|
| کد مطلب: ۱۱۱۵۶۷
لینک کوتاه کپی شد

بلایی که «تک فرزندی» بر سر کودکان می‌آورد!

یک روانشناس کودک و نوجوان به تشریح آسیب‌های روانی ناشی از تک فرزندی بر روی کودکان پرداخت.

بلایی که «تک فرزندی» بر سر کودکان می‌آورد!
منبع: ايسنا |

دکتر عظیم عظیمی به مناسبت هفته ملی جمعیت(24 تا 31 اردیبهشت) در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به مشکلات متعدد تک فرزندی از بعد روانشناختی، گفت: اولین آسیب تک فرزندی کاهش عزت نفس و اعتماد به نفس این کودکان است.

وی افزود: یک کودک با داشتن خواهر و برادر متعلقین عاطفی بسیاری در اطراف خود دارد و همین امر نقش مهمی در ارتقاء عزت نفس و اعتماد به نفس او دارد.

عظیمی گفت: از طرفی تعامل کودک با گروه همسال خود در خانواده موجب افزایش روابط اجتماعی کودکان و یادگیری روحیه تعامل و همکاری است، چیزی که کودکان تک فرزند از آن بی‌بهره می مانند.

این روانشناس به هوش بالای کودکان در خانواده های چند فرزندی اشاره کرد و افزود: کودکان در تعامل با هم قدرت تحلیل و تفکر بیشتری پیدا می کنند و همین امر بر روی افزایش هوش آنها اثرگذار است.

عظیمی به مشکلات روحی و روانی فرزندان در خانواده های تک فرزندی اشاره کرد و افزود: اولین آسیب در این زمینه افزایش خودشیفتگی در این کودکان است، چرا که این کودکان از ابتدا محور زندگی در خانواده بوده و کمتر ازوالدین خود "نه" شنیده‌اند و خواسته های آنها به سرعت برآورده شده است.

این روانشناس کودک و نوجوان گفت: این کودکان با ورود به جامعه هم دچار مشکلات فراوان می شوند، چرا که قدرت تحمل آنها بسیار پایین بوده و تحمل شکست یا شنیدن کلمه "نه" را ندارند و با کوچکترین شکست یا مخالفتی دچار سرخوردگی می‌شوند و این درحالیست که کودکان در خانواده های چند فرزندی همیاری و همکاری و تحمل سختی ها و کمبودها را یاد گرفته و می توانند از این مهارت در زندگی اجتماعی آینده خود استفاده کنند.

این دکترای روانشناسی سلامت با اشاره به خطرات دیگر تک فرزندی در آینده این کودکان گفت: اگر در آینده این کودکان والدین خود را از دست دهند، عملا همه خانواده خود را از دست داده و تنها می شوند و همین امر آسیب های روانی بسیاری برای آنها به همراه دارد.

وی افزود: در خانواده های چندفرزندی، با فوت والدین، خواهران و برادران در کنار هم بوده و حمایت عاطفی از هم دارند و موجب می شود فرد احساس سرخوردگی و تنهایی نکرده و دچار مشکلات روانی نشود.

ارسال نظر

پربازدیدترین