|
| کد مطلب: ۱۱۳۹۵۵
لینک کوتاه کپی شد

۲ عکس دیده‌نشده از «بازار رشت» در زمان قاجار

آنتوان سوروگین عکاس معروف زمان قاجار این عکس‌ها را در سفر به شمال ایران ثبت کرده است. (عکس‌ها در اصل سیاه و سفید هستند و با استفاده از نرم‌افزار به صورت رنگی درآمده‌اند)

۲ عکس دیده‌نشده از «بازار رشت» در زمان قاجار
منبع: فرادید |

آنتوان سوروگین در حدود سال ۱۲۵۰ شمسی از گرجستان به ایران مهاجرت کرد و خیلی زود به عکاس دربار قاجار تبدیل شد. سوروگین علاوه بر عکاسی از درباریان، از مردم عادی نیز عکاسی می‌کرد و به همین خاطر مجموعۀ عکس‌های او گنجینه‌ای از اطلاعات بصری دربارۀ ایران عهد قاجار محسوب می‌شوند.

سوروگین در طول دوران اقامت ۵۰ ساله‌اش در ایران به شهرهای مختلف سفر کرد و عکس‌هایی از مردمان و مکان‌های مهم این شهرها گرفت. در اینجا دو مورد از عکس‌های او را ملاحظه می‌کنید که مغازه‌هایی را در بازار رشت نشان می‌دهند.

1

در عکس اول تصویری از یک خوار و بار فروشی، یک پارچه‌فروشی و یک کارگاه بافندگی را می‌توانیم ببینیم. بعضی از افراد حاضر در عکس، از جمله پسر جوانی که در حجرۀ خوار و بار فروشی نشسته، به دوربین نگاه می‌کنند و دیگران نیز مشغول گفتگو هستند.

4

در عکس دوم تصویری از یک مغازۀ خوار و بار فروشی را می‌بینیم. جلوی مغازه ردیف کیسه‌هایی چیده شده که احتمالا حاوی حبوبات هستند و در ردیف‌های بالاتر تعداد زیادی کله‌قند وارداتی قرار داده شده که روی پاکت‌هایشان عبارت «KONSTANCYA FABRYKA CUKRU» درج شده است که نام یک کارخانۀ قند لهستانی بوده است.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین