|
| کد مطلب: ۷۵۲۷۹
لینک کوتاه کپی شد

پروتئین کوسه “قاتل طبیعی” کرونا؛ حتی ضد اومیکرون

پروتئین‌های آنتی بادی مانندی که در سیستم ایمنی کوسه یافت می‌شوند، قاتل طبیعی کروناویروس بوده و حتی می‌توانند علیه اومیکرون وارد عمل شوند.

پروتئین کوسه “قاتل طبیعی” کرونا؛ حتی ضد اومیکرون

به گزارش آیند و به نقل از medicalexpress ، به گفته محققان دانشگاه ویسکانسن-مدیسون این پروتئین‌ها به نام VNAR یک دهم آنتی بادی انسان هستند.

آنها به اندازه کافی کوچک هستند تا به حفره‌هایی که آنتی بادی انسان نمی‌تواند دسترسی پیدا کند، وارد شده و علیه ویروس عمل کنند.

«آرون لیبو» استاد آسیب شناسی دانشگاه و اعضای تیمش 3 نوع VNAR از یک مجموعه میلیاردی را شناسایی کرده که به طور موثری ویروس را از آلوده کردن سلول انسانی متوقف کردند.

محققان خاطر نشان کردند VNARهای آزمایش شده به عنوان عامل پیشگیرانه به این زودی در دسترس نخواهند بود اما آنها تلاش می‌کنند تا پروتئین‌های کوسه را برای مبارزه با کروناویروس‌های نسل بعدی آماده سازند.

البته لیبو و تیمش تلاش مضاعفی برای جلوگیری از شیوع مشابه داشته‌اند.

به گفته وی تعدادی از کروناویروس‌ها وجود دارند که آماده ظهور در انسان هستند و کاری که آنها انجام می‌دهند این است که زرادخانه‌ای از داروهای VNAR کوسه را تهیه کرده تا در مسیر شیوع بعدی قرار دهند.

این در واقع نوعی بیمه کردن انسان در برابر ویروس‌های آینده است.

این محققان در طول تحقیق VNARهای کوسه را در برابر SARS-CoV-2 عفونی و یک نوع «شبه ویروس»{نسخه غیرقابل تکثیر} آزمایش کردند.

یکی از سه نوع پروتئین یافت شده به نام 3B4 به شدت روی شیار پروتئین اسپایک نزیک جایی که ویروس به سلول انسان متصل می‌شود، چسبید و فرایند اتصال را مسدود کرد.

این پروتئین توانست ویروس MERS، پسرعموی ویروس سارس را نیز خنثی کند.

بدین ترتیب 3B4 کاندید جذاب برای مبارزه با ویروس‌هایی است که هنوز انسان را آلوده نکرده است.

لیبو و تیمش در حال مطالعه روی توانایی VNAR کوسه برای درمان سرطان نیز هستند.

یک سالی است که محققان تلاش دارند تا از کوسه برای مبارزه با کووید استفاده کنند.

روغن طبیعی در کبد کوسه معروف به Squalene استفاده دارویی داشته و ماده موثری در واکسن‌های کرونا است که برخی از سازندگان واکسن از آن استفاده می‌کنند.

از این ماده برای افزایش اثربخشی واکسن با ایحاد پاسخ ایمنی قوی استفاده می‌شود.

البته استخراج این ماده به موضوعی بحث برانگیز در میان فعالان حیوانات تبدیل شده، چراکه باید کوسه کشته شود تا روغن برداشت شود.

ارسال نظر

پربازدیدترین