|
| کد مطلب: ۱۱۱۷۷۵
لینک کوتاه کپی شد

چرا دیر غذا خوردن باعث چاقی می‌شود؟

متخصصان می‌گویند: خوردن دیروقت غذا از سه نظر یعنی تعداد کالری‌هایی که می‌سوزانیم، سطح گرسنگی ما و همینطور روش ذخیره‌سازی چربی در بدن‌مان بر تنظیم وزن تاثیر می‌گذارد.

چرا دیر غذا خوردن باعث چاقی می‌شود؟
منبع: ايسنا |

به گزارش یورونیوز، با توجه به اینکه چاقی مفرط اکنون صدها میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است، نتایج مطالعه تازه می‌تواند به افراد کمک کند تا تنها با صرف وعده‌های غذایی خود در چند ساعت زودتر، خطر چاق شدن را کاهش دهند.

«فرانک شیر»، عصب‌شناس در بیمارستان «بریگهام» بوستون و از نویسندگان این مطالعه، گفت: تحقیقات قبلی توسط ما و دیگران نشان داده بود که دیر غذا خوردن با بالا رفتن خطر چاقی، افزایش چربی بدن و موفقیت کمتر در کاهش وزن مرتبط است. ما می‌خواستیم دلیل آن را بفهمیم و دریابیم چرا دیرهنگام غذا خوردن، خطر چاقی را افزایش می‌دهد.

متخصصان در این آزمایش، شرکت‌کنندگان را به دو گروه تقسیم کردند. به یک گروه برنامه‌ای دقیق با سه وعده غذایی در روز در زمان‌های عادی شامل صبحانه در ساعت ۹ صبح، ناهار در ساعت ۱۳ و شام در حدود ساعت ۱۸ بعد از ظهر داده شد، اما برای گروه دیگر ساعات وعده‌های غذایی تغییر کرد از جمله صرف اولین وعده حدود ساعت ۱۳ و آخرین حدود ساعت ۲۱ شب (به عبارت دیگر ناهار، شام و وعده تکمیلی).

متخصصان از طریق نمونه‌های خون، سؤالات نظرسنجی و سایر اندازه‌گیری‌ها دریافتند هنگامی که دیرتر غذا صرف می‌شود، سطح هورمون لپتین (که به ما می‌گوید چه زمانی سیر هستیم) در طول ۲۴ ساعت شبانه‌روز پایین‌تر می‌آید. امری که باعث می‌شود افراد احساس گرسنگی بیشتری داشته باشند و همینطور کالری‌ها نیز با سرعت کمتری سوزانده شوند.

آزمایش‌ها همچنین نشان دادند تغییر ساعات صرف غذا (به سبک گروه دوم) سبب شد تا ژن بافت چربی که بر نحوه ذخیره چربی بدن تأثیر می‌گذارد، فرآیند چربی‌زایی را افزایش دهد و از سوی دیگر از شدت فرآیند تجزیه چربی بکاهد.

محققان می‌گویند چاقی می‌تواند منجر به سایر مشکلات سلامتی از جمله دیابت و سرطان شود، بنابراین در وهله اول یافتن راه‌هایی برای جلوگیری از پیشرفت آن تفاوت بزرگی در سلامت جمعیت جهان ایجاد می‌کند.

ارسال نظر

پربازدیدترین