|
| کد مطلب: ۹۰۹۰۲
لینک کوتاه کپی شد

جایگزین خارجی واتس‌اپ و تلگرام رفع فیلتر می‌شود؟

اپلیکیشن چینی وی‌چت از زمان کلید خوردن فیلترینگ، در لیست برنامه‌هایی بوده است که بار‌ها در ایران فیلتر و رفع فیلتر شده است. اما این بار گزارش‌هایی منتشر شده است که خبر از رفع فیلتر دوباره این پلتفرم روی برخی اپراتور‌ها و خدمات‌دهندگان اینترنت می‌دهد.

جایگزین خارجی واتس‌اپ و تلگرام رفع فیلتر می‌شود؟

به گزارش همشهری، اگر اینچنین باشد و وی‌چت در دسترس عموم مردم قرار بگیرد می‌تواند نشانه‌ای از تصمیمات جدید مقامات ارتباطات کشور باشد. وزارت ارتباطات مدت‌هاست در پی استفاده از یک پلتفرم خارجی است تا آن را جایگزین واتس‌اپ و تلگرام فیلتر شده کند. حالا رفع فیلتر وی‌چت شاید نشانه‌ای از تعامل با چین برای خرید این پلتفرم باشد.

به‌ویژه در شرایطی که چند ماهی است پیام‌رسان پرکاربر واتساپ و شبکه اجتماعی اینستاگرام از دسترس خارج شده‌اند. وی‌چت در چین پرطرفدارترین اپلیکیشن چند منظوره است. این پلتفرم که توسط غول فناوری چینی تنسنت ساخته شده است، نخستین بار در سال ۲۰۱۱ راه‌اندازی شد.

از این پیام‌رسان علاوه بر استفاده به‌عنوان ابزاری برای انتقال پیام، برای پرداخت آنلاین بومی در چین نیز استفاده می‌شود و در واقع می‌توان گفت به نوعی کیف پول الکترونیکی است.

البته یکی از اساسی‌ترین نکات در مورد وی‌چت این است که از هیچ سیستم رمزگذاری برای تماس‌ها و پیام‌ها و اطلاعات کاربران استفاده نمی‌کند و از این‌رو گزارش‌های مختلفی درباره نگرانی کاربران درباره لو رفتن مکالمات و داده هایشان وجود دارد.

وی‌چت نخستین بار در ۲۸ آذر سال ۹۲ فیلتر شد. کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه، در بیانیه‌ای به‌دنبال فیلتر این پلتفرم اجتماعی، علت این کار را جمع‌آوری کلیه اطلاعات موجود در گوشی‌های کاربران و رصد ارتباطات اعضا و نقض حریم خصوصی آن‌ها عنوان کرده بود.

اما محمود واعظی، وزیر ارتباطات وقت کشور، گفت: کمیته تعیین مصادیق مجرمانه و وزارت ارتباطات تنها به‌عنوان یکی از ۱۲عضو این کمیته، از حق رأی در تصمیم‌گیری‌ها برخوردار است.

بعد‌ها در دی ۹۶ این پیام‌رسان چینی درپی درخواست آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت دوازدهم رفع فیلتر شد. اما مجددا در سال ۱۴۰۰ این پلتفرم فیلتر شد و حالا طبق گزارش کاربران شبکه‌های اجتماعی گویا دوباره در دسترس قرار گرفته است.

ارسال نظر

پربازدیدترین