|
| کد مطلب: ۶۶۶۰۷
لینک کوتاه کپی شد

هشدار جدی ژنرال انگلیسی درباره خطر بروز یک جنگ تصادفی

هشدار جدی ژنرال انگلیسی درباره خطر بروز یک جنگ تصادفی

فارس نوشت: ژنرال «نیک کارتر» رئیس ستاد مشترک ارتش انگلیس هشدار داد که خطر بروز جنگ تصادفی میان روسیه و غرب بیش از هر زمان دیگری در طول دوران جنگ سرد است.

وی که با رادیو تایمز مصاحبه می‌کرد، گفت: «من فکر می‌کنم در دنیایی بسیار رقابتی‌تر در مقایسه با 10 یا 15 سال گذشته هستیم و فکر می‌کنم که ماهیت رقابت میان کشورها و قدرت‌های بزرگ به تنش‌های بزرگتر منجر شود و فکر می‌کنم که تنش چیزی است که باید مراقب آن بود».

ژنرال کارتر شرایط کنونی را با زمان‌های پیشین و هنگامی که وی در ارتش در سال 1978 بود مقایسه کرد.

وی اضافه کرد: «زمانی که شما و من بزرگ می‌شدیم، جهان، دنیای دوقطبی بود. دو بلوک: اتحاد جماهیر شوروی و غرب. پس از آن به دوره‌ای رفتیم که جهان تک قطبی بود و آمریکا کاملا برجسته بود».

این ژنرال ارتش انگلیس اضافه کرد: «من فکر می‌کنم ما در حال حاضر در دوره‌ای هستی که جهان چند قطبی‌تر شده و فکر می‌کنم که در جهان چند قطبی مردم برای اهداف مختلف و دستورالعمل‌های مختلف رقابت می‌کنند و در این شرایط، خطر بیشتری وجود دارد که تنش منجر به چیزهای بیشتری شود».

کارتر سیاستمداران را درباره تشدیدهای غیرضروری بر حذر داشت و گفت: «مردم در نهایت نباید اجازه دهند که ماهیت جنگ طلبانه برخی از سیاست‌ها، ما را در موقعیتی قرار دهد که تشدید تنش منجر به محاسبات اشتباه شود».

وی ادامه داد: «بسیاری از ابزارها و مکانیزمهای ستنی دیپلماتیک که ما با آن در دوران جنگ سرد بزرگ شدیم در اینجا کاربردی ندارد و بدون این ابزارها و مکانیزم‌ها، خطر بزرگتری وجود دارد که تشدید‌ها بتواند به محاسبات اشتباه منجر شود».

ارسال نظر

پربازدیدترین