|
| کد مطلب: ۱۱۵۴۵۶
لینک کوتاه کپی شد

آیا نوشیدن آب پرتقال فشار خون را پایین می‌آورد؟

آب پرتقال و سایر مرکبات حاوی مواد مغذی و آنتی‌اکسیدانت‌های ضروری هستند که می‌توانند برای سلامت قلب سودمند باشند، اما آیا آنها می‌توانند به کاهش دادن فشار خون بالا هم کمک کنند؟

آیا نوشیدن آب پرتقال فشار خون را پایین می‌آورد؟
منبع: همشهری |

 برخی از بررسی‌ها نشان داده‌اند که نوشیدن آب پرتقال ممکن است در کوتاه‌مدت به به پایین آوردن فشار خون بالا هم کمک کند، اما این بررسی‌ها تا به حال نتوانسته‌اند به این پرسش پاسخ دهند آب پرتقال در درازمدت چگونه می‌تواند بر فشار خون تاثیر بگذارد.

یک نکته دیگر میزان بالای قند در آب پرتقال به خصوص انواع کارخانه‌ای است که ممکن است خطرات بهداشتی دیگری ایجاد کند.

بارزترین رابطه میان آب پرتقال و فشار خون در پژوهشی در سال ۲۰۲۱ که در ژورنال Nutrients منتشر شد، به دست آمد که به چند اثر بالقوه احتمالی مصرف آب پرتقال پرداخته بود و یادآور شده بود که بازبینی مجموعه‌ای از ۱۹ بررسی که شامل ۶۱۸ شرکت‌کننده در کل می‌شدند، نشان می‌دهد نوشیدن آب پرتقال نسبت به دارونما یا پلاسبو فشار خون دیاستولی یا می‌نیمم را تا ۲ میلی‌متر جیوه کاهش می‌دهد. گرچه شاید این میزان کاهش چندان زیاد به نظر نرسد، اما این پژوهشگران یادآور شده‌اند که چنین کاهشی می‌توان میزان بروز بیماری پرفشاری خون یا فشار خون بالا در جمعیت عمومی را تا ۱۷ درصد کاهش دهد.

این پژوهشگران یادآور شدند که نوشیدن مرتب آب پرتقال با کاهش ۳۳ درصدی مرگ ناشی از سکته مغزی (که پرفشاری خون یک عامل خطرساز برای آن است) همراهی دارد  و این میزان کاهش بیش از میزان کاهش خطر سکته مغزی ناشی از خوردن مجموعه میوه‌ها و سبزی‌ها است.

یک مجموعه دیگر از بررسی‌ها هم به نتایج مشابهی رسیده‌اند، به طوری که در افرادی که در این بررسی‌ها آب پرتقال می‌نوشیدند، خطر سکته مغزی و سایر بیماری‌های قلبی-عروقی کاهش یافته بود که تاحدی به اثر آنها در کاهش فشار خون مربوط می‌شد.

چرا آب پرتقال فشار خون را پایین می‌آورد

فرضیه پژوهشگران این است که این اثر آب پرتقال در کاهش فشار خون به مواد مغذی و ترکیبات آنتی‌اکسیدان موجو در آن مربوط می‌شود، از جمله این ترکیبات و مواد مغذی مورد توجه بوده‌اند:

  • فولات یا اسید فولیک که یکی از ویتامین‌های گروه ‌B است.
  • پلی‌فنول‌ها
  • پتاسیم
  • ویتامین C

آب پرتقال حاوی مقدار زیادی پتاسیم است که ماده معدنی است که باعث افزایش گشادی رگ‌های خونی و افزایش دفع سدیم (نمک) از ادرار می‌شود و به این ترتیب فشار خون را پایین می‌آورد.

پلی‌فنول‌ها گروهی از ترکیبات یافت‌شده در بسیاری از غذاهای گیاهی هستند، به خصوص اگر از منابع گوناگون غذایی به دست آیند، با کاهش فشار خون مربوط شده‌اند.

آیا باید آب پرتقال بیشتری بنوشم؟

با اینکه بررسی‌ها نشان داده‌اند که نوشیدن آب پرتقال به کاهش فشار خون کمک می‌کند، اما این امر به معنای آن نیست که باید روزانه به میزان زیادی از آن مصرف کنید، چرا که هنوز شواهد کافی درباره اینکه نوشیدن آب پرتقال در درازمت چه اثری بر کنترل فشار خون بال دارد، در دست نیست. ضمنا باید در نظر داشت که نوشیدن هر نوشیدنی شیرین غلیظ (حاوی میزان بالای قند) در درازمدت برای سلامت خوب نیست و آب پرتقال یا شربت پرتقال هم مستثنی نیست.

با اینکه آب پرتقال حاوی ویتامین‌های زیادی است، اما مقدار زیادی قند از نوع فروکتوز هم دارد. به همین دلیل خوردن پرتقال از نوشیدن آب پرتقال بهتر است، زیرا آب پرتقال (حتی آب پرتقال همراه با پالپ) نسبت به میوه کامل پرتقال حاوی فیبر کمتری است. فیبرهای خوراکی از لحاظ تغذیه‌ای مهم هستند، زیرا جذب قند را در روده به تاخیر می‌اندازند. در نبود فیبرها، قندی مانند فروکتوز به سرعت جذب می‌شود و بر میزان قند خون تاثیر می‌گذارد.

افزایش سریع قند خون به اوج‌گیری میزان انسولین خون می‌انجامد که در صورت تکرار شدن می‌تواند زمینه‌ساز مقاومت به انسولین (و در نتیجه اختلال در سوخت‌وساز قندها در بدن) می‌شود. مقاومت به انسولین به نوبه خود می‌تواند به بالا رفتن قند خون، افزایش چربی کلسترول خون و مجموعه‌ای از مشکلات بهداشتی منجر شود.

راه میانه را انتخاب کنید

به نظر می‌رسد راه حل انتخاب راه میانه است. سعی کنید به جای آب پرتقال خود میوه کامل پرتقال را بخورید. به جای نوشیدن یک لیوان بزرگ آب پرتقال  که ممکن است باعث افزایش قند خون و انسولی شود، یکی دو لیوان کوچک پرتقال همراه با وعده غذایی که حاوی فیبر است بنوشید تا جذب قند آب پرتقال به تاخیر بیفتند.

به یاد داشته با شید که هنگامی که کنترل بیماری مزمنی مانند پرفشاری خون یا فشار خون بالا مطرح است، رژیم غذایی واحدی برای مبتلایان به آن توصیه نمی‌شود، چرا که سن شما، وضعیت کلی سلامت شما، میزان کالری مورد نیازتان و میزان فعالیت جسمی شما همگی می‌توانند بر اینکه چه رژیم  غذایی و چه مقدار از آن را باید بخورید تاثیر داشته باشند.  بنابراین در این موارد باید با یک کارشناس رژیم‌های غذایی مشورت کنید.

ارسال نظر

پربازدیدترین