|
| کد مطلب: ۹۱۷۳۵
لینک کوتاه کپی شد

سرنوشت مبهم 85 تا 100 هزار کودک دارای مادر ایرانی

از اردیبهشت ماه 1399 تا تیرماه 1401، یعنی دوسال و 3 ماه از زمان ابلاغ آیین‌نامه قانون «اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی» 105 هزار متقاضی در سامانه bafia.ir ثبت‌نام کردند؛ این آمار را ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون شوراها، اعلام کرده اما نکته عجیب این‌که از این تعداد، طی این دو سال فقط 14 هزار نفر موفق به دریافت شناسنامه ایرانی شده‌اند.

سرنوشت مبهم 85 تا 100 هزار کودک دارای مادر ایرانی

آن‌طور که «محسن شهرابی» مدیرعامل انجمن دیاران (فعال در حوزه مهاجران در ایران) به خراسان می‌گوید، از ابتدای سال 1401 تقریبا اجرای قانون مصوب 98 متوقف شده است؛ دلیلش هم این که از همان روزهای نخست امسال، زمزمه‌هایی درباره تغییر قانون قبلی و لغو اعطای تابعیت ایرانی به فرزندان دارای مادر ایرانی مطرح شد و به طور طبیعی مجریان طرح هم سرعت اجرای آن را به شدت کند و حتی متوقف کردند.

به همین دلیل طبق آمار رسمی، از حدود 105 هزار تقاضای ثبت شده، فقط برای 14 هزار متقاضی شناسنامه ایرانی صادر شده است. صحت آمار شهرابی را، مرور اظهارات «هاشم کارگر» رئیس سازمان ثبت احوال هم تایید می‌کند که 21 شهریور ماه امسال به خبرگزاری ایمنا اعلام کرد: «تاکنون ۱۴ هزار شناسنامه برای این کودکان صادر شده است».

2 جلسه ویژه فراکسیون زنان

تغییر این قانون آن‌قدر نگران‌کننده است که فراکسیون زنان مجلس هم تاکنون دو جلسه ویژه برای بررسی ماده 41 طرح مذکور تشکیل داده است. آن‌طور که خبرگزاری مجلس گزارش داده، برخی معتقدند قانون مصوب سال 98 می‌تواند تبعاتی مانند افزایش کودک‌همسری دختران ایرانی داشته باشد و به همین دلیل باید راهکاری را اتخاذ کرد که هم کرامت زنان و فرزندان حاصل از ازدواج با اتباع خارجی تامین شود، هم در موضوعاتی مانند کودک‌همسری و در بعد کلان‌تر، منافع ملی دقت کافی صورت بگیرد.

چشمان منتظر ۹۰ هزار کودک

حالا چشم بیش از ۹۰ هزار کودک ایرانی به جلسات تخصصی کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مجلس است که این دغدغه ایجادشده به خاطر ماده 41 طرح تاسیس سازمان ملی اقامت را رفع کنند؛ دغدغه‌هایی که رفع نشدنش، فقط به این جامعه کوچک بیش از ۹۰ هزار نفری آسیب نخواهد زد، بلکه همه کشور و همه حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی ما را متاثر خواهد ساخت.

پاک کردن صورت مسئله و بازگشت به عقب؟

«محسن شهرابی» مدیرعامل انجمن دیاران به خراسان می‌گوید: چند دهه تلاش شد تا بالاخره توانستیم قانون‌گذاران را به حل مشکل فرزندان حاصل از این ازدواج‌ها مجاب کنیم؛ اما به نظر می‌رسد قرار است دوباره صورت مسئله پاک شود. او می‌افزاید: با متوقف شدن روند صدور شناسنامه برای این بچه‌ها، دوباره آن‌ها دچار بلاتکلیفی خواهند شد؛ در ادامه تحصیل به مشکل برمی‌خورند و هزاران مشکل دیگر در زندگی‌شان ایجاد می‌شود و درنهایت هم ازدواج‌هایی خواهند داشت که باز فرزندانی بدون شناسنامه و تابعیت رسمی خواهند داشت.

شهرابی ادامه می‌دهد: ما برای جلوگیری از تکرار مشکلات گذشته، جلسات متعددی را با مرکز پژوهش‌های مجلس و کمیسیون‌های مربوط برگزار کرده‌ایم و خواسته‌ایم به جای لغو یک قانون خوب، چرایی کامل اجرا نشدنش را بررسی و آسیب‌شناسی کنند، اما طرح جدید همه دستاوردهای سال‌ها تلاش برای حل مشکل این فرزندان را از بین خواهد برد.

از شهرابی درباره دغدغه ازدواج غیررسمی اتباع خارجی با زنان ایرانی هم می‌پرسم و او می‌گوید: ما در قانون قبلی هم تاکید داشتیم که به جای ازدواج شرعی، ازدواج رسمی و ثبت شده ملاک قرار بگیرد که خوشبختانه این حساسیت در آیین‌نامه قانون لحاظ شده و ‌اکنون هم صرفا کسانی که مادرانشان ازدواج رسمی داشته باشند می‌توانند شناسنامه ایرانی دریافت کنند؛ بنابراین این نگرانی رفع شده است.

او به این نکته هم اشاره می‌کند که بیش از 90 هزار متقاضی ثبت نام شده برای دریافت شناسنامه ایرانی، هیچ کد رهگیری و راهی برای بررسی وضعیت رسیدگی به تقاضای خود ندارند و طبیعتا با تبدیل شدن طرح جدید به قانون، دیگر نخواهند توانست هویت ایرانی داشته باشند.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین