|
| کد مطلب: ۷۵۲۵۹
لینک کوتاه کپی شد

کشف هزارپای واقعی با 1306 پا در استرالیا

کشف هزارپای واقعی با 1306 پا در استرالیا

هزارپای واقعی با 1306 پا در استرالیا کشف شد. محققان نامش را Eumillipes گذاشته‌اند.

به گزارش آیند و به نقل از اسکای نیوز ، محققان با اعلام این مطلب می‌گویند این یک شگفتی از تکامل است و بیشترین تعداد پا در یک حیوان شناخته شده تاکنون است.

معدنچیان برای یافتن طلا و لیتیوم در حال حفاری در منطقه گلدفیلدز-اسپرانس بودند که در عمق 60 متری با این موجود برخورد کردند.

این هزارپا هیچ چشمی نداشته و رنگ پریده بوده و طولش 95 میلیمتر و عرض‌اش کمتر از یک میلیمتر است.

این موجود از لمس و لو برای احساس محیط اطراف خود استفاده می‌کند و در تاریکی مطلق در زیستگاهی از آهن و سنگ‌های آتشفشانی زندگی می‌کند.

دو هزارپای ماده که توسط زیست شناسان مورد مطالعه قرار گرفتند در مقایسه با همتایان مرد خود، لاغرتر بودند و یکی 1306 پا و دیگری 998 پا داشتند.

زوج نر دارای 818 و 778 پا بودند و در مقایسه با هزارپای معمولی که بین 100 تا 200 پا دارند، همچنان بسیار زیاد محسوب می‌شود.

البته رکورد ثبت شده متعلق به موجود کشف شده در کالیفرنیا به نام Illacme Plenipes بوده که 750 پا داشته است.

موجود کشف شده را Eumillipes نامیده‌اند که معنایش «هزارپای واقعی» است و به پرسفون، ملکه جهان اموات در اساطیر یونان باستان اشاره دارد.

تصور می‌شود داشتن پاهای زیاد، مزایای تکاملی به همراه داشته باشد.

برونو بوزاتو زیست شناس در پرث استرالیا می‌گوید این مزیت از نظر کشش و نیرویی برای هل دادن بدن از طریق شکاف‌ها در خاک محل زندگی‌شان موثر است.

به گفته وی این حیوان یک شگفتی در بحث تکامل بوده و شدیدترین کشیدگی کشف شده در هزارپا است.

آنها اولین حیواناتی هستند که زمین را فتح کردند و خود را در منطقه‌ای خشک و خشن سازگار کرده‌اند.

هزارپاها برای اولین بار بیش از 400 میلیون سال پیش در زمین ظاهر شدند و امروز 13 هزار گونه شناخته شده وجود دارد که از پوشش گیاهی و قارچ در حال پوسیدن تغذیه می‌کنند.

آنها نقش مهمی در اکوسیستم با تجزیه ماده‌ای که از آن تغذیه می‌کنند، ایفا کرده و اجزای تشکیل دهنده آن مانند کربین، نیتروژن و قند ساده را آزاد می‌کنند.

ارسال نظر

پربازدیدترین