|
| کد مطلب: ۷۵۴۳۸
لینک کوتاه کپی شد

انتشار اسناد محرمانه ترور “جان اف کندی”

انتشار اسناد محرمانه ترور “جان اف کندی”

مقامات ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه هزاران صفحه از اسناد محرمانۀ مرتبط با ترور جان اف کندی، سی و پنجمین رئیس‌جمهور این کشور را که در ۲۲ نوامبر ۱۹۶۳میلادی با شلیک گلوله به قتل رسید، منتشر کردند.

به گزارش آیند، تروری که اگرچه در همان روز واقعه، فردی به نام «لی هاروی اسوالد» به نام قاتل معرفی شد، اما رد این اتهام از سوی اسوالد و سپس کشته شدنش دو روز پس از آن در ایستگاه پلیس دالاس، گمانه زنی‌ها دربارۀ وجود دسیسه‌ای برنامه‌ریزی شده در پشت این ماجرا را تقویت کرد.

اسناد منتشر شده نشان می‌دهد که دو سازمان سیا و اف‌بی‌آی، شبکه تحقیقاتی گسترده و عمیقی بوجود آورده بودند تا دریابند آیا اسوالد در ماجرای قتل، همدستی داشته است یا خیر و در این راستا، سرنخ‌های بسیاری را از سازمان اطلاعات شوروی پیشین گرفته تا گروه‌های کمونیستی و مافیای ایتالیایی تعقیب کرده‌اند.

این اسناد همچنین از تلاش‌های گسترده ایالات متحده برای جاسوسی و نفوذ در دولت کمونیستی فیدل کاسترو در کوبا پرده برمی‌دارد؛ کشوری که اسوالد با افرادی در آنجا در تماس بوده است.

از جمله تئوری‌های توطئه مطرح شده در پی این قتل، انجام آن به دستور کوبا یا اتحاد جماهیر شوروی پیشین، یا برنامه ریزی و اجرای آن توسط فعالان ضدکوبا با حمایت سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و اف بی‌آی، و یا دست داشتن رقبای سیاسی کندی در داخل خاک آمریکا است.

ارسال نظر

پربازدیدترین