|
| کد مطلب: ۸۹۹۰۵
لینک کوتاه کپی شد

سخنگوی قوه قضائیه مطرح کرد:

سند رسمی مالکیت جزایر سه‌‌گانه به نام دولت ایران صادر شد

ستایشی در پاسخ به این سوال که تاکنون ۷ جلسه دادگاه پیرو انتخابات شهردار و اعضای شورای شهر لواسان، نتیجه این پرونده به کجا رسیده است، بیان کرد: این پرونده در شعبه ۵ دادگاه کیفری یک استان تهران مورد رسیدگی قرار گرفته است.

سند رسمی مالکیت جزایر سه‌‌گانه به نام دولت ایران صادر شد

مسعود ستایشی در نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به اقدام سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مبنی بر صدور سند مالکیت سه جزیره گفت: مالکیت قطعی جزایر تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی در استان هرمزگان به نام دولت صادر و مالکیت مطابق قانون تثبیت شده است.

وی ادامه داد: سند مالکیت به مساحت ۱۲ میلیون و ۷۲۲ هزار و ۶۸۳ مترمربع برای جزیره ابوموسی ، سند مالکیت به مساحت ۱۰ میلیون و ۸۳۲ هزار متر مربع برای جزیره تنب بزرگ و سند مالکیت به مساحت یک میلیون و ۳۹۴ هزار و ۱۷۹ متر مربع برای جزیره تنب کوچک صادر شده است.

اظهار نظر در مورد اتهامات تاج بعد از بررسی

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره حواشی فدراسیون فوتبال و اتهامات مهدی تاج گفت: درباره فدراسیون فوتبال اولا حساسیت نسبت به این موضوع و در این مقطع زمانی برای همه روشن و مبرهن است، زیرا فدراسیون‌ها وظایف و تکالیف بین‌المللی دارند و نهاد‌های بین‌المللی هم بر اقدامات آن‌ها نظارت دارند.

وی ادامه داد: در راستای هر انتخاب درون‌سازمانی، استعلامات بر اساس مقررات موضوعه از سوی مرجع برگزاری انتخابات و ناظر صورت می‌گیرد.

ستایشی افزود: یک استعلامی در این زمینه صورت گرفته و پاسخ لازم هم به فدراسیون مربوطه داده شده است و فدراسیون بررسی و اعلام نظر کرد و جمع‌بندی بر این شد که فرد مدنظر در انتخابات شرکت کند و اکنون انتخابات برگزار و نتیجه هم اعلام شده است. نسبت به نتیجه نفیا و اثباتا سخنی نداریم.

وی تاکید کرد: اجازه بدهید پرونده‌ها را بررسی و بعد اعلام کنیم؛ در مورد پرونده‌های فرد مورد اشاره هم باید بررسی لازم انجام شود و در فرصت مقتضی پاسخ خواهیم داد.

ستایشی بیان کرد: تاکید ما این است که در مرحله دادسرا، چون تحقیقات محرمانه است و تفتیش است به آن نپردازیم تا در دادگاه به نتیجه برسد و قطعی شود.

شناسایی افرادی در خصوص ترور شهید صیاد خدایی

ستایشی در خصوص آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده ترور شهید صیاد خدایی و اینکه آیا فرد جدیدی در این رابطه شناسایی شده است، گفت: امیدواریم با اهتمامی که سربازان گمنام امام زمان (عج) و تلاشی که واحد قضائی دارند، عناصر اصلی دستگیر شوند.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: تحقیقاتی مقدماتی در این پرونده انجام شده و اتفاقاً تحقیقاتی بسیاری قوی هم صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه این ترورها غالباً شبکه ای هستند، گفت: بر همین اساس نیاز به بررسی‌های مجدانه وجود دارد و به محض وصول نتایج، اعلام خواهد شد.

ستایشی ادامه داد: چند نفر در ارتباط با این موضوع شناسایی و قرار قانونی هم صادر شده است.

تشکیل ۵ کارگروه در راستای حفظ حقوق عامه

وی در مورد دستور رئیس قوه قضائیه به دادستان در مورد احصاء اولویت‌های حقوق عامه گفت: حقوق عامه واجد ویژگی‌هایی است، در رابطه با تبیین حقوق عامه شناسایی و احصاء مصادیق حقوق عامه اقدامات مناسب و مثبتی صورت گرفته است.

ستایشی گفت: پس از ابلاغ دستورات رئیس قوه قضائیه به دادستان کل کشور به عنوان متولی دستوراتی را به حوزه زیر مدخل صادر کرده‌اند و در نتیجه معاون حقوق عامه اختصاصاً با مشارکت مراکز علمی و پژوهشی مانند دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه امام صادق علیه السلام، دانشگاه دفاع ملی و برخی از مجموعه‌های دانش‌بنیان و با استفاده از ظرفیت دستگاه‌هایی مانند منابع طبیعی، امور زراعی، محیط زیست و سایر دستگاه‌هایی که در این اقدام ارزشی موثر هستند و با استفاده و تمسک به این ظرفیت‌ها و تشکیل کارگروه‌هایی مبادرت به بررسی مصادیق حقوق عامه شد.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: از این رو قسمتی از این مصادیق شناسایی و احصاء شده است و پنج کارگروه در این راستا اختصاص پیدا کرده در زمینه بهداشت، سلامت، معادن، صیانت از حقوق مصرف‌کنندگان هوای پاک و مسائل خانواده تعیین شده و به نتایج خوب و قابل قبولی رسیده است و کار در جهت احصاء اولویت‌های مذکور در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، منابع طبیعی و سایر موارد مربوطه ادامه خواهد داشت که به محض حصول نتیجه منعکس خواهد شد.

آخرین وضعیت پرونده اعضای شورای شهر لواسان

ستایشی در پاسخ به این سوال که تاکنون ۷ جلسه دادگاه پیرو انتخابات شهردار و اعضای شورای شهر لواسان، نتیجه این پرونده به کجا رسیده است، بیان کرد: این پرونده در شعبه ۵ دادگاه کیفری یک استان تهران مورد رسیدگی قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: با نقصی که در تحقیقات مقدماتی در اواخر سال گذشته درباره این پرونده گرفته شد، این پرونده به شعبه ۱۵ بازپرسی ناحیه ۲۸ دادسرای عمومی و انقلاب تهران ارسال و شعبه مزبور اهتمام لازم را در جهت رفع نواقص انجام داده است.

ستایشی تاکید کرد: براساس پیگیری‌ها، پرونده تا پایان شهریور به دادگاه کیفری یک و شعبه پنجم ارسال کنند.

وی تصریح کرد: همچنین تاکید شده که رسیدگی به این پرونده تا نیمه اول مهر امسال در دادگاه استمرار پیدا کند.

تلاش‌ها برای آزادی حاجی در بند سعودی همچنان ادامه دارد

ستایشی در ادامه این نشست خبری در زمینه آخرین اقدامات قوه قضائیه درباره آزادی حاجی ایرانی در عربستان گفت: مطلع شدیم آقای حبیب دردمند در جریان حج توسط ماموران عربستان سعودی بازداشت می‌شود و این بازداشت علیرغم پیگیری از طریق کشور‌های واسط منتج به نتیجه نشده است، اما تلاش‌ها ادامه دارد.

وی افزود: دادستان کل کشور در اجرای مقررات کنوانسیون وین و همچنین مقررات آئین دادرسی کیفری و همچنین مقررات ناظر بر اختیارات و وظایف وزارت امور خارجه، نکات و موارد قانونی را به وزارت امور خارجه ابلاغ کرده است.

ستایشی بیان کرد: همچنین دادستان کل کشور از وزارت امورخارجه درخواست کرده اند که نسبت به پیگیری وضعیت و تعیین تکلیف اعاده این فرد بیگناه اقدام عاجل صورت گیرد.

وی تاکید کرد: همچنین اقدامات کنسولی برای این شهروند ایرانی در حال پیگیری است.

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به اقدامات وزارت امورخارجه و وزیر امورخارجه درباره مذاکره با همسایگان تاکید کرد: همچنین در این بخش نیز معاونت امور بین الملل ستاد حقوق بشر اقداماتی را انجام داده است و انشاءالله در ایام آتی شاهد این باشیم که این حاجی ایرانی که از نظر ما بیگناه است به آغوش وطن بازگردد.

دادگاه رسیدگی مجدد به پرونده طبری در مهر

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده اکبر طبری گفت: با پذیرش اعاده دادرسی، اکنون پرونده در شعبه ۱۵ دادگاه کیفری یک استان تهران مطرح، رسیدگی و مقید به وقت نظارت در تاریخ ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۰ صبح است.

وی ادامه داد: این پرونده متهمان دیگری نیز دارد که در این زمینه دو نفر واخواهی کردند و هفت نفر هم از دیوان عالی کشور نظری داشتند که در شعبه پنجم دادگاه کیفری یک استان تهران مقید به وقت رسیدگی در تاریخ ۲۶ مهر امسال ساعت ۱۰ صبح در نظر گرفته شده است.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین