|
| کد مطلب: ۷۴۵۱۴
لینک کوتاه کپی شد

قصه پرغصه دامداران؛ از نبود خودرو و کشتار اجباری تا کمبود بسته‌بندی برای دام ضبح شده

قصه پرغصه دامداران اصفهان مدت‌هاست که به درازا کشیده و این بار علاوه‌ بر افزایش قیمت و نبود خودرو برای حمل نهاده‌ها و کشتار اجباری، به کمبود زیرساخت بسته‌بندی برای دام ذبح شده رسید.

قصه پرغصه دامداران؛ از نبود خودرو و کشتار اجباری تا کمبود بسته‌بندی برای دام ضبح شده

به گزارش آیند به نقل از مهر، دامداران اصفهان مدت‌هاست که با چالش‌های زیادی برای تولید مواجه هستند، چالش‌هایی که نه تنها رفع نشده بلکه هر روز وخیم‌تر شده و این روزها چاره‌ای جز کشتار دام برای دامدارانی که تاب دیدن گرسنگی دام‌هایشان را ندارند، باقی نگذاشته است.

دام‌های سبک و سنگین در اصفهان شرایط ناپایداری را برای ادامه حیات خود سپری می‌کنند و هر روز تعداد زیادی از آنها در صف ذبح قرار می‌گیرند تا از گرسنگی تلف نشوند.

سایه خشکسالی بر کمبود علوفه دام

معاون بهبود تولیدات دام و طیور جهاد کشاورزی استان اصفهان در این ارتباط به خبرنگار مهر می‌گوید: اصفهان درگیر خشکسالی است که این امر منجر به کمبود علوفه در مراتع برای مصرف دام‌ها نیز شده است و هنوز بارش‌ها به اندازه‌ای نیست که پوشش گیاهی مراتع بتواند به عنوان خوراک دام مورد استفاده قرار گیرد.

حسین ایراندوست با بیان اینکه در شرایط فعلی دامداران مجبور به فروش دام‌هایشان هستند، ادامه می‌دهد: اغلب دام‌های پرواری به فروش می‌رسند که این امر به نقدینگی دامداران کمک می‌کند، البته باید توجه داشت که قیمت‌ها در بازار کشش لازم را ندارد و دامداران مجبور هستند با ضرر دام خود را بفروشند.

قصه پر غصه دامداران اصفهان به کمبود بسته بندی رسید

قصه پر غصه دامداران اصفهان به کمبود بسته بندی رسید

صدور مجوز صادرات دام سبک و سنگین

او با بیان اینکه پشتیبانی امور دام برای کاهش ضرر و زیان دامداران و کمک به نقدینگی دامداران ورود کرده و دام سنگین و سبک پرواری را خریداری می‌کند، تصریح می‌کند: همچنین مجوز صادرات برای ۲۰۰ هزار بره نر پرواری و ۵۰ هزار گوساله نر پرواری صادر شده است که اگر اتحادیه دامداران بتوانند این امر را زودتر به نتیجه برسانند کمک خوبی به دامداران خواهد داشت.

معاون بهبود تولیدات دام و طیور جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر در استان اصفهان به صورت روزانه ۱۰۰ رأس گوساله نر با همکاری امور پشتیبانی دام برای اصفهان و حدود ۳۰ رأس برای تهران کشتار می‌شود، ابراز می‌کند: برای کشتار گوسفندان نیز ظرفیت کشتار روزانه ۵۰۰ رأس در استان فراهم شده است.

او با بیان اینکه همچنان ما به دنبال تأمین نهاده دامی برای دامداری‌های استان هستیم، ادامه می‌دهد: نهاده‌های تولیدی در داخل استان در اختیار دامداری‌های سنتی قرار می‌گیرد و دامداری‌های صنعتی نیز از طریق سامانه بازارگاه نهاده خود را خریداری می‌کنند که البته این میزان جوابگوی نیاز دامداران نیست و نیاز دامداران بالاتر از توان ما برای تأمین نهاده است.

دامداران مشکل نقدینگی دارند

ایراندوست با اشاره به اینکه نهاده‌هایی که از سوی جهاد کشاورزی استان برای دامداران تأمین می‌شود، حداکثر ۴۰ درصد از خوراک دام را تأمین می‌کند، اضافه می‌کند: دامداران مجبور هستند ۶۰ درصد خوراک دام را از بازار تأمین کنند و این امر دامداران را با مشکل نقدینگی مواجه کرده است.

او تاکید می‌کند: در حال حاضر دامداران استان اصفهان به دلیل نبود نقدینگی تحت فشار قرار دارند، برای این امر از وزارت جهاد کشاورزی درخواست «دامدار کارت» را داشته‌ایم تا بتوانیم مقداری نقدینگی در اختیار دامداران قرار دهیم.

معاون بهبود تولیدات دام و طیور جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه دامداران سعی در حفظ دام دارند، اضافه می‌کند: اما باید توجه داشت که دامدار مجبور به کشتار دام است و در این بین تاکید ما عدم کشتار دام مولد بوده است اما در برخی از موارد ممکن است در بین ۱۰۰ رأس دام سه الی چهار مورد نیز مولد باشند و دامپزشک متوجه این امر نشود.

واردکنندگان نهاده‌ها بلاتکلیف هستند

او در خصوص روند فعلی تأمین نهاده برای دامداران نیز ابراز می‌کند: قرار بر این بود که در ۶ ماه اول سال ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی برای تأمین نهاده تخصیص یابد و در ۶ ماه دوم تخصیص ارز با کندی مواجه شد و از سوی دیگر نیز بین دولت و مجلس بحث‌هایی برای تبدیل ارز نهاده‌ها بر روی نیمایی بود که این امر کار را با کندی رو به رو کرد اما باید توجه داشت که تولید همواره بر مدار است و تولید کنندگان نمی‌توانند منتظر تصمیمات مسئولان بمانند.

ایراندوست ابراز می‌کند: در حال حاضر وارد کنندگان نهاده‌ها نیز در فضای بلاتکلیفی به سر می‌برند که با چه شرایط واردات خود را آزادسازی کند.

قصه پر غصه دامداران اصفهان به کمبود بسته بندی رسید

قصه پر غصه دامداران اصفهان به کمبود بسته بندی رسید

وجود ۲۴ هزار و ۷۰۰ دامداری در استان اصفهان

او با اشاره به وجود ۲۳ هزار واحد دامداری غیر صنعتی و یک هزار و ۷۰۰ واحد دامداری صنعتی در استان اصفهان اضافه می‌کند: ۷۰۰ واحد دامداری صنعتی در استان اصفهان از بازارگاه نهاده خود را تأمین می‌کنند و ما به دامداری‌های زیر ۵۰ رأس نیز نهاده تخصیص می‌دهیم.

معاون بهبود تولیدات دام و طیور جهاد کشاورزی استان اصفهان در خصوص تعداد دام‌های سبک و سنگین در استان اصفهان نیز اضافه می‌کند: سه میلیون و ۴۶۰ هزار رأس دام سبک و ۶۰۰ هزار دام سنگین در استان وجود دارد و با حجم کشتار فعلی دچار مشکل نخواهیم شد.

او تاکید می‌کند: اصفهان پتانسیل بالایی در تولید گوشت قرمز در کشور دارد و ما برای آینده برنامه داریم و از تأمین گوشت قرمز در آینده نیز غافل نیستیم.

ایراندوست ادامه می‌دهد: همه توان دولت عبور دادن دامداران از شرایط فعلی است و این روند را ادامه خواهیم داد.

با گذشت ۴ ماه از صدور مجوز صادرات هنوز در عمل اتفاقی نیفتاده است

فاصله بین مصوبات تا اجرای آنها همواره افراد ذی‌نفع را آن هم در شرایط بحرانی دچار مشکل می‌کند، مصوبات می‌تواند نور امیدی برای حل بحران باشد اما مجوزهای اجرایی همواره حالت فرسایشی داشته و زمان بر است.

حسین جهانبانی، عضو هیئت مدیره اتحادیه دامداران استان اصفهان در این باره به خبرنگار مهر می‌گوید: مدت‌هاست که دامداران استان اصفهان شرایط نابسامانی را سپری می‌کنند، بعد از گذشت چهار ماه که قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی در شورای قیمت‌گذاری مصوب شده، هنوز اجرایی نشده است.

او ادامه می‌دهد: از چهار ماه گذشته تاکنون صادرات شیر خشک، کره و روغن حیوانی آزاد شده است اما هنوز ما همچنان در وزارت جهاد کشاورزی به دنبال اعلام این امر به گمرکات هستیم تا شاید در کارمان گره‌گشایی شود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه دامداران استان اصفهان تصریح کرد: هنوز در خصوص صادرات دام علی رغم صدور اجازه از سوی وزارت جهاد کشاورزی نیز اجازه صادرات گوساله صادر نشده است اما صادرات دام سبک در حال انجام است.

نهاده‌ های آزاد ۴ برابر قیمت دولتی است

او در خصوص تأمین نهاده‌ها برای دامداران نیز ابراز می‌کند: هنوز نهاده آبان ماه را به دامداران نداده‌اند، دامدار مجبور است نهاده را به صورت آزاد چهار برابر قیمت از بازار خرید کند.

جهانبانی ادامه می‌دهد: جو دولتی حدود یک هزار و ۹۰۰ تومان است و در بازار هفت هزار و ۵۰۰ تومان به صورت آزاد به فروش می‌رسد و در این شرایط ادامه فعالیت دامداری در حال تبدیل شدن به کاری غیر ممکن است.

کارت حمایتی دامداران در حد شعار است

او در خصوص کارت حمایتی برای دامداران نیز اظهار می‌کند: این اقدام در حد شعار بوده و هنوز اجرایی نشده است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه دامداران استان اصفهان با بیان اینکه در استان اصفهان حدود پنج کشتارگاه مهم داریم که هر کدام از آنها روزانه حدود ۲۰۰ رأس دام سنگین را کشتار می‌کنند، اضافه می‌کند: شرکت پشتیبانی دام نیز به این امر ورود کرده است.

نبود زیرساخت بسته بندی منجر به انباشت دام شده است

او در ادامه به کمبود واحدها و زیرساخت‌های بسته بندی دام ذبح شده در استان اصفهان و دیگر استان‌ها نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: این موضوع چالش جدید در حوزه گوشت قرمز است و به معضل بزرگی تبدیل شده است.

جهانبانی با بیان اینکه نبود زیرساخت‌های بسته بندی منجر به انباشت دام و کاهش کشتار شده است، می‌افزاید: این امر برای ذخایر استراتژیک گوشت دام در کشور مشکل آفرین شده است.

قصه پر غصه دامداران اصفهان به کمبود بسته بندی رسید

قصه پر غصه دامداران اصفهان به کمبود بسته بندی رسید

او ادامه می‌دهد: امکان ارسال گوشت قرمز از اصفهان برای بسته بندی به استان‌های دیگر نیز وجود ندارد، اما باید توجه داشت که سردخانه به میزان کافی در استان وجود ندارد اما واحد بسته بندی کم داریم.

عضو هیئت مدیره اتحادیه دامداران استان اصفهان تاکید کرد: ضروری است در زمینه بسته بندی تولیدات گوشت قرمز سرمایه‌گذاری جدی در کشور و به ویژه استان اصفهان انجام شود.

گوشت قرمز در بازار اصفهان خریدار ندارد

افزایش عرضه در صورت نبود تقاضا منجر به رکود بازار می‌شود، شرایطی که این روزها بازار گوشت قرمز را در اصفهان احاطه کرده و به نقل از قصابی‌های این شهر «فعلا مگس می‌پرانیم».

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز اصفهان که اعتقاد دارد این روزها همه انواع محصول در زمینه دام در بازار اصفهان یافت می‌شود اما خریداری نداریم، به خبرنگار مهر می‌گوید: قیمت گوشت قرمز بر خلاف گوشت مرغ مدت‌هاست که تغییری نداشته و این امر ناشی از نبود خریدار است.

اصغر پورباطنی ادامه می‌دهد: در حال حاضر گوشت بره درجه یک ۱۳۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است و تاکنون گزارشی مبنی بر گران فروشی در اصفهان نیز نداشته‌ایم.

کاهش قیمت کله پاچه در اصفهان

او به کاهش قیمت کله پاچه در اصفهان نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر مرغوب‌ترین نوع کله پاچه در اصفهان ۹۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و این در حالی است که در گذشته تا ۱۳۰ هزار تومان هم به فروش می‌رسید.

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز اصفهان در ادامه به کاهش کشتار دام در کشتارگاه‌های استان اصفهان به دلیل نبود تقاضا در بازار اشاره می‌کند و می‌افزاید: قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته است و در همه کشتارگاه‌های اصفهان نسبت به چند ماه گذشته کشتار به یک سوم و یک چهارم رسیده است.

او با بیان اینکه ما در اردیبهشت ماه نسبت به کشتار دام مولد گزارش دادیم اما مسئولان توجهی نکردند، تصریح می‌کند: امروز به دغدغه هفت ماه قبل ما رسیده‌اند و این امر کمی دیر است.

برنامه‌ریزی درست برای تأمین نهاده‌ها و جلوگیری از تصمیمات سلیقه‌ای و بدون کارشناسی شده اقدامی است که دولت باید از این پس برای جلوگیری از چالش‌هایی که بیش از دو سال است دامداران با آن مواجه شده‌اند در دستور کار قرار دهد تا تولید بیش از این درگیر نابسمانی‌ها نماند.

ارسال نظر

پربازدیدترین