|
| کد مطلب: ۶۴۴۷۰
لینک کوتاه کپی شد

زندانی شدن افراد به دلیل مهریه غیر شرعی است / 5 هزار زندانی مهریه داریم

زندانی شدن افراد به دلیل مهریه غیر شرعی است / 5 هزار زندانی مهریه داریم

نایب رئیس كمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تأکید کرد، نباید کسی بابت مهریه به زندان برود مگر اینکه زوج مالی را در اختیار داشته باشداما بنا به دلایلی از جمله لجبازی قصد پرداخت مهریه را نداشته باشد که در این صورت، اداره ثبت اسناد و املاک باید با شناسایی این املاک حقوق زوجه را تامین و پرداخت کند.

حجت الاسلام حسن نوروزی با بیان اینکه مجلس چهار سال است به موضوع مهریه ورود کرده است،گفت: این راستا چهار تا پنج هزار زندانی مهریه در کشور وجود دارد که معتقد هستیم زندان بودن این افراد غیر شرعی و غیر مدلل به قانون بوده است که با بخش نامه قوه قضائیه خیلی از این افراد به مرخصی رفته‌اند یا آزاد شده ‌اند.

وی به چالش های مهریه در کشور اشاره و بیان کرد: یک چالش در حوزه قانون گذاری است و در این راستا مواد 2، 3 و 7 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی باعث شبهه شده است. در این قانون گفته می شود کسی که مالی بدهکار است اما مال ندارد، نباید زندان برود مگر اینکه پول داری او ثابت شود.

نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس افزود: در ماده 3 قانون مذکور گفته شده است اگر کسی که مال نداشت، در زندان اعسار خود را ثابت می کند و بیرون می آید. اما متأسفانه تا زندانی بخواهد اعسار خود را ثابت کند، حداقل پنج تا شش ماه می گذارد و زندگی از هم می پاشد. بعضی از قضات به این قسمت از قانون یعنی ماده 3 عمل می کنند اما بعضی دیگر از قضات هم می گویند بر اساس قانون اگر کسی پول دار باشد باید به زندان برود.

حجت الاسلام حسن نوروزی از ایستادگی فراکسیون بانوان در مجلس قبل و همچنین مجلس یازدهم در مقابل تغییرات در قانون مهریه اشاره کرد و تأکید کرد: نباید کسی بابت مهریه به زندان برود مگر اینکه زوج مال دارد اما بنا به دلایلی از جمله لجبازی قصد پرداخت مهریه ندارد. در این شرایط باید مال زوج را از طریق اداره ثبت اسناد شناسایی و در اختیار خانم قرار گیرد.

ارسال نظر

پربازدیدترین