|
| کد مطلب: ۹۸۰۱۶
لینک کوتاه کپی شد

اعطای امتیاز شهروندی به نخبه‌های خارجی

طبق این آیین‌نامه امتیازات شهروندی مختلفی به نخبگان غیرایرانی اعطا می‌شود؛ البته به آن‌ها تابعیت داده نخواهد شد.

اعطای امتیاز شهروندی به نخبه‌های خارجی
منبع: دیجیاتو |

معاون اول رئیس‌جمهور، مصوبه هیئت وزیران درخصوص آیین‌نامه حمایت از نخبگان غیرایرانی را ابلاغ کرد. این آیین‌نامه را معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری پیشنهاد داده است و براین‌اساس، از نخبه‌های خارجی در ایران حمایت شده و به آن‌ها امتیاز شهروندی داده می‌شود.

طبق آیین‌نامه مذکور، جهت بهره‌مندی از دانش و تخصص نخبگان غیرایرانی حائز شرایط که در راستای آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی و تأمین منافع ملی، خدمات و اقدامات شایانی انجام داده یا می‌دهند، این افراد از امتیازات شهروندی به استثنای تابعیت و تصدی مناصب مذکور در ماده (۹۸۲) قانون مدنی برخوردار می‌شوند. این بدان معناست که افراد یادشده تابعیت ایران را نخواهند گرفت و نمی‌توانند برای مقام‌های مهمی همچون معاون رئیس‌جمهور، نمایندگی مجلس شورای اسلامی یا شوراهای شهر انتخاب شوند.

شاخص‌های نخبگان غیرایرانی موضوع این آیین‌نامه و نحوه امتیازدهی به آن شاخص‌ها در چهارچوب سند راهبردی کشور در امور نخبگان - مصوب1391 شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

این شاخ‌ها مشتمل بر سوابق برجسته تحصیلی و آموزشی، فعالیت‌های پژوهشی با تأکید بر فعالیت‌های مسئله‌محور، برگزیدگی در رویدادهای رقابتی معتبر، فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه، فعالیت‌های برجسته فرهنگی، ادبی، هنری مدیریتی و ورزشی همسو با ارزش‌های ملی، ایرانی اسلامی و انقلابی و برخورداری از توصیه یا معرفی از نخبگان علم، فناوری، ادب، فرهنگ، هنر و... هستند.

شاخص‌های مذکور توسط بنیاد ملی نخبگان و با همکاری معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور و سایر دستگاه‌های اجرایی مرتبط، تهیه و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

ارسال نظر

پربازدیدترین