|
| کد مطلب: ۱۱۳۲۹۰
لینک کوتاه کپی شد

زمین نخستین «پیام بیگانه» را از مریخ دریافت می‌کند

دانشمندان قرار است نخستین پیام بیگانه را به صورت یک سیگنال از مریخ شبیه‌سازی کنند. «مؤسسه ستی» (SETI Institute) قرار است یک سیگنال رمزگذاری‌شده را از یک فضاپیما که به دور سیاره سرخ می‌چرخد، به سه تلسکوپ بزرگ در سیاره ما ارسال کند.

زمین نخستین «پیام بیگانه» را از مریخ دریافت می‌کند

 

به گفته پژوهشگران، ایده این است که دانشمندان برای تجربه عمیقا دگرگون‌کننده‌ای آماده شوند که هنگام تماس گرفتن موجودات فضایی با ما، برای همه نوع بشر رخ خواهد داد.

می‌دانیم که حدود پنج تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد تا یک سیگنال رادیویی از زمین به مریخ برسد، اما این گروه پژوهشی، جزئیات کلیدی شبیه‌سازی خود را از جمله نوع سیگنال و مواردی که شامل آن می‌شود، مخفی نگه می‌دارند.

مخفی‌کاری به این دلیل است که انتقال سیگنال رمزگذاری‌شده با عموم مردم به اشتراک گذاشته خواهد شد تا آن‌ها نیز در رمزگشایی کمک کنند.

مدارگرد مریخ متعلق به «آژانس فضایی اروپا» (ESA)، پیام رمزگذاری‌شده را در روز چهارشنبه ساعت سه بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی (۲۲:۳۰ به وقت تهران) انتقال خواهد داد و زمین آن را ۱۶ دقیقه بعد و پس از طی کردن ۱۸۰ میلیون مایل در فضا، دریافت خواهد کرد.

پس از ارسال سیگنال، دانشمندان آن را پردازش خواهند کرد و برای رمزگشایی در دسترس عموم قرار خواهند داد.

این سیگنال توسط «مدارگرد ردیابی گاز» (TGO) پروژه «اگزومارس» (ExoMars) به زمین ارسال خواهد شد که جو مریخ را از سال ۲۰۱۶ مطالعه می‌کند.

«دانیلا دی پائولیس» (Daniela dePaulis)، هنرمند پروژه «نشانه‌ای در فضا» (A Sign in Space) گفت: بشریت در طول تاریخ، به دنبال یافتن معنا در پدیده‌های قوی و دگرگون‌کننده بوده است. دریافت پیامی از یک تمدن فرازمینی، یک تجربه عمیقا دگرگون‌کننده برای همه نوع بشر خواهد بود. پروژه «نشانه‌ای در فضا»، فرصت بی‌سابقه‌ای را برای تمرین و آمادگی برای این سناریو از طریق همکاری جهانی ارائه می‌دهد و یک جستجوی بی‌پایان را برای یافتن معنا در همه فرهنگ‌ها و رشته‌ها تقویت می‌کند.

پروژه «نشانه‌ای در فضا» قرار است نخستین پروژه‌ای باشد که چنین شاهکاری را انجام می‌دهد. پژوهش‌های دیگر، سیگنال‌هایی را به فضا فرستادند، اما برعکس آن را انجام ندادند.

«آرایه تلسکوپ آلن» (ATA)، «رصدخانه گرین بانک» (GBT) در ویرجینیای غربی و «ایستگاه نجومی رادیویی مدیسینا» (Medicina Radio Astronomical Station) در شمال ایتالیا، برای جمع‌آوری سیگنال از مریخ با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

هنگامی که موسسه ستی سیگنال بیگانه را دریافت کند، گروه‌ها با همکاری پایگاه داده «Oapen Data Archive» و شبکه ذخیره‌سازی غیرمتمرکز «Filecoin»، داده‌های پردازش‌شده را به صورت ایمن ذخیره خواهند کرد.

موسسه ستی برای تعامل با مردم، یک رویداد پخش زنده را در رسانه‌های اجتماعی میزبانی خواهد کرد که مصاحبه با اعضای کلیدی گروه از جمله دانشمندان، مهندسان و هنرمندان را در بر دارد و در سراسر جهان، به صورت زنده پخش می‌شود.

موسسه ستی درباره این رویداد نوشت: هر کسی که در زمینه رمزگشایی و تفسیر پیام کار می‌کند، می‌تواند در مورد این فرآیند در سرور «A Sign in Space Discord» صحبت کند.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین