|
| کد مطلب: ۷۷۴۲۷
لینک کوتاه کپی شد

راه‌حل وزیر کشور برای خشکسالی، تنش آبی و پدیده فرونشست‌ها

راه‌حل وزیر کشور برای خشکسالی، تنش آبی و پدیده فرونشست‌ها

وزیر کشور و نائب رئیس شورای عالی مدیریت بحران کشور به مناسب «روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعیی» به خشکسالی، تنش ابی و پدیده فرونشست ‌ها اشاره کرد.

به گزارش آیند، در متن پیام دکتر وحیدی وزیر کشور به مناسبت روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی آمده است؛

پنجم دی در تقویم رسمی جمهوری اسلامی، به عنوان «روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی» نامگذاری شده است. شعار امسال «همکاری همه جانبه دستگاههای اجرائی ملی و محلی با مردم برای کاهش ریسک بلایا» است.

سازمان مدیریت بحران کشور که با هدف ارتقای توانمندی جامعه در امور پیش بینی و پیشگیری، کاهش خطر و آسیب پذیری، پاسخ موثر در برابر مخاطرات طبیعی، حوادث و بحران ها فعالیت می کند، با درک اهمیت نقش مردم در کاهش خطر حوادث، دستورالعمل مشارکت نهادهای مردمی در مدیریت بحران را با همکاری و همفکری نمایندگان سمن ها و موسسات علمی تخصصی ذیربط تدوین نموده است.

در کنار حوادث طبیعی متعدد که همه ساله در جای جای کشور رخ می دهد، مسئله مبتلابه کنونی کشور شرایط خشکسالی ، تنش آبی و پدیده فرونشست است. افزایش روزافزون بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی، می تواند به نشست و یا فروریزش سطح زمین منجر شود که متاسفانه سرشتی بازگشت ناپذیر دارند و به سختی می‌توان آنها را کند و مهار نمود که اصلاح روش‌های مدیریت منابع آب و تغییر روش‌های آبیاری را نیاز دارد.

سازگاری و همزیستی کلیدی‌ترین مفهوم در مواجهه با شرایط کم آبی است. یعنی باید شرایط اقلیمی ایران را مبنای هرگونه راهبرد، برنامه و اقدام در بهره‌برداری از منابع آب قرار داد. کاهش باران و تاثیر آن بر کاهش ذخیره آبی، ایران را در وضعیت تنش آبی قرار داده است؛ بنابراین سازگاری با کم آبی یک ضرورت است.

اینجانب با گرامی داشت یاد و خاطره درگذشتگان حادثه زلزله بم برخود لازم می دانم از زحمات همه همکاران عضو ستادهای پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران در سطوح ملی، استان ها و شهرستان ها و همیاری های مردم عزیز و شریف ایران سپاسگزاری نموده و امید دارم در سایه تلاش و همدلی در ساختن کشوری ایمن بیش از پیش موفق باشیم.

ارسال نظر

پربازدیدترین