|
| کد مطلب: ۸۳۳۶۸
لینک کوتاه کپی شد

از مبارزه با فساد نترسیم

از مبارزه با فساد نترسیم

عضو شورای شهر تهران خطاب به مدیران شهری گفت: باید به وظایف قانونی خود با روحیه ای بسیجی عمل کرده و از مبارزه با فساد نترسیم و از انگیزه های جناحی به شدت پرهیز کنیم.

به گزارش آیند، علی اصغر قائمی در نطق پیش ‌از دستور خود در جلسه شورای شهر تهران با اشاره به آغاز دهه فجر، گفت: با مدنظر قرار دادن بیانیه گام دوم انقلاب نکاتی را مطرح می کنم که شامل علل شکل گیری انقلاب، اهداف و شعارهای اصلی انقلاب، برنامه های دشمنان، دستاوردهای انقلاب، موانع تحقق همه اهداف انقلاب و فرجام انقلاب خواهد بود.

او در مورد علل و عوامل شکل‌گیری نهضت اسلامی گفت: در باب عوامل شکل‌گیری انقلاب می‌توان وابستگی تمام‌عیار به غرب، خصوصاً آمریکا و بی‌اختیاری شاهان پهلوی در تصمیم‌گیری برای سرنوشت کشور در همۀ ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، فساد و دین‌ستیزی حاکمان طاغوتی دوران رژیم ستم‌شاهی، تلاش برای انحراف و ضایع کردن اقشار مختلف جامعه و به‌ویژه جوانان، بی‌اعتنایی به رأی مردم، اختناق و مقابلۀ جدی با آزاداندیشی، ظلم و بی‌عدالتی گسترده در کشور با حمایت مستقیم استعمارگران غرب و به‌ویژه آمریکا، عقب‌ماندگی کشور در علم و صنعت و عدم برخورداری مردم از نیازهای اولیۀ رفاهی را ریشه‌های اصلی شکل‌گیری این نهضت عظیم قلمداد کرد.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: البته نباید فراموش کرد که رهبری هوشمندانه امام راحل که گوهری یکتا در دریای معرفت الهی بود و همچون چراغ هدایتی که باعث روشنایی صراط مستقیم در عصر جاهلیت ایران عمل کرد، در شکل‌گیری و پیروزی انقلاب اسلامی غیرقابل انکار است. این ابرمرد تاریخ و بیدارگر جهان، حماسه‌ای فراموش نشدنی را در قلب تاریخ بشریت رقم زد و خداوند تبارک و تعالی را شکر می‌گذاریم که دیگر شاهد بسیاری از آن معضلات و کاستی‌هایی که در دوران قبل از انقلاب بودیم، نیستیم، اما بر ما و دولتمردان است که به دنبال رفع همۀ آن نارسائی‌ها باشیم و بلکه برای تحقق آرمان‌های انقلاب، تلاش بیشتری کنیم.

قائمی با بیان اینکه اهداف و شعارهای اصلی انقلاب اسلامی از یادمان نمی‌رود، گفت: اما اهداف و شعارهای انقلاب‌مان استقلال‌خواهی و قطع هر نوع وابستگی، حاکمیت اسلام بر جامعه و رواج ارزش‌های دینی در کشور، آزادی بیان و قلم، عدالت و رفع تبعیض‌ها، پیشرفت مادی و گسترش رفاه، احیای کرامت انسانی، نقش مردم در تعیین سرنوشت خود، زمینه‌سازی برای رشد و تکامل انسان‌ها در جامعه و حذف عوامل فساد از اصلی‌ترین نقاط هدف انقلاب برشمرده می‌شود و امروز ما در معرض قضاوت مردم خود و جهانیان هستیم که چه میزان از آن شعارها محقق شده‌اند.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: برنامه‌های دشمنان برای شکست انقلاب و عدم تحقق اهداف آن بر هیچ کس پوشیده نیست که دشمن از همۀ روش‌های ممکن برای شکست انقلاب استفاده کرده و می‌کند، کما اینکه در فرمایش نورانی امیر کلام، شنیده‌ایم که «مَنْ نَامَ لَمْ یُنَمْ عَنْهُ».

او تاکید کرد: ایجاد تفرقۀ قومی و ترویج جدائی‌طلبی در بین اقوام که در اوائل انقلاب، شاهد آن بودیم و بعضاً زمینه‌های این روش منافقانه را هنوز کم و بیش مشاهده می‌کنیم، حملۀ نظامی ناجوانمردانۀ ۸ ساله به کشور که به لطف الهی و نفس قدسی حضرت امام رضوان‌اﷲ تعالی‌علیه و تلاش مجاهدان پاکباختۀ این سرزمین ناکام ماند، تحریم و محاصرۀ اقتصادی که هنوز شاهد این روش بی‌رحمانۀ دشمنان این مرزو بوم هستیم، تهاجم فرهنگی و هجمه به باورها و اعتقادات مردم که در صورت غفلت، آثار بسیار زیان‌باری را برای کشور خواهد داشت که پرداختن به این مهم وظیفۀ فردی و اجتماعی همۀ آحاد ملت است و در پیشرفت علمی و صنعتی کشور به لطف الهی و تلاش دانشمندان کشور، در بسیاری از زمینه‌ها شاهد دستاوردهای غیرقابل انکاری هستیم و امید است در همۀ عرصه‌های نیاز کشور از این ویژگی برخوردار باشیم.

این عضو شورای شهر تهران افزود: برنامه‌ریزی برای براندازی نظام اسلامی که دشمنان انقلاب متناسب با هر دوره و زمانه از مقتضیات آن استفاده می‌برند و ما نیز متقابلاً باید خود را آمادۀ مقابله کنیم و نفوذ برای تغییر محاسبات مسئولان و باورهای مردم از جملۀ اصلی‌ترین برنامه‌های دشمن برای شکست انقلاب اسلامی بوده است. بدیهی است شناخت روش‌های دشمنان این مرز و بوم، برای مقابلۀ هوشمندانۀ با آنان امری ضروری است و قطعاً نباید مورد غفلت ما واقع شود.

قائمی در مورد دستاوردهای انقلاب اسلامی گفت: علی‌رغم نکاتی که بیان شد، دستاوردهای غیرقابل چشم‌پوشی نیز داشته‌ایم. استقلال در تصمیم‌گیری، ثبات و امنیت و حفظ تمامیت ارضی کشور و رساندن ایران به عزّت و کرامتی که لایق آن است، ارتقاء جایگاه ایران در جهان، صدور شعارهای انقلاب و الهام‌بخشی به حق‌طلبان عالم، گسترش آزادی‌های عمومی، تشویق جوانان به آزاداندیشی و طرح آزاد مباحث، گسترش برخورداری‌های عمومی از امکانات مادی که البته در شرایط اقتصادی فعلی بار سنگینی را بر دوش مسئولان گذارده است و باید نسبت به آن تمامی اهتمام و تلاش خود را مصروف دارند.

وی افزود: پیشرفت در معنویات و امکان سیر تکاملی در فضای انقلاب که به هیچ عنوان با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست، گسترش عدالت اجتماعی در حد بضاعت کشور که در این مقوله نیز راه نرفتۀ بسیاری در پیش رو داریم، اهتمام به مبارزه با فساد و برخورد با عوامل آن که البته در راه مبارزه با این اژدهای هفت‌سر، هر کس باید از خودش شروع کند، توان ایستادگی در برابر زورگویان و سلطه‌طلبان جهانی که بارها و بارها شاهد آن بوده‌ایم و ده‌ها دستاورد دیگر در عرصه‌های گوناگون، ما را در مقایسۀ پیشرفت انقلاب اسلامی با دیگر انقلاب‌های دنیا، متمایز و سربلند می‌سازد.

قائمی با بیان اینکه نکتۀ مهم این است که هیچگاه به وضع موجود راضی نباشیم و همواره به دنبال دستیابی به قله‌های پیشرفت و تعالی باشیم. در مورد علل عدم دستیابی انقلاب به همۀ آرمان‌ها و شعارهایش در طی این سال‌ها گفت: اما امروز وظیفه داریم، با صداقت و شهامت در برابر مردم دلائل عدم دستیابی به همۀ آرمان‌های انقلاب را اعلام کنیم.

این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: زمان‌بر بودن دستیابی به اهداف متعالی، تحمیل فشارهای خارجی مانند جنگ، تحریم و امثال آن برای کند کردن حرکت نظام به سمت آرمان‌های خود، عدم توجه به توفیقات فراوان حاصله که موجب یأس و ناامیدی می‌شود، وجود موانع درونی مانند ضعف‌های فکری، راحت‌طلبی، عادت‌های اجتماعی غلط، نظامات دیوان‌سالاری فرسوده و معیوب و موارد دیگر، عدم اهتمام برخی از مسئولان به همۀ آرمان‌های انقلاب که متأسفانه در ادواری شاهد آن بوده‌ایم، مصادیقی از دلائل مورد توجه ما هستند.

او افزود: نمونۀ بارز این کوتاهی‌ها را در سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز دهم بهمن ماه سال‌جاری در دیدار با فعالان اقتصادی شاهد بودیم که مورد اعتراض ایشان واقع شد. کم‌کاری‌های مسئولان، مطالبات به حق مردم در کیفیت تولیدات داخلی، خصوصاً خودرو سازی، وعده‌های عمل نشده، شعارگرایی و بی‌توجهی به حقوق مردم، از مهمترین آسیب‌های مورد اشاره ایشان بود. ما نمایندگان شورای شهر تهران، در این برهه، وظیفۀ سنگینی بر دوش داریم که امید است با تزریق روح امید و نشاط از سویی و برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری صحیح، همراه با تلاش مضاعف از سوی دیگر، کم‌کاری‌های گذشته را در این مسیر جبران کنیم.

این عضو شورای شهر تهران با طرح این سوال که حالا فرجام این انقلاب چه خواهد بود؟ گفت: و اما فرجام این انقلاب چه خواهد بود؟ باید بدانیم که هنوز در میانۀ راه هستیم. از نقطۀ صفر آغاز کردیم. اوّلاً همه‌چیز علیه ما بود، چه رژیم فاسد طاغوت،چه دولت آمریکا، چه برخی دیگر از دولت‌های غربی و چه وضع به‌شدّت نابسامان داخلی و عقب‌افتادگی شرم‌آور کشور در علم و فنّاوری و سیاست و معنویّت و هر فضیلت دیگر. ثانیاً هیچ تجربۀ پیش بینی و راه طی‌شده‌ای در برابر ما وجود نداشت. هیچ انقلابی الگوی ما نبود. انقلابیون اسلامی بدون سرمشق و تجربه آغاز کردند و ترکیب جمهوریّت و اسلامیّت و ابزارهای تشکیل و پیشرفت آن، جز با هدایت الهی و قلب نورانی و اندیشۀ بزرگ امام خمینی، به دست نیامد و این نخستین درخشش انقلاب بود.

او افزود: اما به‌رغم همۀ مشکلات طاقت‌فرسایی که پشت سر گذاشتیم یا هنوز دست به گریبان آن هستیم، به لطف خدا، روزبه‌روز گام‌های بلندتر و استوارتری را رو به جلو برمی‌داریم. مدیریّت‌های جهادی الهام‌گرفته از ایمان اسلامی و اعتقاد به اصل «ما می‌توانیم» که امام بزرگوار به همۀ ما آموخت، ایران را به عزّت و پیشرفت در همۀ عرصه‌ها رسانیده و خواهد رساند، به شرط آنکه به آن باور داشته باشیم و صادقانه به آن عمل کنیم، نه اینکه ریاکارانه و مردم‌فریبانه، دلقی از آن بر سر کشیم.

قائمی تاکید کرد: ما هنوز راه نرفتۀ بسیار در پیش داریم. امید است با تلاش ما به عنوان نمایندگان مردم و مسئولان اجرائی در مقیاس محلی و ملی، در بهبود شرائط اقتصادی و بسط عدالت و مبارزه با فساد و حفظ و ارتقای عزت ملی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمنان با حفظ استقلال و آزادی، فرصت مطلوبی برای نخبگان ملت فراهم آید تا در زمینۀ علم و پژوهش، کشور را به اوج اعتلا رسانند و در پرتو آن، آحاد ملت دغدغه‌ای جز ارتقای سطح معنویّت و اصلاح سبک زندگی به رویکردی خداپسندانه و اخلاق حسنه، آراسته شدن به زیور تهذیب نفس، تقویت اندیشه و بنیان‌های اعتقادی، مشارکت همه‌جانبه در عرصه‌های اجتماعی و تلاش برای سازندگی بیشتر، نداشته باشند.

او گفت: اگر اینگونه باشد، می‌توان در انتظار تشکیل تمدن نوین اسلامی باشیم که خود زمینه‌ساز ظهور حضرت بقیة‌ﷲ الأعظم عجل‌ﷲ تعالی فرجه‌الشریف است و آنگاه در سایۀ حضور آن دردانۀ عالم هستی، طعم حیات طیبه را خواهیم چشید و اکنون کلام آخر، شهردار و شورایی که با شعار انقلابی‌بودن اعتماد مردم را به دست آورده و زمام امور مدیریت شهری را بر عهده گرفته، وظیفه‌ای بسیار سنگین بر دوش دارد. ما باید به وظایف قانونی خود با روحیه‌ای بسیجی عمل کنیم، با مردم ارتباط صادقانۀ مستمر داشته باشیم، نیت خود را خالص سازیم، با تفاهم و همدلی کار کنیم، از مبارزۀ با فساد نترسیم، به دنبال تسهیل و تسریع کار مردم باشیم، از روش‌های علمی در ادارۀ شهر استفاده کنیم، مدیران لایق، کاردان، باتجربه، دلسوز و با شهامت را بر کار بگماریم، از انگیزه‌های جناحی به شدت پرهیز کنیم، به دنبال جنجال سیاسی نباشیم، شهر را درست مدیریت کنیم تا اعتماد عمومی را افزایش دهیم و پایه‌های انقلاب را تحکیم بخشیم.

ارسال نظر

پربازدیدترین