|
| کد مطلب: ۱۱۵۸۹۵
لینک کوتاه کپی شد

هم موسیقی به سلامتی کمک می کند هم سکوت

موسیقی می تواند به افراد مبتلا به زوال عقل کمک کند برخی از جنبه های حافظه خود را بازیابی کنند، احساس آرامش بیشتری داشته باشند و خلق و خوی خود را تقویت کنند و شواهد این امر هر روز در حال افزایش است.

هم موسیقی به سلامتی کمک می کند هم سکوت

 به نقل از مدیکال نیوز تودی ممکن است به ویدیویی از یک فرد مسن مبتلا به زوال عقل برخورد کرده باشید که در آن یک قطعه موسیقی خاص باعث می‌شود سیل خاطرات را زنده کند، یا با وجود اینکه اعضای خانواده خود را به یاد نمی‌آورند، شروع به نواختن نت‌های آهنگی می‌کنند.

این پدیده همان چیزی است که بسیاری از مردم را در مورد اختلال عصبی که زوال عقل است گیج می کند. چگونه ممکن است کسی نام فرزندان خود را فراموش کند اما چیزی به پیچیدگی یک قطعه موسیقی کلاسیک را به خاطر بسپارد؟

چگونه موسیقی به سلامتی کمک می کند؟

موسیقی ترکیبی خلاقانه از ریتم، هارمونی و بیان احساسات است. همچنین مطالعات متعددی می تواند مزایای سلامتی فراوان آن را تایید کند.

برای مثال، مطالعه‌ای در سال 2013 نشان داد که موسیقی می‌تواند قبل از موقعیت‌های استرس‌زا اثر آرامش‌بخش داشته باشد و به بهبود سریع‌تر سیستم عصبی کمک کند. مطالعه دیگری در همان سال نشان داد که گوش دادن به موسیقی به کاهش درد و اضطراب کودکان در بیمارستان کمک می کند.

علاوه بر مزایای فیزیولوژیکی آن، تحقیقات همچنین شواهدی از تأثیر مثبت موسیقی بر سلامت شناختی پیدا کرده است.

یک مطالعه اخیر نشان داد که تمرین و گوش دادن فعال به موسیقی ممکن است به بهبود عملکرد شناختی در افراد 62 تا 78 ساله کمک کند. محققان دریافتند که درگیر شدن در فعالیت‌های موسیقی، ماده خاکستری مغز را در برخی از نواحی افزایش می‌دهد که باعث افزایش انعطاف‌پذیری عصبی آن می‌شود - توانایی مغز برای احیای مجدد خود، که برای یادگیری و شکل‌گیری خاطرات بسیار مهم است.

از نظر تمرین فعالانه موسیقی، یک مطالعه در سال 2023 همچنین نشان داد که آموزش طولانی مدت موسیقی ممکن است مزایای عملکردی بالقوه ای برای مغز داشته باشد و به جوان ماندن آن کمک کند.

چنین یافته‌هایی موسیقی را به ابزاری بالقوه قدرتمند در درمان زوال عقل تبدیل می‌کند که با مجموعه‌ای از علائم مشخص می‌شود که شامل از دست دادن حافظه و مشکلات در تفکر، زبان و حل مسئله است.

موسیقی به عنوان یک رابط

یکی دیگر از راه‌هایی که موسیقی به سلامت شناختی کمک می کند، تبدیل شدن به یک رسانه برای ارتباط است. مطالعات متعدد منبع معتبر نشان داده است که انزوای اجتماعی و تنهایی می تواند پیشرفت زوال عقل را تسریع کند.

از آنجایی که موسیقی فراگیر است، فقط می تواند فرکانس ها و کلمات و کل این منظره صوتی را جذب کند. قطعاً موسیقی همیشه این منبع قدرتمند بوده که از آن برای احساس خوب استفاده می شود.

با این حال، به همان اندازه که صدا و موسیقی بر سلامت ما تأثیر می گذارد، سکوت هم به همان اندازه تأثیرگذار است. مطالعه ای در سال 2020 نشان داد که سکوت می تواند آرامش بخش و درمانی باشد و فرکانس امواج مغزی را کاهش دهد و در عین حال فشار خون را کاهش دهد.

در واقع، تحقیقات همچنین مضرات صدای زیاد و صداهای بلند را بر سلامت شناختی نشان داده است. یک مطالعه معتبر در سال 2022 نشان داد که قرار گرفتن مزمن در معرض صداهای بلند، مانند ترافیک سنگین، ممکن است یک عامل خطر خاص برای زوال عقل باشد.

دکتر گایت در مورد یادآوری متن آهنگ اما به خاطر نیاوردن نام فرزندان خود برای افراد مبتلا به زوال عقل، توجه را به تکرار و اینکه چگونه موسیقی می تواند بسیاری از مناطق و شبکه های مغز را به طور همزمان فعال کند، جلب کرد.

او پرسید. : « ما در مورد این، جهانی بودن موسیقی در مغز صحبت کرده‌ایم، اما تکرار نام کودک چیزی است که در طول زندگی اتفاق افتاده است، در حالی که این آهنگ ممکن است یک‌بار در ماه یا یک بار در سال باشد. چگونه می توانیم آن را توضیح دهیم؟»

او گفت که مغز ممکن است بخش‌های خاصی از این نوع حافظه را ذخیره کند، که می‌تواند توضیح دهد که چرا برخی افراد می‌توانند اشعار را به خاطر بیاورند یا آهنگی قدیمی را بر روی یک ساز بنوازند، حتی اگر دچار زوال عقل هستند.

او گفت: «اگر کسی قبلاً پیانو می‌نواخت، اغلب می‌تواند به نواختن آن قطعات آشنا روی پیانو ادامه دهد، حتی تا زمانی که بیماری بسیار طولانی است.»

موسیقی چگونه خاطرات را تداعی می کند؟

هنگامی که موسیقی یا هر نشانه ای حافظه را فعال می کند، می تواند خاطرات دیگری را که به آن مرتبط هستند فعال کند. بنابراین، ایده این است که اگر موسیقی بتواند خاطره ای مرتبط با آن موسیقی را برانگیزد، ممکن است به ما کمک کند تا خاطرات دیگری را از آن دوره زمانی یا خاطراتی که به هم مرتبط هستند را بازگردانیم.»

دکتر یاکوبوفسکی در یکی از آثار خود موسیقی را با دیگر انواع نشانه‌های خاطرات زندگی‌نامه‌ای مقایسه کرد.

وی امیدوار است که این امر باعث شود که تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود و ببینیم آیا این یافته ها برای افراد مبتلا به زوال عقل، به ویژه در مراحل بعدی این بیماری معتبر هستند یا خیر.

دکتر یاکوبوفسکی همچنین توضیح داد که چگونه موسیقی می‌تواند به افراد مبتلا به زوال عقل کمک کند که حس هویتی را که اغلب با از دست دادن حافظه شروع به از بین رفتن می‌کند، بازگرداند.

فکر می‌کنم فراتر از آن، اهمیت خاطرات زندگی‌نامه‌ای این است که وقتی می‌توانیم بریده‌ای از چیزی را از زندگی‌مان به یاد بیاوریم، واقعاً حس هویت و شخصیت ما را تقویت می‌کند و به ما یادآوری می‌کند که کی هستیم و از کجا آمده‌ایم و این برای افرادی که تا حدودی احساس از دست دادن حافظه دارند بسیار مهم است، زیرا در این صورت احساس می‌کنند در لحظه گیر کرده‌اند و نمی‌توانند با گذشته خود ارتباط برقرار کنند، که می‌تواند بر سلامت روان آنها تأثیر بگذارد. .

این حس ارتباط مجدد، احساس شخصیت و گذشته نیز بر مراقبین و همچنین اعضای خانواده تأثیر می گذارد. بنابراین دیدن آن نگاه اجمالی از شخصی که قبلاً می شناختید واقعاً بسیار مهم است. برای اعضای خانواده و مراقبان، این به آنها کمک می کند تا متوجه شوند که این هنوز یک شخص است، آنها گذشته ای دارند و این تاریخ غنی را دارند."

تاثیر موسیقی چقدر دوام دارد؟

دکتر یاکوبوفسکی خاطرنشان کرد که در حالی که فواید موسیقی برای سلامتی کاملاً آشکار است، برای صحبت در مورد یک مزیت پایدار، قرار گرفتن در معرض مداوم مورد نیاز است.او همچنین خاطرنشان کرد که مردم می توانند به طرق مختلف با موسیقی درگیر شوند.

حتی گوش دادن به موسیقی ضبط شده، به نوعی منظم، برای افراد مبتلا به زوال عقل دارای مزایای ماندگاری است - کاهش بی قراری، کاهش بی تفاوتی، بهبود خلق و خو، گاهی اوقات تقویت [احساس] هویت و غیره. بنابراین فکر می‌کنم راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید با موسیقی درگیر شوید.»

آیا موسیقی می تواند برای مردم مضر باشد؟

دکتر یاکوبوفسکی تاکید کرد که موسیقی درمانی ممکن است دارای معایب بالقوه ای در درمان زوال عقل نیز باشد.

او می‌گوید: «موسیقی برای هر فردی، صرف نظر از اینکه او دچار زوال عقل باشد، جنبه‌های منفی بالقوه دارد، زیرا گاهی اوقات موسیقی می‌تواند به عنوان مثال، با خاطره‌ای آسیب‌زا از زندگی شما مرتبط باشد».

حتی اگر این یک خاطره آسیب زا نباشد، می تواند به نوعی یادآور مراسم خاکسپاری یا از دست دادن یکی از اعضای خانواده باشد. بنابراین، وقتی به انتخاب موسیقی فکر می کنیم باید مراقب باشیم که به این چیزها هم فکر می کنیم.

اگر کسی مطلقاً از برخی انواع موسیقی متنفر است، احتمال کمتری دارد که برای مدیریت آشفتگی و خلق و خویش هم مؤثر باشد. این به همان چیزی که در همان ابتدای مکالمه در مورد آن صحبت کردیم برمی گردد که گاهی صداهایی در محیط ما می تواند مضر و آزاردهنده باشد. بنابراین ما نمی‌خواهیم مردم را مجبور کنیم به موسیقی‌هایی گوش دهند که به‌طور خاص دوست ندارند، یا به آنجا متصل نشوند که ممکن است واکنش منفی نشان دهند.

جدای از دوست داشتن و دوست نداشتن، چنین تجربیاتی گواهی بر قدرت موسیقی بر سلامت و تندرستی است. با این حال، اینکه آیا واقعاً می تواند به به تاخیر انداختن پیشرفت زوال عقل کمک کند، موضوعی است که نیاز به مطالعه بیشتر دارد.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین