|
| کد مطلب: ۱۱۵۰۶۶
لینک کوتاه کپی شد

این گنبد، سردترین نقطه کره زمین است

مطالعات پژوهشگران نشان می‌دهد: گنبد فوجی، سردترین نقطه کره زمین محسوب می‌شود.

این گنبد، سردترین نقطه کره زمین است

به نقل از نیواطلس، شمالی‌ترین و جنوبی‌ترین مناطق کره زمین که با عنوان قطب شمال و جنوب نامیده می‌شوند همواره پوشیده از یخ هستند که در یکی از آن‌ها خرس‌های قطبی و در دیگری پنگوئن‌ها زندگی می‌کنند.

انسان به سختی می‌تواند در سردترین مکان‌های روی زمین زنده بماند، اما کاشفان و دانشمندان همواره راه‌هایی برای زنده ماندن در این مناطق پیدا کرده اند. در بیشتر مکان‌های جهان که در فهرست سردترین نقاط کره زمین ثبت شده اند، دماسنج‌های معمولی کار نمی‌کنند. پوست انسان، در صورت قرار گرفتن در معرض این دمای سرد در چند دقیقه منجمد و قطرات موجود در نفس با بازدم به کریستال تبدیل می‌شوند.

دانشمندان در گنبد فوجی در ورقه یخی قطب جنوب، یک پایگاه مطالعاتی تاسیس کرده اند که ایستگاه Dome Fuji نام دارد. هسته‌های یخی حفر شده در این منطقه پنجره‌ای رو به ۷۲۰ هزار سال تاریخ دیرینه اقلیمی زمین در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد.

ایستگاه تحقیقاتی وستوک قطب جنوب، دومین منطقه بسیار سرد کره زمین محسوب می‌شود.

نکته جالب توجه این است که دومین منطقه سرد کره زمین به طور عجیبی، یکی از آفتابی‌ترین مکان‌ها نیز به شمار می‌رود. ایستگاه تحقیقاتی وستوک در قطب جنوب بیش از ۲۲ ساعت نور خورشید را تجربه می‌کند البته در زمستان‌های قطبی شرایط برعکس و منطقه ایستگاه وستوک تقریبا برای ماه‌ها از دیدن خورشید محروم است.

این ایستگاه در سال ۱۹۵۷ تأسیس شده و محل انجام تحقیقات جذابی است. طی سال‌های سپری شده از تاسیس این ایستگاه، دانشمندان علاوه بر هسته‌های یخی دریاچه وستوک، یک دریاچه زیر یخچالی عظیم که در زیر یخ پنهان شده است، شناسایی کرده اند. محققین همچنین در آنجا زیست بومی از میکروب‌ها و موجودات چند سلولی را کشف کردند که قبلاً شناخته نمی‌شدند.

باید توجه داشت رتبه‌های سوم و چهارم سردترین نقاط جهان نیز در اختیار قطب جنوب قرار دارد و اگر بخواهیم سردترین منطقه قطب شمال را بررسی کنیم باید به رده پنجم این جدول سری بزنیم.

رشته کوه پارک ملی و حفاظتگاه دنالی یکی از مناطق موجود در آلاسکا محسوب می‌شود که عنوان پنجمین منطقه سرد جهان را به خود اختصاص داده است.

این منطقه بلندترین قله کوه در آمریکای شمالی و منظره‌ای دیدنی و با ابهت است که بیش از ۶ هزار متر از سطح دریا ارتفاع دارد. این قله همچنین بهشت کوهنوردانی است که به ماجراجویی علاقه دارند.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین