|
| کد مطلب: ۹۶۴۸۲
لینک کوتاه کپی شد

معمای سریال مسمومیت دانش‌آموزان قمی چیست؟

هنوز چیز زیادی از حوادث اخیر مدارس در قم نمی‌دانیم، می‌دانیم که اقلا یکی از اعضای شورای تامین استان قم با برخی دانش‌آموزان حادثه دیده ملاقات کرده است، می‌دانیم که دادستانی استان قم قول پیگیری داده است و همین‌طور یکی از نمایندگان قم در مجلس گفته که موضوع در حال بررسی است، دو ماه و ده روز از اولین گزارش مسمومیت در مدارس قم گذشته است. دوازده مدرسه که اغلب آن‌ها دخترانه هستند، گزارش‌هایی از مسمومیت منتشر کرده‌اند، اغلب گزارش‌های مسمومیت در ساعت‌های نزدیک ظهر اعلام شده است.

 معمای سریال مسمومیت دانش‌آموزان قمی چیست؟
منبع: اعتماد |

تا عصر روز دوشنبه، هفدهم بهمن ماه، دوازده مدرسه گزارش داده‌اند که دانش‌آموزان و در برخی موارد معلمان آن‌ها دچار مسمومیت تنفسی شده‌اند. گزارش‌هایی از دستور دادستانی قم برای بررسی موضوع وجود دارد، گزارش‌های فراوانی از اعزام نیرو‌های امدادی به چندین مدرسه برای کمک به دانش‌آموزان و معلمان وجود دارد، همین‌طور گزارش‌هایی از بستری شدن برخی دانش‌آموزان و معلمان در بیماستان‌های مختلف شهر قم در پی «انتشار گازی ناشناخته» در مدارس منتشر شده است. با این حال برخی می‌گویند تمام این‌ها «شایعه و فضا‌سازی» است، کسی مسموم نشده و اخبار دروغ است.

اولین گزارش در مورد انتشار گاز سمی در مدرسه، در شهر قم، مربوط به روز نهم آذر ماه است. آنچه می‌دانیم، این است که در جریان این حادثه ۱۸ دانش‌آموز دختر «هنرستان نور» راهی بیمارستان شدند. علایم این دانش‌آموزان شامل تنگی نفس و احساس بی‌حسی در عضلات پا و دست بوده است. کسی توصیفی از اینکه بوی منتشر شده در مدرسه شبیه چه چیزی بوده، ارایه نکرده است. مجید محبی، سرپرست معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم دو روز بعد از این حادثه به رسانه‌ها گفته علایم دانش‌آموزان شدید نبوده، مسمومیت ناشی از «مصرف» ماده خاصی نبوده و روشن است که آنچه رخ داده یک مسمومیت تنفسی است، آقای محبی همچنین تایید کرده که تیم‌هایی از سازمان پدافند غیرعامل برای نمونه‌برداری از گازی که گفته شده در مدرسه منتشر شده دست به کار شده‌اند.

دفعه بعد بیست و پنجم آذر ماه، دانش‌آموزان می‌گویند از حوالی صبح در مدرسه بوی عجیبی را احساس کرده و به مسوولان مدرسه گفتند که احساس خطر می‌کنند، اما متهم شده‌اند که می‌خواهند از زیر درس و کلاس شانه خالی کنند. حوالی ساعت دوازده و نیم همان روز «بو»‌ی مرموز غیرقابل تحمل شده است. این‌بار تا ساعت دو، پنجاه و یک دانش‌آموز روانه بیمارستان شدند. هنوز کسی نمی‌گوید که بوی منتشر شده در مدرسه شبیه چه چیزی بوده است، آیا شبیه میوه بوده است یا موارد شیمیایی یا ادویه؟ آنچه می‌دانیم، این است که اگر گزارش دانش‌آموزان درست باشد با مسمومیت منوکسیدکربن، گازی که ناشی از سوختن ناقص گاز شهری است رو‌به‌رو نیستیم، چون این گاز بدون بو است و امکان تشخیص آن فقط برمبنای احساس سنگینی و بعد از آن بیهوشی میسر است.

با فاصله دو هفته از تکرار مسمومیت در مدرسه نور، هشتم بهمن ماه گزارش‌هایی از مسمومیت جمعی از دانش‌آموزان دختر این بار در مدرسه‌ای در صفادشت قم منتشر می‌شود و ظهر روز دوازده بهمن، هفت دانش‌آموز دختر از مدرسه بلقیس با تهوع و سرگیجه به بیمارستان فرستاده شدند، چهار روز بعد، در روز شانزده بهمن، دانش‌آموزان دختر دبیرستان قرائتی در پردیسان قم، به همراه دانش‌آموزان مدرسه میثم در منطقه سالاریه، مدرسه طا‌ها و مدرسه امامی، با علایم مسمومیت به بیمارستان فرستاده شدند، تعداد دانش‌آموزان و اولیای مدرسه که در این روز مسموم شدند اعلام نشده، همین‌طور گزارشی از علایم آن‌ها منتشر نشده، تنها چیزی که می‌دانیم، این است که در این روز برای اولین‌بار، دانش‌آموزان یک مدرسه پسرانه هم با علایم مسمومیت به بیمارستان فرستاده شدند.

والدین، دانش‌آموزان و معلمان مدارس نگران هستند، اما هیچ کدام مایل نیستند به صورت علنی در مورد این حادثه با «اعتماد» صحبت کنند. یک پزشک عمومی در شهر قم که تعدادی از دانش‌آموزان با علایم مسمومیت را ویزیت کرده، می‌گوید: در این مورد باید مقامات رسمی بیماستانی اظهارنظر کنند و پزشکان به دلیل نگرانی از انتشار اطلاعات خصوصی مربوط به بیماران حاضر به صحبت در مورد ماجرا نیستند.

ذوالنوری، نماینده قم اخیرا در مورد حوادث مدارس قم گفته: «مساله امنیتی است و مقام‌های امنیتی در حال بررسی موضوع هستند.» شاید همین چند کلمه کافی باشد تا علت سختی دسترسی به اطلاعات رسمی در مورد این حادثه توضیح داده شود. امیر آبادی‌فرهانی، نماینده دیگر قم هم گفته در مورد این حوادث از وزیر آموزش و پرورش سوال خواهد کرد، اما روشن نیست این سوال چه زمانی پرسیده خواهد شد و آیا می‌توان روی توضیحات وزیر در این مورد حسابی باز کرد یا نه.

ارسال نظر

پربازدیدترین