|
| کد مطلب: ۹۳۳۲۶
لینک کوتاه کپی شد

آمار تکان دهنده: 10 درصد نوجوانان سیگار می کشند

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به مرگ‌ومیر سالانه حدود ۶۰ هزار نفر بر اثر مصرف دخانیات در کشور گفت: تقریبا ۶ هزار نفر از آن‌ها افرادی هستند که بر اثر مواجهه با دود حاصل از مصرف دیگران جان خود را از دست می‌دهند.

آمار تکان دهنده: 10 درصد نوجوانان سیگار می کشند
منبع: تسنیم |

جعفر جندقی با اشاره به آخرین گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت که براساس آن یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر از مردم جهان مصرف‌کننده دخانیات هستند، اظهار کرد: این میزان مصرف سالانه موجب مرگ ۸ میلیون نفر می‌شود که یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر آن فقط افرادی هستند که بر اثر مواجهه با دود حاصل از مصرف دیگران جان خود را از دست می‌دهند و به عبارتی، استعمال دخانیات هر چهار ثانیه یک نفر را در جهان به کام مرگ می‌کشاند.

وی افزود: بر اساس نتایج مطالعه ملی عوامل خطر بیماری‌های غیر واگیر در سال ۱۴۰۰ (استپس)، تقریبا ۱۴ درصد افراد بالای ۱۸ سال جامعه ایرانی دخانیات مصرف می‌کنند که حدود ۲۶ درصد مردان و ۴.۵ درصد زنان را شامل می‌شود و این مصرف از سال ۱۳۹۵، با رشد حدود ۲.۵ درصدی در مردان و ۱۱ درصدی در زنان بالای ۱۸ سال روبه‌رو بوده است.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: طبق مطالعه سال ۱۳۹۵ نیز حدود ۱۰ درصد از نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله مصرف‌کننده انواع محصولات دخانی بودند که حدود ۱۳ درصد پسران و ۸ درصد دختران را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: در این مطالعه مصرف سیگار در بین نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله، حدود ۳.۵ درصد، شامل حدود ۵ درصد پسران و ۲ درصد دختران گزارش شد که در مقایسه با آمار دور قبلی این مطالعه در سال ۱۳۸۶، بیش از ۱۳ درصد افزایش داشته و این افزایش عمدتا ناشی از افزایش ۱۳۳ درصدی مصرف سیگار در میان دختران نوجوان بوده است.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین