|
| کد مطلب: ۶۷۵۴۸
لینک کوتاه کپی شد

ظهور ترامپ در شیلی با 9 فرزند

ظهور ترامپ در شیلی با 9 فرزند

خوزه آنتونیو کاست، معروف به ترامپ یا بولسوناروی شیلی، همراه با رقیب چپ افراطی کمونیستش به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری رفت.

به گزارش آیند و به نقل از رویترز ، فوق محافظه کار شیلی که وی را با رئیس جمهور برزیل و نیز با ترامپ مقایسه می‌کنند، در دور اول 28 درصد از آرا را کسب کرد.

رقیب 35 ساله وی، گابریل بوریک، رهبر سابق جنبش دانشجویی و چپ افراطی نیز 25.6 درصد آرا را کسب کرده و با وی به دور دوم رفت.

دوره دوم 19 دسامبر برگزار می‌شود که به گفته کارشناسان نامزد کاتولیک و مذهبی 55 ساله و صاحب 9 فرزند، که میراث اقتصادی پینوشه دیکتاتور سابق را ستوده، شانس بیشتری برای رئیس جمهور شدن دارد.

کاست در روز آخرکمپین انتخاباتی گفت برای بازگرداندن صلح، نظم، پیشرفت و آزادی تلاش خواهد کرد.

وی که در اصل کاندیدای جبهه سوسیال مسیحی است، در واکنش به چپ سیاسی مترقی که اعتراضات خیابانی خشونت آمیز 2019 را رهبری می‌کردند، بالا آمده است.

کاست در پست توئیتری خود نوشت ما هرگز خشونت را تایید نکرده‌ایم و این متلک مستقیم به رقیب چپ خود بود که با خشونت خیابانی معروف شده و بالا آمده است.

پیشنهادهای کاست برای ساختن خندق علیه مهاجرت غیرقانونی و سیرک خواندن کنگره، باعث شده تا وی را با رهبران پوپولیست راستگرا مانند بولسونارو رئیس جمهور برزیل و ترامپ مقایسه کنند.

البته وی این مقایسه‌ها را کم اهمیت خوانده و به دنبال این است که با حفظ فاصله از دولت منفور کنونی، یعنی راست میانه سباستین پینرا، چهره خود را ملایم نشان دهد.

اما منتقدان می‌گویند او بازگشتی از دوران دیکتاتوری پینوشه است و جالب اینکه برادرش مایکل وزیر رژیم نظامی شیلی بوده است.

وی در سال 2017 نامزد ریاست جمهوری شده و چهارم شد و جمله معروفش را مردم شیلی فراموش نکردند که گفت اگر پینوشه زنده بود به وی رای می‌داد.

مشکلات اقتصادی شیلی باعث شد تا مردم در سال 2019 به خیابان‌ها ریخته و تظاهرات خشونت آمیز انجام دهند.

رقیب کاست بر همین مبنا حیات سیاسی پیدا کرد و به عنوان نفر دوم در دور دوم انتخابات حضور خواهد داشت.

اما آقای کاست وعده رشد اقتصادی را در صورت پیروزی به مردم داده است.

وی با متلک پرانی به رقیبش که با کمونیست‌ها و آشوبگران خیابانی عقد اخوت بسته، گفت مردم بین آزادی و کمونیسم یکی را انتخاب خواهند کرد.

ارسال نظر

پربازدیدترین