|
| کد مطلب: ۹۸۶۴۲
لینک کوتاه کپی شد

روش نگهداری از گل های نرگس، ایریس، سنبل و رز

گل نرگس یکی از لطیف‌ترین گلهایی است که در زمستان و بهار در دسترس است. ایریس و سنبل هم بهار به بازار می آید و مدت کمی در گل فروشی ها پیدا می شود. اما رز در هر چهار فصل حضور پررنگ دارد و می توانید هر رنگی از آن را بخرید.

روش نگهداری از گل های نرگس، ایریس، سنبل و رز

گل نرگس در آب کم عمق بیشتر عمر می‌کند، پس هر ۲ یا ۳ روز یک‌بار ساقه‌های آن را کوتاه کنید و در گلدان به اندازه‌ای آب بریزید که چند سانتی‌متر انتهایی ساقه در آن قرار گیرد. با برش ساقه‌ی نرگس شیره‌ای از آن خارج می‌شود که عمر گل‌های دیگر را کوتاه می‌کند. برای جلوگیری از آسیب رسیدن به گل‌های دیگر، پس از بریدن انتهای ساقه‌ی نرگس، آن‌ها را به مدت ۱۲ ساعت در گلدانی جداگانه قرار دهید و سپس به گلدان اصلی و در کنار گل‌های دیگر برگردانید.

اگر به نرگس علاقه دارید می‌توانید گل کامل را خریداری کنید. پیازهای نرگس کاشته شده در خاک تقریبا در تمام گل فروشی‌ها وجود دارند. می‌توانید چند گلدان کامل تهیه کنید و در طول بهار از نرگس‌ها لذت ببرید. اگر از پیازها به‌خوبی نگهداری کنید سال بعد هم گل خواهند داد.

IRIS

گل ایریس را معمولا به صورت غنچه‌های بسته یا تازه باز شده می‌خریم اما به محض ورود به خانه همه‌ی غنچه‌ها باز می‌شوند و ۲ تا ۳ روز بعد هم کاملا بالغ هستند. شکوفه‌های این گل آبی رنگ است و همراه با گل‌های بهاری دیگر مثل لاله و سوسن ظاهری بسیار زیبا می‌آفریند. عمر این گل بسیار کوتاه است، پس برای افزایش عمر آن حتما گلدان را تمیز، پر از آب تازه و دور از آلودگی‌های باکتریایی نگه دارید. اگر به خوبی از گل ایریس نگهداری کنید عمری بین ۳ تا ۵ روز خواهد داشت.

HYACINTH

از سنبل به همان روش نرگس مراقبت کنید فقط حواستان به ساقه‌هایش باشد. وقتی ساقه‌های سنبل بریده می‌شود شیره‌ای تولید می‌کند که باعث کوتاه شدن عمر گل‌های دیگر می‌شود. پس حتما بعد از برش دادن ساقه‌ها، آن‌ها را به مدت ۱۲ ساعت در گلدانی جداگانه قرار دهید تا تمیز شوند، سپس به گلدان اصلی برگردانید.

سنبل هم مانند نرگس به صورت گلدان‌هایی همراه با پیاز و ریشه در دسترس است. پس اگر به سنبل علاقه دارید چند گلدان کامل خریداری کنید و از سنبل‌های تر و تازه لذت ببرید. اگر از پیاز آن به‌خوبی مراقبت کنید سال بعد هم گل خواهد داد.

roses

روش نگهداری از گل رز همان دستورالعمل عمومی (روش نگهداری نرگس) است. وقتی گل رز را در گلدان قرار می‌دهید مطمئن شوید فقط ساقه در آب قرار دارد و برگ‌ها یا کاسبرگ در آب فرو نرفته است. گل‌های رز با ساقه‌های بلند بیشتر از گل‌های ساقه کوتاه عمر می‌کنند.

اگر گل‌های رز پژمرده شدند می‌توانید آن‌ها را از مرگ نجات دهید. حدود ۳ سانتی‌متر از پایین ساقه را کوتاه کنید و سپس گل را کاملا در سینک ظرفشویی یا وان پر از آب فرو ببرید. اجازه دهید ۲۰ تا ۶۰ دقیقه در همان وضعیت زیر آب قرار داشته باشند تا کاملا سرحال و تازه شوند.

عمر گل رز در محیط‌های خنک طولانی‌تر است اما اگر هنوز غنچه هستند می‌توانید به صورت موقت در محیطی گرم، حدودا ۲۶ درجه‌ی سانتیگراد، قرار دهید تا غنچه‌ها باز شوند، سپس گلدان را به مکانی خنک ببرید.

ارسال نظر

پربازدیدترین