|
| کد مطلب: ۱۱۷۱۶۷
لینک کوتاه کپی شد

بیش از ۵۰ درصد موارد کم شنوایی و ناشنوایی قابل پیشگیری است

رئیس اداره سلامت گوش و مراقبت از شنوایی وزارت بهداشت گفت: در بزرگسالان بیش از ۵۰ درصد و در کودکان بیش از ۶۰ درصد موارد کم شنوایی و ناشنوایی ، قابل پیشگیری و کنترل است.

بیش از ۵۰ درصد موارد کم شنوایی و ناشنوایی قابل پیشگیری است
منبع: ايسنا |

دکتر سعید محمودیان اظهار کرد: وضعیت بیماری کم شنوایی در دنیا مهم تلقی می شود و بار بیماری آن روند افزایشی دارد به طوری که از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۰ از رتبه ۱۳ به رتبه ۳ بار بیماری ها تبدیل شده است و در حال حاضر  ۸.۶ درصد بار کلی بیماریها به کم شنوایی تعلق دارد. 

وی افزود: در کشور ایران بروز این بیماری به میزان ۷.۳ در هزار تولد برآورد شده است.

دانشیار دپارتمان و مرکز تحقیقات گوش، گلو، بینی و سروگردن-پژوهشکده سلامت حواس پنجگانه، دانشگاه علوم پزشکی ایران در ساری اظهار امیدواری کرد، وزارت بهداشت با ادغام برنامه سلامت شنوایی در نظام سلامت و با کمک ذی ‌نفعان، تلاش می کند تا به اهداف مورد نظر در پیشگیری و کنترل این بیماری در سنین نوزادی، کودکی، میانسالی و سالمندی دست یابد.

دکتر محمودیان تصریح کرد: در راستای تقویت برنامه غربالگری و بهبود خدمات تشخیصی و درمانی در دانشگاه علوم پزشکی مازندران مقرر شد، یک دستگاه  AABR توسط معاونت درمان دانشگاه برای بیمارستان بوعلی سینا ساری خریداری شود.

هم­چنین جهت ارتقاء ثبت داده های غربالگری و انجام مراقبت‌های مربوط در سامانه ثبت الکترونیک مقرر شد برای اولین بار دسترسی لازم برای یک نفر از اودیولوژیست های مراکز انجام غربالگری که از همکاران بخش خصوصی است در سامانه پارسا ایجاد گردد، بدین منظور میز کاری برای یک نفر از ادیولوژیست مرکز غربالگری شهرستان ساری در سامانه پارسا ایجاد شد و  از روز شنبه ۲۷ خرداد ماه به صورت آزمایش مورد بهره برداری قرار می گیرد.

سرپرست مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت سه زمان کلیدی غربالگری شنوایی را خاطرنشان کرد و گفت: نوزادی که متولد می ‌شود باید تا قبل از یک ماهگی برای شنوایی غربالگری شود. اگر در غربالگری مشکوک تشخیص داده شود، قبل از سه ماهگی باید تشخیص قطعی برایش انجام گیرد و اگر تشخیص قطعی داده شد، قبل از ۶ ماهگی باید درمان شروع شود.

قابل ذکر است، کارگاه آموزشی تبیین استانداردها،  فرایندها و ثبت خدمات مراقبت از گوش وشنوایی نوزادان و کودکان در سطوح مختلف نظام ارجاع (ویژه منتخبین علمی) نیز در روز دوم سفر دکتر سعید محمودیان رئیس اداره سلامت گوش و مراقبت از شنوایی و سرپرست مرکز همکاری سازمان جهانی بهداشت در سالن همایش مرکز بهداشت مازندران برگزار شد.

وی در سفر دو روزه به مازندران از هماهنگی های برون بخشی در کارگاه آموزشی  و عملکرد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی در غربالگری کم شنوایی قدردانی و ابراز رضایت کرد.

ارسال نظر

پربازدیدترین