|
| کد مطلب: ۸۵۰۵۱
لینک کوتاه کپی شد

حداقل در ده سال گذشته هیچ اتوبوسی به تهران داده نشده

حداقل در ده سال گذشته هیچ اتوبوسی به تهران داده نشده
رئیس شورای شهر تهران گفت: وقتی که ما به یک جهش نیاز داریم آن هم مثلا در بخش مترو یا اتوبوسرانی تا بتوانیم کمبود‌های گذشته را جبران بکنیم حمایتی از سوی دولت نمی‌بینیم. به خصوص در حوزه اتوبوسرانی که الان فکر می‌کنم سال‌هاست هیچ اتوبوسی به شهر تهران داده نشده است. حداقل در هشت سال گذشته که هیچ اتوبوسی به تهران داده نشده است. یعنی در هشت سال دولت گذشته و حداقل شاید از دو سال قبل از روی کار آمدن آن دولت هم همینطور بوده است. یعنی حداقل ده سال است که هیچ اتوبوسی از طرف دولت به تهران داده نشده است.
مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران درخصوص تاثیر پرداخت نشدن سهم مدیریت شهری از اعتبارات مالی دولت بر افزایش تلاش‌ها برای دستیابی به درآمد‌های پایدار شهری گفت: درآمد‌های پایدار به هر حال باید از یک جایی تامین بشود. نه اینکه تصور شود این نوع درآمد‌ها به صورت خود به خود ایجاد می‌شود. درآمد‌های پایدار یک موردش مثلا مالیات بر ارزش افزوده است که این یک نوعی از درآمد‌های پایدار محسوب می‌شود. یعنی شهرداری می‌تواند در ابتدای سال حساب باز بکند که امسال چقدر از این راه درآمد خواهد داشت و می‌تواند بر روی آن برنامه ریزی درست، صحیح و منطقی بکند. نکته دیگر اینکه این نوع درآمد‌ها به کسی هم آسیب نمی‌رساند. یعنی مانند ماده صد نیست که مجبور بشوند خلاف بکنند و پول خلافشان را بگیرند و به شهرداری‌ها بدهند.
او ادامه داد: البته شهرداری تهران آن پولی که از راه خلاف در می‌آورد بسیار بسیار کم است و رقمی نیست که در بودجه بتوان به آن اشاره کرد. ولی به هر حال در بسیاری از شهر‌های دیگر متاسفانه آن درآمدی که از این طریق به دست می‌آید زیاد است و اصلا تبدیل به یک راهی برای کسب درآمد شده است. حالا در هر صورت اگر درآمد‌ها به درستی تنظیم بشود مثل مالیات بر ارزش افزوده یا عوارض ساختمانی که مردم به صورت سالیانه می‌پردازند یا موارد دیگر می‌توان مشکلات را رفع کرد. یعنی اگر این عوارض به درستی تنظیم و پرداخت بشود مشکلات و نیاز‌ها را می‌شود بر اساس درآمد‌های پایدار تنظیم کرد. در شهر هم آن هزینه‌هایی که لازم و ضروری است را می‌توان از محل این درآمد‌ها تامین کرد.
رئیس شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: ولی وقتی که ما به یک جهش نیاز داریم آن هم مثلا در بخش مترو یا اتوبوسرانی تا بتوانیم کمبود‌های گذشته را جبران بکنیم حمایتی از سوی دولت نمی‌بینیم. به خصوص در حوزه اتوبوسرانی که الان فکر می‌کنم سال‌هاست هیچ اتوبوسی به شهر تهران داده نشده است. حداقل در هشت سال گذشته که هیچ اتوبوسی به تهران داده نشده است. یعنی در هشت سال دولت گذشته و حداقل شاید از دو سال قبل از روی کار آمدن آن دولت هم همینطور بوده است. یعنی حداقل ده سال است که هیچ اتوبوسی از طرف دولت به تهران داده نشده است.
چمران تصریح کرد: بنابراین در یک چنین شرایطی وضع مرتبی نخواهیم داشت. این موضوع قابل تنظیم هم نیست و با این شرایط شهرداری‌ها مجبور می‌شوند که به سمت دستیابی به درآمد‌های ناپایدار بروند که آن هم به شهر و شهرسازی آسیب می‌زند.

ارسال نظر

پربازدیدترین