|
| کد مطلب: ۱۱۵۶۸۳
لینک کوتاه کپی شد

علت آب آوردن زانو چیست؟

یک متخصص ارتوپد گفت: آب آوردن یا ورم زانو وضعیتی است که در آن مقدار مایع بیش از اندازه در اطراف مفصل زانو جمع می‌شود.

علت آب آوردن زانو چیست؟

 بابک صابری، متخصص ارتوپد اظهار کرد: آب آوردن یا ورم زانو وضعیتی است که در آن مقدار مایع بیش از اندازه در اطراف مفصل زانو جمع می‌شود.

وی ادامه داد: این حالت ممکن است بر اثر وارد شدن آسیب به زانو یا ابتلا به یک بیماری زمینه‌ای و یا وارد کردن فشار بیش ازحد به زانو باشد که معمولاً با گرفتن نمونه از مایع اطراف مفصل و بررسی وجود عفونت یا نشانه‌های آسیب و التهاب، می‌توان دلیل تورم زانو را مشخص کرد.

صابری عنوان کرد: بیرون کشیدن مایع اضافی در اطراف مفصل همچنین باعث می‌شود که درد، خشکی و بی‌حرکتی زانو نیز تا حدود زیادی بهبود پیدا کند.

این متخصص ارتوپد با اشاره به این‌که با جمع شدن مایعات اضافی در اطراف مفصل زانو، ورم زانو ایجاد می‌شود، افزود: این عارضه را با نام افیوژن زانو و آب آوردگی زانو نیز می‌شناسند، برای تشخیص علت این تجمع و تورم، می‌توان از مایع نمونه‌برداری کرد.

وی با اشاره به این‌که با تجمع مایع، عملکرد زانو مختل شده و دامنه حرکتی فرد کاهش پیدا می‌کند، تصریح کرد: این تورم می‌تواند علل مختلفی داشته باشد مانند ضربه دیدن و آسیب‌ها، برخی از بیماری‌های زمینه‌ای و عفونت  که با مشخص شدن علت این عارضه، فرآیند درمان شروع می‌شود.

صابری با اشاره به این‌که اگر تورم زانو خفیف باشد غالبا مشکلی برای بیمار ایجاد نمی‌کند، اما در صورتی که شدید باشد درد زانو سبب ناراحتی و آزردگی بیمار می‌شود، عنوان کرد: توجه کنید که هردو ورم خفیف و شدید زانو باید مورد بررسی قرار گیرد، اگر این بیماری درمان نشود، به مرور زمان پیشرفت کرده و می‌تواند بافت‌های درون مفصلی را تخریب کند.

این متخصص ارتوپد عنوان کرد: این عارضه می‌تواند باعث از بین رفتن غضروف مفصلی و نرم شدن استخوان نیز شود، در نتیجه، نباید این بیماری را نادیده گرفته و درمان آن‌را به تعویق انداخت.

وی با اشاره به برخی از مهم‌ترین علل ایجاد ورم زانو افزود: کشیدگی رابط یا لیگامان زانو، نقرس، شبه نقرس، آسیب دیدن منیسک و غضروف مفصلی، بورسیت، استئو آرتریت یا آرتروز زانو، پارگی تاندون، روماتیسم مفصلی و آرتروز عفونی از علل ایجاد این بیماری هستند.

صابری در پاسخ به این سوال که ورم زانو سبب بروز چه علائمی می‌شود؟ تصریح کرد: تورم شدید زانو در حدی که زانو بزرگ‌تر از حالت نرمال به نظر برسد، کم نشدن این تورم پس از گذشت ۳ روز، بالا رفتن درجه حرارت فرد، سفتی زانو، درد شدید زانو و اثربخش نبودن استراحت و مصرف مسکن‌ها در کاهش آن، احساس خشکی در مفصل زانو، کاهش قدرت حرکت مفصل زانو، زانو نمی‌تواند وزن بدن را تحمل کند، قرمزی و گرم شدن زانو، حس بی‌ثباتی در مفصل زانو از علائم این بیماری به شمار می‌روند.

این متخصص ارتوپد ادامه داد: از جمله روش‌های درمان خانگی این بیماری می‌توان به استراحت، کمپرس آب سرد، فشرده‌سازی، بالا بردن زانو و ماساژ اشاره کرد.

وی افزود: ازجمله سایر روش‌های درمانی زانو درد می‌توان به دارو درمانی، روش‌های تزریقی، تخلیه مایع عفونی، تزریق و آسپیراسیون و کورتیزون، اوزون تراپی، لیزر درمانی و فیزیوتراپی اشاره کرد.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین