|
| کد مطلب: ۱۱۳۹۸۲
لینک کوتاه کپی شد

شعار سازمان جهانی بهداشت در مبارزه با دخانیات انتخاب شد؛

ما به غذا نیاز داریم، نه تنباکو

شعار امسال سازمان جهانی بهداشت در خصوص مبارزه با دخانیات «ما به غذا نیاز داریم ، نه تنباکو» است.

ما به غذا نیاز داریم، نه تنباکو
منبع: سایت WHO |

در ۳۱ مه ۲۰۲۳ فعالان حوزه بهداشت عمومی در سراسر جهان گرد هم می‌آیند تا روز جهانی بدون دخانیات (WNTD) را جشن بگیرند. 

کمپین جهانی سلامت در سال ۲۰۲۳ با هدف افزایش آگاهی دادن به کشاورزان تنباکو، در مورد فرصت‌های تولید و بازاریابی محصولات جایگزین تنباکو و تشویق آن‌ها به کشت محصولات پایدار و مغذی است. 

همچنین هدف کمپین، افشای تلاش‌های صنعت دخانیات برای مداخله و جایگزینی کشت تنباکو با محصولات غذایی است که در نتیجه به بحران جهانی غذا کمک می‌کند. 

کشت و تولید تنباکو، کاهش منابع غذایی را تشدید می‌کند و به بحران فزاینده مواد غذایی ناشی از درگیری‌ها و جنگ ها، شوک‌های اقلیمی و اثرات اقتصادی و اجتماعی مانند همه گیر COVID-۱۹ کمک کننده است. 

با نگاهی به کشت تنباکو متوجه می‌شویم که چگونه به افزایش ناامنی غذایی کمک می‌کند: 

در سراسر جهان سالانه حدود ۳.۵ میلیون هکتار زمین برای کشت به زمین تنباکو تبدیل می‌شود.کشت توتون و تنباکو به جنگل زدایی ۲۰۰۰۰۰ هکتار در سال کمک می‌کند. 

کشت تنباکو نیاز به استفاده زیاد از سموم دفع آفات و کود‌های شیمیایی دارد که به تخریب خاک کمک می‌کند. زمین مورد استفاده برای کشت تنباکو ظرفیت کمتری برای کشت محصولات دیگر مانند مواد غذایی دارد، زیرا تنباکو حاصلخیزی خاک را کاهش می‌دهد. 

در مقایسه با سایر فعالیت‌های کشاورزی مانند کشت ذرت و حتی غذای دام‌ها، کشاورزی تنباکو تأثیر بسیار مخرب تری بر اکوسیستم دارد، زیرا زمین‌های کشاورزی تنباکو بیشتر مستعد بیابان زایی هستند. 

هر گونه سود حاصل از تنباکو به عنوان محصول نقدی الزاما نمی‌تواند آسیب وارد شده به تولید مواد غذایی پایدار در کشور‌های با درآمد کم و متوسط ​​را جبران نکند. 

در این زمینه، نیاز فوری به اتخاذ تدابیر قانونی برای کاهش کشت تنباکو و کمک به کشاورزان برای حرکت به سمت تولید محصولات غذایی جایگزین شدیدا احساس می‌شود.

استفاده شدید از حشره کش‌ها و مواد شیمیایی سمی در طول کشت تنباکو باعث می‌شود که بسیاری از کشاورزان و خانواده‌های آن‌ها از بیماری‌های حاصل از سموم رنج ببرند. 

قابل توجه است که تولیدکننده بزرگ تنباکو کشور‌های با درآمد کم و متوسط ​​هستند و ۴ مورد از این کشور‌ها به عنوان کشور‌های کم درآمد با کمبود مواد غذایی تعریف می‌شوند. 

زمین‌های مورد استفاده برای کشت تنباکو می‌توانند به طور مؤثرتری برای دستیابی به هدف توسعه پایدار سازمان ملل متحد و مبارزه با گرسنگی استفاده شوند. 

کمپین WNTD ۲۰۲۳ از دولت‌ها و سیاست‌گذاران می‌خواهد تا قوانین را بازبینی کنند، سیاست‌ها و استراتژی‌های مناسبی را توسعه دهند و شرایط بازار را برای کشاورزان تنباکو فراهم کنند تا به سمت کشت محصولات غذایی روی آورند که زندگی بهتری برای آن‌ها و خانواده‌هایشان فراهم کند. 

کنوانسیون چارچوب سازمان جهانی بهداشت در مورد کنترل دخانیات اصول و گزینه‌های سیاستی خاصی را در مورد ارتقای جایگزین‌های اقتصادی مناسب برای کارگران، تولیدکنندگان و فروشندگان تنباکو و افزایش حفاظت از محیط زیست و سلامت همگانی مردم ارائه می‌کند. اجرای این مقررات باید در کشور‌ها تقویت شود.

ارسال نظر

پربازدیدترین