|
| کد مطلب: ۹۲۰۲۷
لینک کوتاه کپی شد

اسم این کار فرار است،نه مهاجرت

در کشور ما ساختارها دچار مساله و مشکل هستند. این نقض و ضعف منجر به فرار افراد از کشور شده است.

اسم این کار فرار است،نه مهاجرت

احمد بخارایی استاد دانشگاه و مدیر گروه جامعه‌شناسی سیاسی در انجمن جامعه‌شناسی ایران با انتقاد از تبعیض موجود در جامعه گفت: تبعیض از مرکز شروع شده و تا مرز ادامه دارد،  برخی تبعیض‌ها ریشه تاریخی دارد در دوران ما به توان ۲ رسیده بنابراین این تبعیض‌ها در برخی از استان‌ها به لحاظ ساختاری و نهادینه شدن قابل هضم و درک است به همین دلیل در مقابل اعتراض عده‌ای زیاد (به دلیل نگاه دوقطبی داشتن و تبعیض)، برچسب جاهل و یا اغتشاش‌گر زده می‌شود.

وی ادامه داد:

در کشور ما ساختارها دچار مساله و مشکل هستند این نقض و ضعف منجر به فرار افراد از کشور شده، فراربه خاطر این‌که فرد نمی‌داند چه آینده‌ای پیش رو دارد و فقط می‌خواهد که برود پس افراد در حال فرار هستند نه مهاجرت. دلیل فرار هم روشن است افراد با این تصور که بالاتر از سیاهی رنگی نیست و با مرگ تدریجی دست و پنجه نرم می‌کنند همچنین با ذهنیت منفی و بلاتکلیفی (مرگ یک بار، شیون یک بار) تصمیم به رفتن می‌گیرد به عبارت دیگر فرد براساس ذهن ناخودآگاه خودش به آب و آتش می‌زند تا فقط دفع و رانده شود نه اینکه‌ مکان دیگر برای وی جذابیتی داشته است.

بخارایی گفت:هرشغلی، قومی، جنسی در گذشته در معرض آسیب بوده، طی این چنددهه بیشتر شده به عبارت دیگر شرایط لازم مثل مسایل تاریخی و فرهنگی وجود داشته، ابزارهای کافی هم اضافه شده تا مورد خاص آسیب‌پذیرتر شوند. از همه مهمتر افراد باسواد و متخصص در حاشیه قرار می‌گیرند زیرا تظاهر و تجاهل جای آنها را گرفته، متخصصان و کارشناسان دچار یاس و ناامیدی و در نهایت احساس عدم امنیت مجبور به فرار می‌شوند به عنوان نمونه، محافظه‌کاری هیات امنا و اساتید دانشگاه‌ها در موارد بسیاری ناشی از احساس عدم امنیت شغلی آنها است و این معضل سکوت جای تجزیه و تحلیل دارد.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین