|
| کد مطلب: ۹۵۴۰۴
لینک کوتاه کپی شد

آیا وارد عصر زامبی ها شده ایم؟

صحنه ای از سریال پسا آخرالزمانی The Last of Us بدنی را نشان می دهد که توسط قارچ کوردیپس پوشیده شده و از بین است. چیزی شبیه به فرآیند تبدیل انسان‌ها به زامبی توسط یک قارچ مرموز و طلسم شده.

آیا وارد عصر زامبی ها شده ایم؟
منبع: BBC |

در سریال The Last of Us قارچی وجود دارد که اگر کسی با آن آلوده شود به زامبی تبدیل خواهد شد. این قارچ بعد از ورود به بدن قربانی به مغز او می‌رود و کنترل ذهن او را در دست می‌گیرد. سپس پیچک مرگ از سر بیرون می‌زند و در حالی که قارچ روی بدن قربانی رشد می‌کند، هاگ‌ها به اطراف می‌پاشند.

به نظر می رسد یک اثر تخیلی است. اما قلمرو قارچ‌ها - متمایز از گیاهان و حیوانات - از قارچ‌های خوراکی تا انگل‌ها را شامل می‌شود. جالب است بدانید گونه های قارچ انگلی Cordyceps و Ophiocordyceps بسیار واقعی هستند.

دکتر نیل استون، کارشناس ارشد قارچ در بیمارستان بیماری‌های گرمسیری لندن، می‌گوید: «فکر می‌کنم ما خطر عفونت‌های قارچی را دست کم می‌گیریم. آنقدر آن را نادیده گرفته‌ایم که اصلا برای مقابله با بیماری‌های همه‌گیر قارچی آماده نیستیم».

در پایان اکتبر سال گذشته، سازمان جهانی بهداشت (WHO) اولین فهرست قارچ‌های تهدیدکننده حیات خود را منتشر کرد. این قارچ‌ها باعث ایجاد ناهنجاری‌ها یا بیماری‌هایی می‌شوند اما خیالتان راحت باشد، قارچ زامبی‌ساز در این لیست وجود ندارد.

دکتر کریسا دی بیکر، میکروبیولوژیست در دانشگاه اوترخت، چگونگی ایجاد مورچه‌های زامبی شده توسط کوردیپس را مطالعه کرده است و می‌گوید این اتفاق در انسان‌ها رخ نحواهد داد. دمای بدن ما برای اغلب قارچ‌ها بسیار بالا است و به آن‌ها اجازه‌ی رشد نمی‌دهد.

او می‌گوید: «"سیستم عصبی آنها ساده تر از سیستم ما است، بنابراین قطعا ربودن مغز یک حشره در مقابل مغز ما آسان تر است، همچنین سیستم ایمنی آنها با سیستم ایمنی ما بسیار متفاوت است."

بیشتر گونه‌های کوردیپس انگلی طی میلیون‌ها سال تکامل یافته‌اند تا در آلوده کردن تنها یک گونه حشره تخصص داشته باشند. بیشتر آنها توانایی حرکت از یک حشره به حشره دیگر را هم ندارند.

دکتر دی بیکر می گوید: «برای اینکه این قارچ بتواند از یک حشره به سمت ما حرکت کنند و باعث عفونت شود، به یک جهش بسیار بزرگ نیاز دارند.» اما به هر حال نباید خطر آلودگی و بیماری با قارچ‌ها را نادیده گرفت چون قارچ‌ها سالانه حدود 1.7 میلیون نفر را می‌کشند که سه برابر مالاریا است.

ارسال نظر

پربازدیدترین