|
| کد مطلب: ۱۱۴۸۰۰
لینک کوتاه کپی شد

۸۰ درصد بانوان پیش از انقلاب بیسواد بودند

کارشناس ارشد جامعه شناسی و فعال حوزه بانوان استان البرز، گفت: طبق داده های بانک جهانی در مورد دختران ۱۵تا۱۹ ساله دنیا نشان می دهد که تا ۶۰تا۸۰ درصد دختران ایران در سال ۱۳۵۴ بی‌سواد بودند و ایران از این نظر جزو پایین ترین کشورهای دنیا بوده است.

 ۸۰ درصد بانوان پیش از انقلاب بیسواد بودند
منبع: فارس |

مریم صمدی انارکی، کارشناس ارشد جامعه شناسی و فعال حوزه بانوان، امروز، در خصوص جایگاه زن و عفاف و حجاب از دیدگاه امام خمینی (ره)، گفت: دیدگاه‌های امام خمینی (س) به واسطه ارزشمند بودن آنها از اهمیت زیادی برخوردار است و زنان همچون مردان دارای انسانیت هستند و از حقوق برابر در منشور حقوق بشر برخوردارند. 

وی با بیان اینکه نقش زنان در زندگی بسیار حیاتی است، افزود: در حال حاضر زنان نسبت به گذشته حضور ‌پررنگ‌تری در جامعه دارند چرا که در زمان پهلوی زنان حق حضور در اجتماع را نداشتند. 

صمدی با اشاره به اینکه در زمان پهلوی شاهان پهلوی به منزلت زن توجهی نداشتند و به هیچ وجه موفقیت بانوان در امور مختلف را باور نداشتند، بیان کرد: امام امام خمینی به عنوان معمار انقلاب اسلامی زن را به عنوان یک انسان یک مربی بزرگ معرفی می کند و فرمودند: زن انسان است آن هم یک انسان بزرگ زن مربی جامعه است از دامن زن انسانها پیدا می شوند. زن بزرگی واژه ای در جامعه دارد که اگر برتر از مرد نباشد کمتر نیست.

وی اشاره‌ای به سخن امام خمینی در مورد اینکه ایشان زنان را همانند مردان می‌داند، اظهار کرد: برای همین امام به آنان تکلیف می کند که باید در عرصه‌های مختلف علمی فرهنگی سیاسی و.. با قدرت تلاش کنند.

صمدی در خصوص وضعیت زنان در چهل سال اخیر، گفت: بعد از انقلاب اسلامی وضعیت زنان در چهار عرصه تحصیلات بانوان، ورزش، بهداشت و سلامت و فرهنگ و هنر تفاوت پیدا کرد. 

وی با بیان اینکه طبق داده های بانک جهانی در مورد دختران ۱۵تا۱۹ ساله دنیا نشان می دهد که تا ۶۰تا۸۰درصد دختران ایران در سال ۱۳۵۴ بی سواد بودند و ایران از این نظر جزو پایین ترین کشورهای دنیا بوده است، بیان کرد: بعد از انقلاب اسلامی سواد دختران ۱۵تا۱۹ ساله رشد چشم گیری داشته و در سال ۱۳۸۹ به بالاترین حد رسیده است. همچنین در سال ۱۳۵۰ نسبت دختران به پسران در مقطع ابتدایی نزدیک به ۳۵ درصد بوده که در سال ۱۳۹۳ این عدد به ۵۰ درصد رسیده است.

این فعال حوزه زنان با بیان اینکه امام راحل، زن را مظهر تحقق آمال بشر می‌دانستند که پرورش دهنده زنان و مردان دیگر است، افزود: اثرگذاری زنان در اجتماع و خانواده و فرصت به وجود آمده برای مشارکت‌های اجتماعی و مدنی، دستاورد انقلاب اسلامی و بنیانگذار کبیر آن، امام خمینی (ره) است.

ارسال نظر

پربازدیدترین