|
| کد مطلب: ۹۶۷۴۲
لینک کوتاه کپی شد

زنان بخوانند؛

ماسک های بهداشتی در جلوگیری از کرونا برای زنان کارایی ندارد

تاکنون برخی باورها در مورد کارایی قطعی ماسک درست نبوده و همچنان بنا به کیفیت ماسک ممکن است برخی افراد آلودگی را از محیط دریافت کنند. اما یک مصرف‌کننده چگونه قادر به تشخیص کارایی ماسک است و چگونه ‌می‌تواند مشخص کند که ماسکی که استفاده ‌می‌کند برای او مناسب است؟

ماسک های بهداشتی در جلوگیری از کرونا برای زنان کارایی ندارد
منبع: ايسنا |

گروهی از دانشمندان ‌ام‌آی‌تی در طب تحقیقاتی در یافتند که هرچند استفاده از ماسک می‌تواند به جلوگیری از انتشار ویروس‌هایی مانند کووید کمک کند اما اثربخشی ماسک به میزان مناسب‌بودن آن بستگی دارد.

در حال حاضر، هیچ راه ساده‌ای برای اندازه‌گیری تناسب ماسک وجود ندارد اما حسگر جدیدی که در MIT توسعه یافته است، می‌تواند اطمینان از تناسب خوب را بسیار آسان‌تر کند. سنسوری که تماس فیزیکی بین ماسک و صورت استفاده‌کننده را اندازه‌گیری می‌کند و می‌تواند روی هر نوع ماسکی اعمال شود.

محققان با استفاده از این حسگر، تناسب ماسک‌های جراحی را روی افراد مرد و زن مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و دریافتند که در مجموع، این ماسک‌ها با صورت زنان بسیار کمتر از صورت مردان تناسب دارد.

داگدویرن، پروفسور هنر و علوم رسانه‌ایMIT، می‌گوید: «آنچه ما با تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری‌شده از افراد در مطالعه متوجه شدیم این بود که ماسک‌هایی که در زندگی روزمره استفاده می‌کنیم برای شرکت‌کنندگان زن چندان مناسب نیستند.»

محققان امیدوار بودند که حسگر آنها به افراد کمک کند تا ماسک‌هایی را پیدا کنند که مناسب‌تر باشد و طراحان بتوانند از آن برای ایجاد ماسک‌هایی استفاده کنند که متناسب با انواع شکل‌ها و اندازه‌های صورت باشد. در نهایت سنسوری در ماسک‌ها تعبیه شد که می‌تواند برای نظارت بر علائم حیاتی مانند سرعت تنفس و دما و همچنین شرایط محیطی مانند رطوبت مورد استفاده قرار گیرد.

محققان کار روی این پروژه را قبل از رواج پوشیدن ماسک در طول همه‌گیری کووید-۱۹ آغاز کردند. هدف اصلی آنها استفاده از حسگرهای تعبیه‌شده در ماسک‌ها برای اندازه‌گیری اثربخشی استفاده از ماسک در مناطق با سطوح بالای آلودگی هوا بود. با این حال، هنگامی ‌که همه‌گیری شروع شد، آنها متوجه شدند که چنین حسگری می‌تواند کاربردهای گسترده‌تری داشته باشد.

با وجود انواع مختلفی از ماسک‌های موجود در طول همه‌گیری، محققان فکر کردند که این نوع حسگر می‌تواند برای کمک به افراد در یافتن بهترین ماسک برای خود مفید باشد. در حال حاضر تنها راه برای اندازه‌گیری تناسب ماسک استفاده از دستگاهی به نام ماسک فیت‌تستر است که تناسب ماسک را با مقایسه غلظت ذرات هوا در داخل و خارج ماسک ارزیابی می‌کند. با این حال، این نوع ماشین فقط در مراکز تخصصی مانند بیمارستان‌ها موجود است که از آنها برای ارزیابی مناسب‌بودن ماسک برای کارکنان مراقبت‌های بهداشتی استفاده می‌کنند.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین