|
| کد مطلب: ۱۱۶۲۵۳
لینک کوتاه کپی شد

کاهش ۵۰ درصدی مرگ ناشی از شایع‌ترین سرطان تنها با یک قرص!

نتایج یک کارآزمایی بالینی جدید از یک دستاورد مهم در مبارزه با عامل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در جهان خبر می‌دهد.

کاهش ۵۰ درصدی مرگ ناشی از شایع‌ترین سرطان تنها با یک قرص!

یک قرص یک بار در روز خطر مرگ را برای زیرمجموعه‌ای از بیماران مبتلا به سرطان ریه در مراحل اولیه که تحت عمل جراحی قرار گرفته بودند، به نصف کاهش داد.

نتایج یک کارآزمایی بالینی جدید در ۴ ژوئن در نشست سالانه انجمن انکولوژی بالینی آمریکا ارائه و در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد.

قرصی که اوزیمرتینیب نام دارد و با نام تجاری تاگریسو فروخته و توسط شرکت داروسازی آسترازنکا تولید می‌شود. این قرص به سمت گیرنده خاصی هدایت می‌شود که به رشد سلول‌های سرطانی کمک می‌کند.

این مطالعه شامل یک کارآزمایی با ۶۸۲ بیمار بود که شامل بیماران مبتلا به سرطان ریه سلول غیر کوچک بود که یکی از دو نوع اصلی سرطان ریه اولیه است که ۸۰ تا ۸۵ درصد از سرطان‌های ریه را تشکیل می‌دهد. شرکت کنندگان در این مطالعه دارای جهش در ژن گیرنده فاکتور رشد اپیدرمی (EGFR) بودند. این ژن پروتئینی را که در سطح سلول‌ها یافت می‌شود، کد می‌کند. جهش‌های EGFR می‌توانند توانایی سرطان را برای رشد و گسترش در سراسر بدن افزایش دهند که خطر عود سرطان را پس از تکمیل درمان افزایش می‌دهد.

تقریبا ۱۰ تا ۱۵ درصد موارد سرطان ریه دارای جهش EGFR هستند. این جهش معمولا در افرادی که سابقه مصرف دخانیات کمی دارند یا اصلا سابقه ندارند، تشخیص داده می‌شود. حدود دو سوم از شرکت‌کنندگان در کارآزمایی هیچ سابقه ای از استعمال دخانیات نداشتند که نشان می‌دهد برای افراد سیگاری و غیر سیگاری مبتلا به سرطان ریه موثر است.

با توجه به نتایج، پنج سال پس از تشخیص، ۸۸ درصد از کسانی که اوزیمرتینیب مصرف کردند، در مقایسه با ۷۸ درصد از گروه دارونما، همچنان زنده بودند. این قرص خطر کلی مرگ ناشی از سرطان ریه را تا ۵۱ درصد کاهش داد. گزارش شده است که این داده‌ها اولین موردی هستند که نشان می‌دهند چگونه درمان هدفمند برای سرطان ریه در مراحل اولیه می‌تواند بر بقای بیمار تاثیر بگذارد.

بیش از ۱۰۰ کشور در حال حاضر اوزیمرتینیب را با نام تجاری تاگریسو تایید کرده‌اند. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) آن را در سال ۲۰۱۵ برای کسانی که سرطان ریه پیشرفته‌تر داشتند که بیماری‌هایشان در طول یا بعد از سایر درمان‌های سرطان بدتر شده است، تایید کرد. در سال ۲۰۲۰، FDA تاگریسو را برای نسخه‌های اولیه سرطان ریه تایید کرد.

پاتریک فورد، دانشیار انکولوژی در پزشکی جان هاپکینز که در این مطالعه شرکت نداشت، در این باره گفت: پیش از آن که درمان‌های هدفمندی مانند تاگریسو در دسترس باشد، بیماران مبتلا به سرطان ریه مرحله یک تا ۳ معمولا پس از جراحی شیمی‌درمانی دریافت می‌کردند. او تخمین زد این درمان شانس بقاء را در مقایسه با افرادی که شیمی درمانی دریافت نکرده‌اند، تقریبا پنج درصد افزایش می‌دهد.

سرطان ریه عامل حدود ۱.۸ میلیون مرگ در سال و عامل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در جهان است. بر اساس داده‌های انجمن سرطان آمریکا، تنها بیش از ۱۲۷۰۰۰ آمریکایی بر اثر سرطان ریه جان خود را از دست می‌دهند.

ارسال نظر

پربازدیدترین