|
| کد مطلب: ۱۱۱۷۹۲
لینک کوتاه کپی شد

چرا کودکان زبان خارجی را بهتر یاد می‌گیرند؟

احتمالا تا به حال این موضوع را شنیده اید که کودکان می توانند با سرعت بیشتری یک زبان خارجی را یاد بگیرند و واژه‌ها را تلفظ کنند. محققان طی مطالعات خود این موضوع را بررسی کرده و به شناسایی دلایل آن پرداخته اند.

چرا کودکان زبان خارجی را بهتر یاد می‌گیرند؟

کودکان از بدو تولد در حال آموختن زبان جدید هستند و باید توجه داشت که در حقیقت زبان و واژه‌ها متشکل از اصواتی هستند که ما با تار‌های صوتی خود تولید کرده و برای معانی آن قرارداد‌هایی ذهنی بسته ایم. طبق یک تخمین، حدود ۱۰ هزار ساعت در چهار سال اول زندگی یک کودک صرف شنیدن اصوات برای آموختن زبان می‌شود. از آنجایی که کودکان در آن زمان به ندرت در یک زبان متخصص هستند، به طور طبیعی یادگیری زبان برای آن‌ها دشوارتر از آن چیزی است که بیشتر مردم فکر می‌کنند.

از سوی دیگر مطالعات متعددی نشان داده است که کودکان بسیار کوچک قادر به درک و تمایز بین تقریباً ۸۰۰ صدایی هستند که همه زبان‌های انسانی را تشکیل می‌دهند. اما، برای نوزادان تک زبانه، توانایی شنیدن تفاوت‌های ظریف در سال اول زندگی از بین می‌رود، زیرا آن‌ها در شناسایی زیر مجموعه صدا‌ها یا واج‌های یک زبان خاص که در محیط می‌شنوند، تخصصی‌تر می‌شوند. برای مثال زبان انگلیسی فقط از حدود ۴۰ واج استفاده می‌کند.

باید توجه داشت در این بازه سنی کودکان قادر به آموختن زبان‌های مختلفی هستند و اگرچه برخی از مردم نگرانند که تربیت کودک به صورت دو زبانه به این معنی است که در نهایت به هیچ زبانی تسلط کامل پیدا نمی‌کند، اما این باور کاملا نادرست است. تحقیقات نشان داده است که کودکان در یادگیری همزمان بیش از یک زبان ماهر هستند و فقط باید فرصت استفاده از هر دو زبان را داشته باشند.

برآورد‌ها نشان می‌دهد: مدت زمان مورد نیاز برای کسب تسلط در یک زبان جدید، بین ۴۰۰ تا ۲۰۰۰ ساعت است. اما موضوع فوق واقعاً بستگی به این دارد که چه کسی زبان را یاد می‌گیرد و دلایل وی برای یادگیری زبان جدید چیست؟ تحقیقات نشان می‌دهد: کسانی که می‌خواهند به دلایل جدی و با خواست و اراده خود زبان جدیدی یاد بگیرند، این زبان را مؤثرتر از افرادی که به آن‌ها گفته می‌شود باید این زبان را یاد بگیرند، می‌آموزند. مطالعات همچنین نشان داده اند که دو زبانه بودن می‌تواند به شما در یادگیری یک زبان جدید کمک کند. دلیل موضوع فوق این است که افراد دوزبانه متوجه می‌شوند که هیچ پیوند ذاتی بین یک کلمه و معنای آن وجود ندارد.

در این میان برخی از زبان شناسان نیز این نظریه را مطرح کرده اند که بین مغز چند زبانه‌ها (افرادی که بیش از یک زبان صحبت می‌کنند) و تک زبانه‌ها (کسانی که فقط به یک زبان صحبت می‌کنند) تفاوت‌هایی وجود دارد. با این حال، فرایند دقیق این موضوع هنوز روشن نیست. در نهایت باید اعتراف کرد محققان هنوز در مورد اینکه زبان‌های مختلف با هم یا به طور جداگانه در مغز ذخیره شده و قابل دسترسی هستند، توافق کامل ندارند.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین