|
| کد مطلب: ۸۳۵۵۷
لینک کوتاه کپی شد

تالاب‌ها سدی را در برابر بلایای طبیعی هستند

تالاب‌ها سدی را در برابر بلایای طبیعی هستند

روز جهانی تالاب‌ها هر ساله در تاریخ دوم فوریه به منظور افزایش آگاهی در مورد نیاز به حفاظت از تالاب ها، تأکید بر اهمیت آنها در اکوسیستم و نقش آنها در کاهش تغییرات آب و هوایی گرامی داشته می‌شود.

به گزارش آیند، طبق تعریف سازمان حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آمریکا (EPA)، تالاب‌ها مناطقی هستند که آب روی خاک را می‌پوشاند. روز جهانی تالاب‌ها همزمان با سالگرد تصویب کنوانسیون تالاب‌ها در رامسر گرامی داشته می‌شود.

کنوانسیون مربوط به تالاب‌های مهم بین‌المللی به ویژه تالاب‌های زیستگاه پرندگان آبزی معروف به «کنوانسیون رامسر»، پیمانی بین‌المللی برای حفاظت از تالاب‌ها و حیوانات و گیاهان وابسته به آن‌ها (به ویژه پرندگان آبزی) است که در سال ۱۳۴۹ در شهر رامسر (ایران) به تصویب رسید.

در سال گذشته میلادی (۲۰۲۱) نیز مجمع عمومی سازمان ملل متحد (UNGA) قطعنامه ۷۵/۳۱۷ را به تصویب رساند که تاریخ دوم فوریه را به عنوان روز جهانی تالاب‌ها اعلام کرد.

شعار امسال روز جهانی تالاب‌ها «حمایت از تالاب‌ها برای مردم و طبیعت» به منظور جلب توجه‌ها به استفاده پایدار از تالاب‌ها و ترویج تلاش‌های حفاظتی در این باره است.

تالاب‌ها نقش مهمی در حفاظت از آب دارند و مسئول پرورش اکوسیستم‌های پیچیده هستند. تالاب‌ها همچنین سدی را در برابر بلایای طبیعی مانند سیل ایجاد می‌کنند. تالاب‌ها در مبارزه با تغییرات آب و هوایی و جلوگیری از فرسایش خاک نیز سودمند و موثر هستند.

فرست پست در ادامه این مطلب اعلام کرد؛ این اکوسیستم‌های ارزشمند همچنین به عنوان ذخیره کربن عمل می‌کنند و یکی از مهم ترین مخازن گازهای گلخانه ای مانند دی اکسید کربن را تشکیل می‌دهند.

ارسال نظر

پربازدیدترین