذیری لازم با آن مقابله نمی‌کنیم، گرفتار این عیب بزرگ می‌شویم، همانطور که اغلب اتفاق افتاده و باز هم اتفاق خواهد افتاد… بار دیگر فقط می‌توانم شرم و اندوه عمیق خود را به همه قربانیان تجاوزها ابراز کرده و از صمیم قلب از آنان طلب بخشش کنم.

این در حالیست که یک تحلیل مجزا که توسط چهار متخصص حقوقی در استخدام بندیکت انجام شده، اتهامات به خصوص وارده به این پاپ سابق را رد کرده و ادعا می‌کند که ماموران تحقیقات اقدامات را به شکل نادرست توصیف کرده و حقایق را نادیده گرفتند.

بندیکت که اکنون از لحاظ سلامت وضعیت خوبی ندارد، از گروهی از دستیارانش خواست که به او کمک کنند تا تحقیق شرکت حقوقی پیگیر ماجرای رسوایی جنسی در کلیسا، مشارکت کند. دستیاران پاپ سابق در بیانیه‌ای که واتیکان همراه نامه او روز سه‌شنبه منتشر کرد، تاکید کردند که «کاردینال راتزینگر، (بندیکت شانزدهم) اسقف اعظم در سرپوش گذاشتن بر اعمال توهین‌آمیز هیچ‌گونه دخالتی نداشته است».

در ادامه این بیانیه اشاره شده است: «در هیچ‌یک از مواردی که در گزارش کارشناسی تحلیل و بررسی شده است، تایید نمی‌شود که جوزف راتزینگر از سوءاستفاده جنسی صورت‌گرفته مطلع بوده یا به سوءاستفاده جنسی کشیش‌ها مشکوک شده باشد.»

در سال ۲۰۱۴، مدارکی از واتیکان منتشر شد که نشان می‌داد بندیکت شانزدهم پیش از آنکه از مقام خود کناره‌گیری کند، ۴۰۰ کشیش را در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ در ارتباط با پرونده رسوایی جنسی کلیسا خلع لباس کرده بود. در آن سال، نمایندگان واتیکان در برابر کمیته‌ای از سازمان ملل متحد در ژنو حاضر شدند و درباره علت مخفی نگه‌ داشتن این مدارک و اقدام‌های واتیکان برای پیشگیری از تکرار چنین وقایعی‌، به سوال‌ها پاسخ دادند.

بندیکت شانزدهم، که حالا در صومعه‌ای در واتیکان زندگی می‌کند، در نامه روز ۶ فوریه نوشت: «به‌زودی خود را در برابر قاضی نهایی زندگی خواهم دید. به زندگی طولانی‌ام که نگاه می‌کنم، می‌توانم دلایل بزرگی ببینم تا به خود بلرزم.»

او همچنین در این نامه از اعتماد، حمایت و دعای پاپ فرانسیس قدردانی کرد. با این‌که پاپ فرانسیس به‌طور مستقیم وارد ماجرای ادعاهای مربوط به تجاوز جنسی در کلیسا نشد، واتیکان ماه گذشته در دفاع از پاپ سابق اعلام کرد که بندیکت شانزدهم در زمان مسئولیتش، با آزار جنسی مبارزه کرده است.

پاپ فرانسیس پس از این‌که در سال ۲۰۱۳ جانشین بندیکت شانزدهم شد، در مراسم موعظه‌ای، رسوایی جنسی پدران روحانی را «لکه ننگی بر دامن کلیسا» خواند و اعلام کرد که واتیکان کمیته ویژه‌ای برای مبارزه با کودک‌آزاری در کلیسا تعیین کرده است.

منبع: ایسنا

ارسال نظر

پربازدیدترین