|
| کد مطلب: ۹۹۹۸۴
لینک کوتاه کپی شد

عکس/ اولین مدارس دخترانه در ایران این شکلی بودند

در اینجا تصاویری قدیمی از نخستین مدارس مدرن دخترانه در ایران را ملاحظه می‌کنید.

عکس/ اولین مدارس دخترانه در ایران این شکلی بودند
منبع: فرادید |

اولین مدارس مدرن ایران در دوران محمدشاه قاجار شکل گرفتند. تا قبل از آن تحصیل کودکان در سطوح پایین‌تر در مکتب‌خانه‌ها و در سطوح بالاتر در مدارس دینی صورت می‌گرفت. مدارس مدرن به تدریج آموزش علوم جدید مثل جغرافیا و فیزیک و همچنین آموزش زبان‌های غربی را وارد برنامۀ درسی دانش‌آموزان کردند.

 اما تا قبل از انقلاب مشروطه این مدارس فقط مختص پسران بودند. بعد از مشروطه مباحثات زیادی دربارۀ راه‌اندازی مدارس دخترانه صورت گرفت. افرادی مثل ناظم‌الاسلام کرمانی پیشگام دفاع از راه‌اندازی مدارس جدید دخترانه بودند. از او نقل شده است که گفته بود: «در تربیت بنات و دوشیزگان وطن بکوشیم و به آن‌ها لباس علم و هنر بپوشیم، چه تا دختر‌ها عالم نشوند، پسر‌ها به‌خوبی تربیت نخواهند شد».

در نهایت نخستین مدارس دخترانۀ مدرن در ایران در دهۀ ۱۲۸۰ شمسی (در دوران سلطنت مظفرالدین‌شاه و محمدعلی‌شاه قاجار) تاسیس شدند. یکی از نخستین مدارس دخترانه‌ای که در این دوره تاسیس شد و توانست با موفقیت به کار خود ادامه دهد مدرسۀ «ناموس» بود که توسط طوبی آزموده در نزدیکی چهارراه حسن‌آباد تهران دایر شده بود. طوبی آزموده خودش فرزند یک نظامی باسواد بود و در خانه و نزد معلمان سرخانه تحصیل کرده بود.

در اینجا تصاویری از قدیمی‌ترین مدارس دخترانه ایران را ملاحظه می‌کنید.

عکس‌هایی دیده‌نشده از اولین مدارس دخترانه ایراندر نخستین مدارس مدرن ایران در کنار علوم جدید گاهی آموزش‌های عملی مثل قالی‌بافی یا خیاطی نیز ارائه می‌شد. تاریخ دقیق این عکس و نام مدرسه مشخص نیست.

عکس‌هایی دیده‌نشده از اولین مدارس دخترانه ایرانمدرسۀ دخترانۀ ژاندارک که توسط فرانسوی‌ها در ایران تاسیس شده بود و اغلب دانش‌آموزان آن کودکان ارمنی بودند. البته بعضا دختران مسلمان نیز در این مدرسه به تحصیل می‌پرداختند.

عکس‌هایی دیده‌نشده از اولین مدارس دخترانه ایرانکودکستان پروین در تبریز؛ سال ۱۳۱۵ شمسی. همانطور که در حاشیۀ پایین عکس اشاره شده احتمالا این کودکستان توسط آمریکایی‌ها در ایران تاسیس شده بود.

عکس‌هایی دیده‌نشده از اولین مدارس دخترانه ایراندانش‌آموزان کلاس خانه‌داری دبیرستان ثریا (احتمالا در شمال غرب ایران)؛ سال ۱۳۲۲ شمسی

 

ارسال نظر

پربازدیدترین