|
| کد مطلب: ۹۷۴۹۱
لینک کوتاه کپی شد

عکس | قلعه پرنسس های دیزنی و ساختمان های واقعی آنها

انیمیشن‌های دیزنی گذشت زمان روزبه‌روز بیشتر رشد کردند و کودکان و البته بزرگسالان بسیاری را در همه‌جای جهان تحت تأثیر خود قرار دادند.

عکس | قلعه پرنسس های دیزنی و ساختمان های واقعی آنها

منبع الهام بسیاری از قلعه‌ها و انیمیشن‌های دیزنی افسانه‌ها بوده‌اند. «سفید برفی و هفت کوتوله» برگرفته از مجموعه‌ داستان‌های کلاسیک برادران گریم است و «زیبای خفته» شارل پرو، نویسنده‌ی فرانسوی، منبع اقتباسی انیمیشنی با همین نام بود، که احتمالاً تمام طرفداران دیزنی آن را دیده‌اند و خوب می‌شناسند. اما یک شاهزاده‌خانم بدون قلعه‌اش هیچ نیست، بنابراین آیا تا به حال فکر کرده‌اید که معماری و بناهای انیمیشن‌های دیزنی بر اساس چه چیزی ساخته شده‌اند؟

مردیت کوهن، یک تاریخدان معماری قرون وسطایی در ویدیویی در کانال شخصی خودش در یوتیوب، قلعه‌ها و کاخ‌های چند انیمیشن شاهدخت‌محور دیزنی، از جمله کلاسیک‌هایی مثل «سفید برفی» و «زیبای خفته» و همین‌طور انیمینشن‌های جدیدتری مثل «گیسوکمند»، «دلیر» و «یخ‌زده»، را مورد بررسی قرار می‌دهد. در فهرست پیش‌رو نگاهی به ده بنای مهم تاریخی که منبع الهام قلعه‌های انیمیشن‌های دیزنی بوده‌اند می‌اندازیم.

۱. قلعه‌ی سگویا در «سفیدبرفی و هفت کوتوله»

1

آلکازار سگویا، قلعه‌ای قرون وسطایی در سگویای اسپانیا، الهام‌‌بخش قلعه‌ی ملکه در «سفید برفی و هفت کوتوله» بود.

۲. قصر نوی‌شوان‌شتاین در «زیبای خفته»

2

نوی‌شوان‌شتاین، قلعه‌ای در باواریای آلمان که به سفارش پادشاه لودویگ دوم باواریا ساخته شد، الهام‌بخش قلعه‌ی شاه استفان در یکی دیگر از محبوب‌ترین انیمیشن‌های دیزنی «زیبای خفته» بود.

۳. مون سن-میشل در «گیسوکمند»

3

 قلعه‌ی کرونا در انیمیشن «گیسوکمند» برگرفته از یک صومعه‌ی بندیکتی در جزیره‌ی کوچکی در نزدیکی نرماندی فرانسه است که در نهایت تبدیل به زندان شد.

۴. قلعه‌ی دانوتار و آلین دونن در «دلیر»

4

قلعه‌ی انیمیشن «دلیر» با الهام از دو قلعه در اسکاتلند ساخته شده است؛ قلعه‌ی دانوتار (Dunnottar) و آلین دونن (Eilean Donan). 

۵. تاج محل در «علاء‌الدین»

5

این قلعه برداشت آزادی از تاج محل هند است، اما عناصری از فرهنگ‌های مختلف را به نمایش می‌گذارد. 

۶. کلیسای بورگن استیو در «یخ‌زده»

6

با توجه به اینکه «یخ‌زده» بر اساس افسانه‌ای اسکاندیناوی ساخته شده است، جای تعجب ندارد که قلعه‌ی آرندل، کشور خیالی فیلم، از معماری اسکاندیناوی الهام گرفته باشد.

۷. قلعه‌ی کرایژیوار در «سیندرلا»

7

قلعه‌ای که شاهزاده سیندرلا در آن زندگی می‌کرد، با الهام از قلعه‌ی کرایژیوار در اسکاتلند ساخته شده بود.

۸. کاخ شاتو دو شامبور در «دیو و دلبر»

8

با اینکه‌ی قلعه‌ی دیو در روزهای تیره و تار خود، تاریک و ترسناک به نظر می‌رسید، اما از قلعه‌ی زیبای شاتو دو شامبور (Chateau de Chambord) در فرانسه، که بر اساس سبک معماری رنسانس فرانسه ساخته شده است، الهام گرفته بود.

۹. شهر ممنوعه در «مولان»

9

کاخ «مولان» بر اساس شهر ممنوعه در پکن چین ساخته شده است و شباهت غریبی به نسخه‌ی واقعی دارد.

۱۰. قلعه‌ی وینزر در «آلیس در سرزمین عجایب»

10

با توجه به باغ‌ها و طراحی‌های مختلف قلعه، گفته می‌شود که قلعه‌ی وینزر الهام‌بخش اصلی کاخ ملکه‌ی قلب‌ها بوده است. قلعه‌ی وینزر بزرگ‌ترین قلعه‌ی دنیا محسوب می‌شود. این قلعه به همراه کاخ هولی روود و کاخ باکینگهام، محل اقامت خانواده‌ی سلطنتی بریتانیاست. 

۱۱. آتلانتیس د پالم دوبی در «پری دریایی کوچک»

11

 قلعه‌ی شاهزاده اریک با الهام از قلعه‌ی شیلون (Château de Chillon) در سوئیس ساخته شده بود، قلعه‌ی پادشاه تریتان از بنای مدرن‌تری، آتلانتیس د پالم دبی (Atlantis the Palm)، الهام گرفته شده بود.

ارسال نظر

پربازدیدترین