|
| کد مطلب: ۸۳۹۰۷
لینک کوتاه کپی شد

پشت پرده پیشنهاد مضحک صهیونیست‌ها به ارتش لبنان!

پشت پرده پیشنهاد مضحک صهیونیست‌ها به ارتش لبنان!

پیشنهاد مضحک رژیم صهیونیستی برای کمک به ارتش لبنان در برهه زمانی کنونی که این کشور قاطعانه آن را رد کرد، با اهداف مشخصی مطرح شده است.

به گزارش آیند، چند روز قبل شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که «بنی گانتس» وزیر جنگ این رژیم اعلام کرده تل‌آویو به واسطه‌ «یونیفل» (نیروهای موسوم به حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان) 4 پیشنهاد مختلف برای کمک به ارتش لبنان ارائه کرده است. البته همانطور که پیش‌بینی می‌شد ارتش لبنان به کلی چنین پیشنهادی را رد کرده است اما آمریکایی‌ها از آن استقبال کردند.

در همین چارچوب «امین محمد حطیط» تحلیلگر برجسته لبنانی و کارشناس امور راهبردی منطقه در یادداشتی در روزنامه البناء نوشت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در پیشنهادی عجیب اعلام کرد که اسرائیل آماده کمک به ارتش لبنان است. همچنین رسانه‌های آمریکایی و فرانسوی نیز این خبر را بازتاب داده و از آن استقبال کردند، در حالی که ارتش لبنان و موسسات رسمی این کشور به کلی چنین پیشنهادی را رد کردند.

اما طرح چنین پیشنهادی از جانب صهیونیست‌ها بسیاری را شوکه کرد و به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی تصور می‌کند لبنان و ارتش آن به نقطه‌ای رسیده‌اند که اسرائیل به خودش اجازه دهد پیشنهاد کمک به ارتش لبنان را ارائه کند. اما هر کسی که با ارتش لبنان و مواضع آن آشنایی داشته باشد مطمئن است که این ارتش حتی به چنین پیشنهادی فکر نمی‌کند.

واقعیت آن است که ارتش لبنان از زمان تاسیس خود در سال 1945 با چالش‌ها و مشکلات زیادی روبرو بوده است که شاید هیچ ارتش دیگری در دنیا آن را تجربه نکرده باشد. اما با همه این وجود ارتش لبنان تشکیلاتی قوی و منسجم دارد و طبق اصول ملی شکل گرفته و دکترین نظامی آن مبتنی بر محافظت از حاکمیت و حریم زمینی و هوایی و دریایی لبنان در مقابله با اشغالگری‌های اسرائیل است. همچنین طبق اصول ملی ارتش لبنان، رژیم صهیونیستی بزرگترین دشمن این کشور (لبنان) محسوب می‌شود که زمین‌های لبنان را اشغال کرده است.

در سایه این تفاسیر بسیار طبیعی است که ارتش لبنان از پذیرش پیشنهاد مذکور دشمن صهیونیستی خودداری کند. در طول سه دهه گذشته با وجود همه فراز و نشیب‌هایی که لبنان با آن مواجه بوده، ارتش این کشور در مأموریت‌های خود موفق عمل کرده و توانسته انسجام خود را با وجود همه چالش‌ها حفظ نماید. همانطور که این ارتش در سال 1993 از تبدیل شدن به دیواری جهت محافظت از اشغالگران صهیونیست در جنوب لبنان و مقابله با مقاومت خودداری کرد. ارتش لبنان همچنین در سال 1996 با همکاری و هماهنگی با مقاومت، دشمن صهیونیستی را از رسیدن به اهداف اشغالگرانه خود در لبنان بازداشت.

در سال 2000 نیز ارتش لبنان در کنار مقاومت این کشور نقش برجسته‌ای در اخراج اشغالگران صهیونیست از جنوب لبنان داشت و همین نقش آن در سال 2006 نیز به خوبی دیده می‌شود. ارتش لبنان در این سه ماموریت اصلی توانست با وجود کمبود منابع و امکانات وظیفه خود را به خوبی انجام دهد.

روشن است که بعد از وقوع بحران بی‌سابقه اقتصادی و مالی در لبنان ارتش نیز همانند دیگر نهادهای رسمی این کشور به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و بحرانی را تجربه می‌کند که شاید در هیچ برهه‌ای از تاریخ به خود ندیده است؛ تا جایی که حتی توان پرداخت حقوق کارکنان خود را نیز ندارد. به همین دلیل شاید دشمن صهیونیستی تصور می‌کرد که ارتش لبنان در این شرایط ناچار است کمک‌های تل‌آویو را قبول کند.

اما ارتش لبنان یک ارتش ملی است که می‌داند چگونه تصمیم گیری کند. این ارتش با برخی طرف‌های لبنانی که در واقع مهره آمریکا و رژیم صهیونیستی در داخل لبنان محسوب می‌شوند و مدعی هستند که لبنان اکنون به چنین کمکی نیازمند است، تفاوت اساسی دارد؛ طرف‌هایی که در دهه‌های گذشته با دشمن صهیونیستی همکاری کرده و لبنان را به جنگ داخلی کشاندند.

اما در شرایطی که رژیم صهیونیستی در همه پایتخت‌های عربی به استثنای چند پایتخت، به شکل آشکار یا پنهان حضور دارد ممکن است برخی از پیشنهاد اخیر تل‌آویو به ارتش لبنان تعجب نکنند. در زمانی که هیچ یک از توطئه‌های رژیم صهیونیستی برای کشاندن لبنان به مسیر توافق‌های سازش برخی رژیم های عربی با اشغالگران صهیونیست به جایی نرسید، تل‌آویو تصور می‌کند که می‌تواند با نفوذ در ارتش لبنان به این هدفش برسد. در این میان برخی طرفهای لبنانی که در واقع از هویت لبنانی خود دست کشیده‌اند در کنار آمریکا و فرانسه موافق پیشنهاد کمک صهیونیست‌ها به ارتش لبنان هستند.

اما توجه به چند نکته در این زمینه ضروری به نظر می‌رسد:

- اول از همه طرح چنین پیشنهادی از جانب صهیونیست‌ها یک هشدار برای مقامات لبنانی محسوب می‌شود و آنها باید متوجه شوند آنچه که موجب شده اسرائیل به این حد از گستاخی برسد، عملکرد مسئولان لبنانی است که موجب محرومیت ارتش و نهادهای آن از امکانات ضروری شده؛ تا جایی که اکنون حقوق یک سرباز ارتش لبنان برای رفت و آمد به منزل خود و محل کارش کافی نیست.

- ارتشی که مسئول حفظ وحدت و حاکمیت لبنان است به دلایل شرایط بحرانی این کشور به درجه‌ای رسیده که دشمن صهیونیستی پیشنهاد کمک به آن می‌دهد و این بسیار توهین آمیز است. بنابراین مسئولان لبنانی باید هر چه سریعتر اقدامی جهت تامین نیازهای نظامی و عملیاتی ارتش و همچنین بهبود وضعیت سربازان و کارکنان انجام دهند.

- کشورهای غربی از جمله فرانسه و آمریکا که ادعای دوستی با ارتش لبنان را دارند در رسیدن این ارتش به وضعیت فعلی نقش داشته‌اند؛ زیرا مانع رسیدن کمک‌های نظامی بی‌قید و شرط کشورهای دوست لبنان به ارتش این کشور شده‌اند، آن هم بدون اینکه هیچ گونه کمک‌های مشابه و جایگزینی ارائه دهند.

در نهایت لازم است مسئولان لبنانی جلوی تکرار چنین نمایشنامه‌های خطرناکی را بگیرند و یک نهاد اضطراری ملی تشکیل دهند که نیازهای ارتش و اعضای آن را شناسایی کرده و برای رفع شرایطی که موجب شده دشمن صهیونیستی تصور کند می‌تواند در ارکان ارتش لبنان نفوذ کند، تلاش نماید.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

پربازدیدترین