|
| کد مطلب: ۱۱۲۲۴۳
لینک کوتاه کپی شد

اسکن مغزی که افکارتان را می‌نویسد!

نوشتن افکار انسان با استفاده از یک روش اسکن مغزی توسط محققان انجام شده است.

اسکن مغزی که افکارتان را می‌نویسد!

محققان دانشگاه تگزاس آمریکا موفق به استفاده از هوش مصنوعی برای تبدیل اسکن‌های فعالیت گفتاری مغز انسان به متن بازنویسی شده شده‌اند.

اسکن مغزی که افکارتان را می‌نویسد!البته هنوز این روش نسبتاً دقت کافی ندارد ولی یک گام بزرگ برای استفاده از هوش مصنوعی در فناوری محسوب می‌شود. محققان این روش می‌گویند باید برای استفاده از چنین فناوری در آینده قوانین سختی تصویب شود تا از سوءاستفاده جلوگیری شود.

این روش که هفته گذشته در قالب مقاله‌ای در مجله نیچر منتشر شد، از شرکت گوگل و هوش مصنوعی خدمات آن استفاده می‌کند و با تلفیق ابزارهای تصویربرداری، به تفسیر اسکن‌های تصویربرداری تشدید مغناطیسی کاربردی (fMRI) دست می‌یابد که دستگاهی شبیه اسکن‌های معمولی است.

در تحقیقات اولیه تیم دانشگاه تگزاس در دستگاه fMRI پادکست‌های خاصی برای افراد پخش می‌شود که تیم از یک هوش مصنوعی برای تحلیل امواج استفاده می‌کنند. با ترکیب دو مجموعه داده، هوش مصنوعی کلمات و عبارات مرتبط با اسکن مغز افراد را برای ایجاد پیوندهای معنایی یاد گرفت و مطابقت داد.

البته هنوز این روش در مراحل اولیه است ولی محققان امیدوارند که نسخه‌های آتی بتواند ابزار ارتباطی جدید و قدرتمندی را برای افرادی که توانایی صحبت کردن را از دست داده‌اند، مانند قربانیان سکته مغزی فراهم می کند.

هوش مصنوعی یکی از فناوری‌هایی  است که نامش را بار‌ها شنیده ایم، اما کمتر در مورد کاربرد‌های متنوعش می‌دانیم. 

هوش مصنوعی شاخه‌ای از علوم رایانه است که هدف اصلی آن تولید ماشین‌های هوشمندی است که توانایی انجام وظایفی که نیازمند به هوش انسانی است داشته باشد. هوش مصنوعی در حقیقت نوعی شبیه سازی هوش انسانی برای کامپیوتر است و منظور از هوش مصنوعی در واقع ماشینی است که به گونه‌ای برنامه نویسی شده که همانند انسان فکر کند و توانایی تقلید از رفتار انسان را داشته باشد. این تعریف می‌تواند به تمامی ماشین‌هایی اطلاق شود که بگونه‌ای همانند ذهن انسان عمل می‌کنند و می‌توانند کار‌هایی مانند حل مسئله و یادگیری داشته باشند.

برای مثال رایانه‌هایی که در بازی‌های پیچیده‌ای مانند شطرنج، می‌توانند تصمیم گیری هوشمندانه‌ای بکنند. همینطور در زمینه تجارت و انواع دیگر کار‌های مهم. همینطور سیستم هوشمندی که می‌تواند به صورت خودکار گفتار را به نوشتار تبدیل کند یا سیستم‌های تشخیص چهره که قادرند هویت یک فرد را حتی در شلوغی و سیل عظیمی از جمعیت تشخیص دهند. اگر بخواهیم برخی از کاربرد‌های هوش مصنوعی محدود را مثال بزنیم، عبارتند از:

• اتومبیل‌های خودران که به کمک هوش مصنوعی یاد می‌گیرند که چگونه رانندگی کنند.

• سیستم‌های پردازش تصویر و تشخیص چهره که می‌توانند کار‌های بسیاری را انجام دهند و عملیات تشخیص هویت افراد را انجام دهند.

• سیستم‌های هوش مصنوعی که به انجام فرآیند‌های مالی در بانک‌ها و سایر کسب و کار‌های مالی کمک می‌کند.

• دستیار‌های هوشمند که بر اساس نیازهایتان به شما کمک می‌کنند و حتی پرواز‌ها و هتل هایتان را از قبل رزرو می‌کنند.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین