|
| کد مطلب: ۷۶۱۳۳
لینک کوتاه کپی شد

نحوه توسعه زندگی زیرزمینی در تهران

نحوه توسعه زندگی زیرزمینی در تهران

مدیرعامل شرکت مترو تهران افتتاح ایستگاه‌های جدید مترو، پیش پرداخت قرارداد 630 واگن، قطار ملی و راه اندازی متروی پرنده را تشریح کرد.

به گزارش آیند، هرچند که جولان کرونا طی حدود دو سال گذشته در تهران سبب کاهش آمار مسافران شهر زیرزمینی در پایتخت شده و در حال حاضر علاقه تهرانی ها به استفاده از مترو به دلیل شرایط کرونای کاهش یافته است ولی به طور کلی مترو اولویت اصلی بسیاری از مردم پایتخت برای تردد در سطح شهر محسوب می شود به طوری که قبل از شیوع کرونا میانگین روزانه تا 2 میلیون سفر از طریق مترو تهران صورت می گرفت.

توسعه مترو علاوه بر کاهش ترافیک و تسهیل در رفت و آمد شهروندان در سطح شهرها، راهکاری جهت مقابله با آلودگی هوا محسوب می شود و توسعه آن همواره مورد توجه مدیران شهری در کلانشهرهای مختلف جهان بوده و نشانه ای از توسعه یافتگی شهرها محسوب می شود.

درباره موضوعات مختلف درباره مترو تهران از جمله افتتاح ایستگاه‌های جدید، هزینه ساخت هر کیلومتر مترو، سرانجام پیش‌پرداخت خرید 630 واگن، راه‌اندازی مترو پرند، افتتاح خط 10 و پایانه‌های جدید، طرح جامع ریلی، زمان قطارهای ملی به مترو تهران و توسعه خطوط مختلف از جمله خط 4 با علی امام، مدیرعامل شرکت مترو تهران به بحث و گفت‌وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است.

افتتاح ایستگاه توحید طی روز آینده

افتتاح ایستگاه توحید به کجا رسید و چه زمانی شهروندان می‌توانند از این ایستگاه بهره‌مند شوند؟

خوشبختانه فردا ایستگاه توحید که یک ایستگاه تقاطعی در خط 7 و 4 محسوب می‌شود و افتتاح آن اهمیت بالایی دارد به بهره‌برداری خواهد رسید و این افتتاحیه در تبادل سفر میان دو خط 4 و 7 بسیار حائز اهمیت است. ایستگاه توحید به عبارتی در محل 4 منطقه 6، 2، 11 و 10 واقع شده و مردم این 4 منطقه می‌توانند از این ایستگاه بهره‌مند شوند.

ایستگاه توحید در تقاطع آزادی با نواب صفوی قرار دارد و هفدهمین ایستگاه در خط 7 محسوب می‌شود. همچنین حدود 200 میلیارد تومان هزینه برای ساخت و افتتاح این ایستگاه شده است که از سال 94 احداث آن آغاز شده و فردا با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران و تعداد زیادی از اعضای شورای شهر به بهره‌برداری خواهد رسید.

حمایت از تولید ملی در بهره برداری از تجهیزات مترو

گفته می‌شود که ایستگاه توحید یکی از عمیق‌ترین ایستگاه‌های مترو پایتخت است ویژگی‌های این ایستگاه چگونه است؟

بله، ایستگاه توحید یکی از عمیق‌ترین ایستگاه‌های مترو پایتخت محسوب می‌شود چرا که تقاطعی بوده و بعد از خط 4 افتتاح شده و خط 7 از زیر خط 4 رد شده است. همچنین این ایستگاه زیربنای 9 هزار مترمربع دارد و طبق روال ایستگاه‌هایی که اخیراً راه‌اندازی شده در راستای حمایت از تولید ملی همه هواساز‌ها،‌آسانسورها، پله برقی و سایر تجهیزات از تولید داخل است تا حداکثر حمایت از تولید ملی انجام گیرد.

این ایستگاه از ورودی خط 4 قابل استفاده است و به نوعی شهروندان از سکوهای خط 4 به این ایستگاه دسترسی دارند و برای اینکه شهروندان از خط 4 دسترسی به خط 7 پیدا کنند از سکوهای خط 4 می‌توانند به این ایستگاه تقاطعی راه یابند.

خوشبختانه پاییز امسال، فصل پر خیر و برکتی در حوزه فعالیت های شرکت راه آهن شهری تهران و حومه بود. افتتاح ایستگاه شهید رضایی از خط ۶ در مهر رخ داد و در کنار این اتفاق خوب، ۵ ورودی جدید نیز طی ۳ ماه گذشته به بهره برداری رسیده است. ورودی های دوم ایستگاه‌های برج میلاد، بعثت، رودکی، مرزداران همچنین ورودی سوم ایستگاه مهدیه از جمله افتتاحیه‌های جدید بوده است.

افتتاح ورودی‌های مستقل برای ایستگاه توحید تا 1.5 سال آینده

آیا ورودی مستقلی به غیر از ورودی‌های خط 4 برای ایستگاه تقاطعی توحید در نظر گرفته نشده است؟

بله، قطعا همین طور بوده و ورودی مستقل در این زمینه پیش‌بینی شده و مجتمع‌های ایستگاهی در این راستا خواهیم داشت که افتتاح آن حداقل یکسال و نیم زمان خواهد برد و در سال‌های بعد به بهره‌برداری می‌رسد.

افتتاح دو ایستگاه بوستان گفت‌وگو و 17 شهریور تا اسفند 1400

به غیر از ایستگاه تقاطعی توحید تا پایان سال شرکت مترو تهران برنامه‌ای برای افتتاح ایستگاه‌های جدید دیگر هم دارد؟

بله، پروژه بعدی افتتاح دو ایستگاه بوستان گفت‌وگو و 17 شهریور در خط 7 است که بنا داریم تا آخر سال این بهره‌برداری‌ها را انجام دهیم. همچنین سه ورودی جدید مترو تا ماه‌های آینده خواهیم داشت. ساخت و تجهیز ایستگاه‌های بوستان گفت‌وگو و 17 شهریور در خط 7 بیش از 80 درصد انجام گرفته و تکمیل آن با سرعت در دست کار است.

هزینه 500 میلیاردی ساخت و تجهیز دو ایستگاه

هزینه ساخت و تجهیز دو ایستگاه بوستان گفت‌وگو و 17 شهریور چقدر بوده است؟

هر یک از این ایستگاه‌ها 200 تا 250 میلیارد تومان اعتبار برای ساخت و بهره‌برداری نیاز داشته و در مجموع اعتباری بالغ بر 500 میلیارد تومان برای این دو ایستگاه بوده است.

هر متر خط مترو برای ساخت و افتتاح 1400 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

هر متر خط مترو برای ساخت و افتتاح چقدر اعتبار لازم دارد؟

ببینید این مسأله باید بر اساس هزینه‌های روز در نظر گرفته شود در حال حاضر هر کیلومتر خط مترو با تجهیز دو قطار در مسیر رفت و برگشت برای آن همچنین برای سازه‌ها و کارهای ساختمانی و … حدود 1400 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

سرانجام پیش‌پرداخت برای خرید 630 دستگاه واگن مترو

ماجرای پیش‌پرداخت برای خرید 630 دستگاه واگن مترو از خارج از کشور به کجا رسید و آیا برگزاری جلسات و پیگیری‌های شهرداری در این زمینه به نتیجه رسیده است؟

بله، خوشبختانه پیگیری‌ها در دست اقدام است و هفته پیش جلسه‌ای در دفتر مخبر معاون اول رئیس‌جمهور در این زمینه برگزار شد که افرادی مانند رئیس‌کل بانک مرکزی، معاون عمرانی وزارت کشور، شهردار تهران، وزیر راه و شهرسازی، معاون فنی سازمان برنامه و بودجه و … حضور داشتند و در خصوص تأمین 15 درصد اعتبار برای پیش‌پرداخت 630 دستگاه واگن مترو صحبت شد و بنا شد از طریق تهاتر نفت این اقدام در دستور کار قرار گیرد و اجرایی شود.

ساخت مترو پرند در حال رسیدن به نتیجه

ساخت مترو پرند از مدت‌ها پیش در دستور کار قرار گرفته آیا خبری خوش برای اهالی شهر پرند در این زمینه دارید و کارها به نتیجه رسیده است؟

بله، شهرداری تهران پیگیری‌های لازم را در این راستا انجام داده است استانداری تهران جلسه ویژه‌ای در ابتدای هفته جاری برگزار کرد و در این جلسه اعلام شد که دو موضوع باید در دو جلسه ویژه بررسی شود تا مصوبه آن شکل گیرد. یکی جلسه کارگروه زیربنایی در استانداری که فردا تشکیل می‌شود و دیگری جلسه شورای برنامه‌ریزی که هفته آینده برگزار خواهد شد و بر اساس این دو مسأله مصوبه نهایی را ان‌شاءالله خواهیم داشت و 25 هکتار زمین کاربری آن در پرند اصلاح می‌شود تا به پیمانکار ارائه و بتواند پیمانکار پس از آن با اعتبار تهیه شده از این هکتار زمین‌ها کار مترو پرند را به سرانجام برساند.

به هرحال پیمانکاران پای کار برای پیشرفت پروژه هستند و نیازمند حمایت دولت هستیم تا اتفاقات خوبی برای سال 1401 رقم بخورد. البته ما به محدودیت‌های دولت واقف هستیم و پیشنهاد داشتیم که 25 هکتار زمینی که در این شهر جدید قرار دارد را و مربوط به شرکت عمران شهرجدید است برای پروژه اختصاص دهند البته 25 هکتار دیگر نیز پیش از این در نظر گرفته شده بود که برای پایانه‌ اختصاص یافت. جزئیات دقیق به این صورت بوده که قرار است برای تأمین اعتبار مورد نیاز به جای بودجه نقد، این زمین‌های شرکت شهرجدید عمران را در اختیار پیمانکاران قرار دهیم نیاز است که کاربری زمین‌ها از طریق کمیسیون ماده 5 تغییر کند و اگر این موضوع محقق شود کارها با سرعت پیش خواهد رفت.

ببینید شهر جدید پرند در ۳۵ کیلومتری غرب تهران و در حاشیه اتوبان ساوه واقع شده است. این شهر در حال حاضر حدود ۲۷۰ هزار نفر جمعیت داشته و روزانه بین ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر بین پرند و تهران در رفت و آمد هستند. با این اوصاف تکمیل پروژه احداث و بهره برداری از خط مترو فرودگاه امام خمینی(ره) تا شهر جدید پرند، قطعاً می‌تواند دغدغه‌های حمل و نقلی بخش قابل توجهی از هموطنان را برطرف سازد.

اکنون از مسیر حدوداً ۲۰ کیلومتری راه آهن بین فرودگاه امام خمینی(ره) تا شهر جدید پرند، فقط ریل‌گذاری 2 کیلومتر باقی مانده و اکثر قریب به به اتفاق کارهای ساختمانی طول مسیر مثل احداث 4 پل، ابنیه مربوط به ایستگاه ها و پست های برق و … به اتمام رسیده است و ان شالله با نهایی شدن برنامه‌ها اقدامات لازم به زودی محقق خواهد شد.

روند پیشرفت در ساخت خط 10 مترو تهران

ساخت خط 10 مترو به کجا رسید آیا برنامه‌ها در این راستا در دست اقدام است؟

بله، از اول سال جاری عملیات اجرایی خط 10 مترو تهران شروع شد و کارها در حال پیشرفت است البته از آنجایی که منابع پیش‌بینی شده غیر نقد است برخی از برنامه‌ها در شهرداری به نتیجه نرسیده و به عبارتی اعتبار لازم به پیمانکار تزریق نشده است و همین باعث کندی سرعت کار شده البته به طور کلی این خط در دو مسیر دریاچه چیتگر و میدان اتریش در حال ساخت و پیشرفت است.

افتتاح پایانه‌های جدید از اکباتان تا دولت آباد

آیا افتتاح پایانه‌های جدید به خوبی پیش رفته و خبری در این زمینه دارید؟

بله، پایانه اکباتان ساخت آن در مراحل پایانی قرار دارد که با تزریق منابع مالی ان‌شاءالله بهمن ماه شاهد افتتاح آن در خط 4 خواهیم بود. همچنین پایانه کلاهدوز در خط 4 و پایانه آزادگان در خط 3 هم در دست ساخت است که احتمال زیاد در سال 1401 و 1402 افتتاح می‌شود. پایانه دولت‌آباد در خط 6 هم تحویل پیمانکار شده و آماده کلنگ‌زنی است.

نیاز مترو تهران سالانه به 10 هزار میلیارد تومان

مترو تهران سالانه به چقدر اعتبار نیاز دارد؟

برای اینکه برنامه جامع ریلی محقق شود به نرخ امروز باید سالانه 10 هزار میلیارد تومان منابع در اختیار مترو قرار گیرد تا بتوانیم 4 خط 8، 9، 10 و 11 را تا سال 1420 به اتمام رسانیم البته دولت محدودیت منابع مالی دارد و این مشکل در شهرداری هم وجود دارد امیدواریم برنامه‌ها به نحو خوب پیش رود و بودجه‌ها محقق شود تا برنامه جامع ریلی در زمان خودش به اتمام برسد.

برخی مناطق به واقع در فقر بهره مندی از ایستگاه های شبکه مترو قرار دارند؛ به طور مثال مناطقی همچون مناطق ۹ و ۲۰ صرفا از ۳ ایستگاه برخوردار بوده و مناطق پرجمعیتی مثل مناطق ۱۵ و ۱۷ هریک تنها از ۲ ایستگاه بهره مند هستند.

اوضاع در مناطق ۱۸ و ۲۱ بدتر است چراکه منطقه ۱۸ با وسعت ۸۱ کیلومتر مربع و جمعیت بیش از ۴۲۰ هزار نفر فقط یک ایستگاه مترو دارد و منطقه ۲۱ که رتبه توسعه یافتگی آن در پایتخت ۷ عنوان شده و یکی از ۵ منطقه وسیع تهران تلقی می شود، کلا از وجود این امکان شهری بی بهره است که ان شالله با مساعدت دولت و تامین اعتبارات شاهد اتفاقات خوشی در حوزه مترو تهران خواهیم بود.

زمان ورود قطار ملی به حمل و نقل عمومی

کمبود قطار و واگن مترو از دغدغه مسافران در شهرزیرزمینی است که بهره برداری از قطار ملی در این راستا می‌تواند بسیار موثر باشد. قطار ملی که مدتی پیش رونمایی شد از چه زمانی وارد مسیر بهره‌برداری می‌شود و شهروندان می‌توانند از آن در خطوط مختلف مترو استفاده کنند؟

در حال حاضر قطار ملی در حال انجام تست توسط مشاوران ایرانی و خارجی است و اگر ان‌شاءالله مشکلی در تست‌ها به وجود نیاید در اسفند مجوز سر اولیه آن در مترو تهران را شاهد خواهیم بود که امیدواریم این مسأله به خوبی محقق شود.

توسعه خط 4 تهران از پایانه کلاهدوز تا خاک سفید

توسعه خط 4 تهران چگونه پیش رفته و برنامه‌ها در این زمینه به چه صورت بوده است؟

قطعه اول توسعه خط 4 از پایانه کلاهدوز تا تقاطع بزرگراه شهید باقری و شهید سلیمانی آماده کلنگ‌زنی است که به طور کلی توسعه خط 4، 11 کیلومتر بوده و از پایانه کلاهدوز تا خاک سفید در نظر گرفته شده است و با توسعه این خط شهروندان وضعیت بهتری در استفاده از مترو در مناطق 4، 8 و 13 خواهند داشت. / فارس

ارسال نظر

پربازدیدترین