|
| کد مطلب: ۱۱۳۱۵۶
لینک کوتاه کپی شد

مدیتیشن برای مردها هم خوب است؟

مردان و زنان ممکن است به طور متفاوتی به مدیتیشن پاسخ دهند. مدیتیشن در سال‌های اخیر رشد کرده است اما با این حال، هنوز زنان بیشتر از مردان مدیتیشن منظم را گزارش می‌کنند.

مدیتیشن برای مردها هم خوب است؟

بین سال‌های 2012 تا 2017، تعداد افرادی که مدیتیشن را در نظرسنجی ملی اطلاعات سلامت گزارش کردند، بیش از سه برابر شد. در این حجم نمونه بزرگ از نزدیک به 100000 نفر، زنان بیشتر از مردان (16٪ از زنان در مقابل 11٪ از مردان) نیز مدیتیشن منظم را گزارش دادند.

در حالی که برخی از شباهت‌ها در انواع فواید سلامتی یوگا وجود دارد(صرف نظر از جنسیت)، روش‌های خاصی نیز وجود دارد که مردان ممکن است از مدیتیشن سود ببرند و انواع مختلفی از مدیتیشن وجود دارد که ممکن است برای مردان بیشتر از زنان جذاب باشد.

مدیتیشن چیست؟

از کسی بپرسید که مدیتیشن چیست ، جواب های متفاوت خواهید گرفت. با این حال، اکثر مردم احتمالاً موافق هستند که مدیتیشن تمرینی است که به آنها کمک می‌کند بیشتر خودشان را احساس کنند و متمرکز شوند.

اصطلاح مدیتیشن به معنای "درگیر شدن در تمرینات ذهنی (مانند تمرکز بر تنفس یا تکرار یک مانترا) به منظور رسیدن به سطح بالاتری از آگاهی معنوی است."

تمرین مدیتیشن از کجا آمد؟

تمرین مراقبه در زمان ودایی باستان در هند سرچشمه گرفت. هدف مدیتیشن ارتباط با خود درونی است.

در متون بودایی نزدیکترین ترجمه کلمه "مدیتیشن" کلمه " دیانا " است که به معنای آموزش ذهن برای کاهش سرعت پاسخ های خودکار به منظور دستیابی به آگاهی بیشتر و احساس آرامش است.

فواید مدیتیشن

مدیتیشن برای کمک به شرایط بی شمار ذهنی و جسمی شناخته شده است. همچنین احساس کلی رفاه و کیفیت زندگی را افزایش می دهد. برخی از شرایطی که ذهن آگاهی ممکن است به آنها کمک کند (در ارتباط با سایر مداخلات) عبارتند از:

درد مزمن

فشار خون بالا

سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

کولیت زخمی

اضطراب

افسردگی

بیخوابی

ترک سیگار

اختلالات مصرف مواد

فواید مدیتیشن برای مردان

در حالی که مدیتیشن می تواند به هر کسی با نگرانی های بهداشتی فوق کمک کند، برخی از زمینه های خاص وجود دارد که مردان بیشتر از مدیتیشن سود می برند.

به درمان ناباروری مردان کمک می کند

مدیتیشن حتی ممکن است به ناباروری مردان کمک کند.

استرس می تواند منجر به آسیب به DNA اسپرم شود. در یک مطالعه، تغییر سبک زندگی مانند مدیتیشن، منجر به معکوس کردن برخی از استرس اکسیداتیو شد که ممکن است به ناباروری مردان کمک کندو آن را درمان کند.

فشار خون را کاهش می دهد

مطالعه دیگری که به طور خاص بر روی مردان انجام شد، نشان داد که تمرین مدیتیشن با کاهش فشار خون سیستولیک در میان افرادی که فشار خون طبیعی بالا دارند مرتبط است.

هورمون ها را تنظیم می کند

یک مطالعه متفاوت روی مردانی که مراقبه ماورایی را تمرین می‌کردند، تغییرات مثبتی در هورمون‌ها از جمله تستوسترون، کورتیزول، هورمون محرک تیروئید و هورمون رشد نشان داد.

مدیتیشن برای مردان در محل کار

وقت گذاشتن برای مدیتیشن در دنیای تجارت نیز در حال عادی شدن است و مدیرانی مانند جف وینر، مدیر عامل سابق لینکدین، در مورد مدیتیشن منظم صحبت می کنند.

Jor-El Caraballo ، درمانگر مستقر در نیویورک ، LMHC، می‌گوید که دوست دارد مراقبه را به عنوان «معادل آن دسته‌بندی‌کننده‌های رایانه‌ای» در نظر بگیرد، اما برای مغز شما. با انجام منظم مدیتیشن قطعات پازل با وضوح بیشتری کنار هم قرار می‌گیرند و دیدن اینکه در آینده چه اتفاقی می‌افتد آسان‌تر است.

مدیتیشن می تواند عملکرد را در کار، هم در سطوح شخصی و هم در سطوح سازمانی بهبود بخشد. گروهی از کارگران یک شرکت ایتالیایی روزانه به مدت سه ماه مدیتیشن را با هم تمرین کردند. در پایان این دوره، نه تنها بهره وری افزایش یافته و اشتباهات کاهش یافته است، بلکه کارگران افزایش شادی را نیز گزارش کرده اند.

مردان و زنان به طور متفاوتی به مدیتیشن پاسخ می دهند

با توجه به روش‌های اجتماعی شدن مردان و زنان برای ایفای نقش‌های جنسیتی خاص، جای تعجب نیست که مردان و زنان به مدیتیشن پاسخ متفاوتی می‌دهند.

پرسشنامه ذهن آگاهی پنج عاملی، نحوه امتیازدهی افراد را در پنج جنبه مختلف ذهن آگاهی، مشاهده، عمل با آگاهی، توصیف، قضاوت نکردن و عدم واکنش نشان می دهد. نتایج از اجرای این پرسشنامه قبل و بعد از هفته آموزش مدیتیشن نشان داد که مدیتیشن به احتمال زیاد به زنان کمک می کند تا با افزایش پذیرش تجربه خود و به دست آوردن وضوح توجه، تنظیم و کنترل نیاز های عاطفی خود را بهبود بخشند.

از سوی دیگر، مردان واکنش‌پذیری عاطفی، عدم قضاوت و شفقت به خود را از طریق ذهن‌آگاهی بهبود می‌بخشند که شامل افزایش توانایی آنها برای شناسایی، توصیف و تمایز احساساتشان می‌شود.

تحقیقات همچنین نشان داده است که مردان بیشتر از طریق رفتارهای بیرونی مانند مصرف مواد یا رفتار خشونت آمیز ابراز ناراحتی روانی می کنند. بسیاری از مردان فعالیت عاطفی خود را به سمت بیرون هدایت می کنند، مانند انجام ورزش یا بازی های ویدیویی، در حالی که زنان ممکن است بیشتر به نوشتن خاطرات روزانه یا نشخوار فکری بپردازند.

مدیتیشن برای مردان عملی به نظر برسد

کارابالو می‌گوید که تعداد زیادی از مشتریان مردش را می‌بیند که مدیتیشن را امتحان می‌کنند، زیرا این عملی است که آنها احساس می‌کنند می‌توانند برای احساس بهتر انجام دهند. او می‌گوید: «من فکر می‌کنم بسیاری از مردان فکر می‌کنند مدیتیشن روشی است که همه چیز را درست می‌کند. برخی آن را تقریباً به عنوان یک نماد وضعیت می بینند، چیزی که می توانند درباره آن راحت صحبت کنند.

مردان چه نوع مدیتیشنی را امتحان کنند؟

مدیتیشن طیف وسیعی از تکنیک‌ها را نشان می‌دهد، بنابراین مردان ممکن است بخواهند به برخی از رویکردهای جنسیتی خاص برای تمرکز حواس نگاه کنند. آنها ممکن است به سمت شکل‌های فعال‌تر مدیتیشن گرایش پیدا کنند، خواه این به معنای فعال‌تر بودن از نظر فیزیکی، مانند پیاده‌روی ذهن‌آگاهی باشد، یا از نظر روان‌شناختی فعال‌تر و کمتر منفعل، مانند یادگیری برچسب زدن به احساسات خود باشد.

دو نوع فعالیت مبتنی بر ذهن آگاهی که ممکن است برای مردان مفید باشد عبارتند از:

مدیتیشن نظارت باز شامل تنظیم کردن همه چیز: یعنی مشاهده تمام حواس پنج گانه و همچنین نگاه کردن به درون خود برای دیدن آنچه از نظر فیزیکی هم از طریق احساسات بدنی و هم از طریق احساسات احساس می کنید. ممکن است سخت به نظر برسد، اما این نوع مراقبه شامل مشاهده افکار و احساسات شما بدون قضاوت است.

یادداشت نویسی برچسب گذاری شده: شامل یادداشت‌کردن با صدای بلند، در ذهن یا روی کاغذ می شود. تصور می شود که این روش با بیرونی کردن احساسات شما، شروع به ایجاد فضایی از آن می کند. انجام این کار ممکن است قدرت آن را به ویژه در مردان کاهش دهد. از نظر نوروبیولوژیکی، مشخص شده است که این در واقع واکنش عاطفی را در مغز شما کاهش می دهد.

چه می شود اگر نشستن را دوست نداشته باشیم؟

کارابالو می‌گوید مشتریانی داشته است که فکر می‌کنند مدیتیشن کافی نیست.نشستن کار سختی برای آنها است؛ تعیین کمیت برای آنها سخت شده است و نمی دانند که از آن چه چیزی به دست خواهند آورد.»

برای آنها، او روش هایی مانند پیاده روی ذهن آگاهی را توصیه می کند. پیشنهادات او برای استفاده حداکثری از یک پیاده روی ذهن آگاهی، استفاده از حواس پنج گانه برای هماهنگ کردن آنچه در اطراف شما است با پرسیدن سوالاتی از خود است نظیر:

چی می بینی؟

آیا بویی وجود دارد که متوجه آن می شوید؟

صداهای اطراف شما چیست؟

هدفون را در خانه بگذارید تا بتوانید واقعاً تجربه اطراف خود را ثبت کنید.

اگر به روش درست مدیتیشن نکنم چه؟

کارابایلو می‌گوید :« مردان بسیاری را می‌بینم که فکر می‌کنند که این کار را به درستی انجام نمی‌دهند. من سعی می‌کنم به آن نگاه کنم و بگویم حتی اگر بهترین شکل از مدیتیشن را انجام ندهی، باز هم چیزی به دست می‌آوری. هنوز هم برای خودتان وقت اختصاص داده اید و بهتر از انجام ندادن آن است.»

اگر پس از یک جلسه مدیتیشن به طور جادویی آرام نگیرند، ممکن است افراد احساس کنند که «به آنجا نرسیده‌اند» ، اما این یک فرآیند و یک سفر است و گاهی مدتی طول می‌کشد تا در آن مستقر شوند.

 

 

ارسال نظر

پربازدیدترین