|
| کد مطلب: ۹۵۴۳۶
لینک کوتاه کپی شد

قیمت گوشت آیا کاهش می‌یابد؟

فرشید صراف، رئیس اتحادیه گاو داران صنعتی خراسان رضوی در پاسخ به این سؤال که آیا شکستن قیمت و کاهش نرخ گوشت باسیاست‌های جدید از جمله وارداتگوشت امکان‌پذیر است یا خیر نیز گفت: بنا بر شنیده‌ها در حوزه دام سبک ما شاهد کاهش تولید بین ۳۰ تا ۴۰ درصدی هستیم و در دام سنگین نیز اگرچه در تولید شیر مشکلی نداریم، اما در بحث تولید گوشت با آمار کاهشی شمار دام به همین میزان روبرو هستیم.

قیمت گوشت آیا کاهش می‌یابد؟
منبع: بازار |

    اگرچه دولت طی سال گذشته خرید حمایتی گوشت قرمز انجام داد، اما متأسفانه با همه وعده حمایت و کشتار دام، در پرداخت پول به دامداران بسیار تعلل کرد

صراف با اشاره به این موضوع که کاهش جمعیت دام به میزان ۳۵ درصد در مقایسه با سال گذشته به‌طور طبیعی بر بازار و قیمت گوشت تأثیر منفی می‌گذارد ادامه داد: دولت بی‌توجه به تولید و ضرورت رشد تولید به سمت واردات گوشت قرمز می‌رود ضمن اینکه باتجربه تلخ تولید قراردادی گوشت، پیش‌بینی دارم این قیمت‌ها به همین روال و میزان خواهد ماند و هر تلاش دولت به دلیل نبود زمینه تولید موفقیت‌آمیز نخواهد بود.

وی بیان کرد: طبق برآورد انجام‌شده قیمت هر کیلوگرم دام زنده سبک ۱۴۰ هزار تومان و دام سنگین ۱۲۰ هزار تومان است که بهای تمام‌شده سال گذشته است.

به گفته این مسئول با شرایط موجود در قیمت‌ها و تورم بازار، افق روشنی برای گوشت نمی‌بینیم مگر اینکه دولت راهکار ایده آلی ارائه دهد تا تولیدکننده تشویق به حفظ دام شود و افزایش تولید را زمینه‌سازی کند که البته این هم در کوتاه‌مدت جواب نمی‌دهد و حداقل یک سال زمان می‌برد.

افزایش تورم در دی‌ماه

 

در همین حال رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی از افزایش نرخ تورم در دی‌ماه ۱۴۰۱ به میزان ۲ درصد در مقایسه با ماه گذشته خبر داد.

 

رضا جمشیدی در این رابطه گفت: نرخ تورم دی‌ماه در کل خانوارهای استان چهار درصد است که نسبت به ماه قبل از آن آذرماه ۲.۲ درصد افزایش‌یافته است.

وی افزود: این شاخص برای خانوارهای شهری استان ۳.۷ و خانوارهای روستایی ۵.۳ درصد اعلام‌شده است که به ترتیب نسبت به ماه قبل آذرماه ۱.۹ و ۳.۷ درصد افزایش داشته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی گفت: نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به دی‌ماه سال جاری در کل خانوارهای استان ۴۸.۶ درصد است که نسبت به ماه قبل (آذرماه) ۲ درصد افزایش‌یافته است، این شاخص برای خانوارهای شهری استان ۴۷.۹ و برای خانوارهای روستایی ۵۱ درصد است که در مناطق شهری و نقاط روستایی ۱.۹ درصد افزایش‌یافته است.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین