|
| کد مطلب: ۱۱۱۴۹۸
لینک کوتاه کپی شد

با بچه ای که حرفها و خبرهای خانه را بیرون می برد چه برخوردی کنیم؟

یکی از دلایلی که ممکن است باعث خبرچین شدن کودک شود رفتار خود والدین می‌باشد. حریم خصوصی و اهمیت حفظ آن برای کودکان جا نیفتاده است.

با بچه ای که حرفها و خبرهای خانه را بیرون می برد چه برخوردی کنیم؟

خبرچینی در واقع به معنی رد و بدل کردن و بازگو کردن مسائل شخصی و حرف‌های یک شخص به شخص دیگر می‌باشد. خبرچینی صرف نظر از اینکه دروغ یا راست باشد، می‌تواند به دلایل مختلفی مانند حسادت یا حتی خیرخواهی انجام شود. اما اکثر کودکان نمی‌دانند که خبرچینی کاری اشتباه است و این کار را به دلایل مختلف و با انگیزه‌های مختلفی انجام می‌دهند. به همین دلیل در وهله اول باید به دنبال یافتن انگیزه در کودک خبرچین خود باشید که برای اینکار توصیه می‌شود از مشاوره کودک کمک بگیرید. دقت داشته باشید با تنبیه کردن نمی‌توان به نتیجه مورد نظر در این زمینه رسید.

کودک خبرچین چگونه است؟

اگر کودک خردسال در خانه دارید باید بدانید که تمام کار‌ها و صحبت‌ها و راز‌های شما ممکن است به راحتی فاش شود، زیرا کودک شما این آمادگی را دارد تا با پرسش دیگران تمام مسائلی که در خانه اتفاق میافتد را بازگو کند.

به این کودکان در اصطلاح کودکان بسیار صادق می‌گویند که هرچیز که از آن‌ها پرسیده شود را به طور کامل توضیح می‌دهند. کسی دوست ندارد که مسایل خصوصی زندگی‌اش فاش شود به همین دلیل ممکن است گاهی از این اخلاق کودک خود بسیار عصبانی شوید و سر او داد بزنید که این‌کار هیچ فایده‌ای در رفتار کودک خبرچین ندارد.

نحوه برخورد با کودک خبرچین

والدین باید دقت داشته باشند که یکی از رفتار‌هایی که باعث می‌شود کودک شان در مسایل مختلف لجبازی کند، تنبیه کردن، فریاد زدن و توبیخ کودک خبرچین در جمع و در حضور دیگران می‌باشد. این عمل نه تنها اثر بخش نخواهد بود بلکه باعث می‌شود کودک بیشتر لج کرده و در انجام آن کار غلط اصرار بیشتری داشته باشد. پس اگر می‌خواهید رفتار کودک خبرچین خود را تغییر دهید سعی کنید از انجام اینگونه رفتار‌ها خودداری کنید. توصیه می‌شود در حضور کودک خبرچین از بازگو کردن مسائل مهم و راز‌های خانوادگی خود بپرهیزید، یا زمانی راجع به این موضوعات صحبت کنید که کودک خواب باشد.

چند توصیه و راهکار

اینکه کودک خبرچین چه موضوعاتی را در جمع مطرح می‌کند و از چه مسایلی صحبت می‌کند بسیار اهمیت دارد. ممکن است کودک خبرچین شما در جمع چیز‌های بی اهمیتی مانند اینکه روز قبل چه چیزی خورده یا چه جایی رفته است را بازگو کند که در چنین مواردی فعالین حوزه مشاوره کودک توصیه می‌کنند که والدین واکنش خاصی از خود نشان ندهند.

اما اگر کودک از مسایل مهم زندگی و مسایل شخصی شما در جمع صحبت می‌کند، باید کودک را از جمع دور کنید و به او بفهمانید که شما از صحبتی که کودک خبرچین کرده است ناراحت شده‌اید و تا چند دقیقه‌ای ناراحتی خود را نشان دهید تا کودک خبرچین بفهمد که گفتن این موضوعات درست نمی‌باشد.

تاثیرگذاری والدین بر کودک خبرچین

یکی از دلایلی که ممکن است باعث خبرچین شدن کودک شود رفتار خود والدین می‌باشد. حریم خصوصی و اهمیت حفظ آن برای کودکان جا نیفتاده است، به همین دلیل هنگامی که والدین از مسایل مهم خود با دیگران صحبت می‌کنند کودک هم این کار را یک امر عادی می‌بیند و رفتار والدین خود را تکرار می‌کند. نکته دیگری که فعالین حوزه مشاوره کودک بسیار به آن تاکید دارند، آموزش رازداری به کودک خبرچین و جذب اعتماد او است.

راز‌هایی که کودکان به شما می‌گویند از نظر بزرگسالان مسایل بی اهمیتی هستند، ولی از نظر خود کودک بسیار ارزشمند می‌باشد. به همین دلیل وقتی کودک شما از راز‌های خود با شما صحبت می‌کند و از شما می‌خواهد تا آن را با کسی در میان نگذارید، هرچند موضوعی بی اهمیت باشد، اما وظیفه شما به عنوان والدین کودک این است که راز او را حفظ کنید. این رفتار شما به کودک خبرچین اهمیت رازداری را یاد خواهد داد و اعتماد کودک را جلب می‌کند.

نکات مهم در رفتار با کودک خبرچین

• اگر کودک خبرچین دارید می‌توانید به اطرافیان خود توصیه کنید زمانی که کودک از مسایل زندگی شما با آن‌ها صحبت می‌کند کاملا به او بی اعتنایی کنند و با کودک هم صحبت نشوند.

• با استفاده از داستان و فیلم و با شرکت در بحث‌های گروهی می‌توانید به طور غیر مستقیم به کودک خبرچین خود بیاموزید که این رفتار اشتباه است و اهمیت رازداری را به او بیاموزید.

• می‌توانید از تشویق برای اصلاح رفتار کودک خبرچین خود استفاده کنید. به طوری که با او قرار بگذارید که در صورت خبرچینی نکردن برای او جایزه‌ای در نظر می‌گیرید.

• یکی دیگر از راه‌کار‌هایی که مشاور کودک توصیه می‌کند استفاده از رفتار‌هایی است که اعتماد به نفس کودک را افزایش می‌دهد. یکی از دلایل خبرچینی در کودکان می‌توان برای جلب توجه باشد که با داشتن اعتماد به نفس این مسئله کمرنگ می‌شود.

• به کودک کمک کنید تا خودش راهی را برای ترک خبرچینی پیدا کند.

• در صورتی که کودک خبرچینی کرد، در جمع از تهدید و تنبیه و نصیحت او بپرهیزید.

• پدر و مادر همیشه الگوی فرزندان خود هستند، از این جهت باید دقت کنید تا مسایل و موضوعات زندگی شخصی خود را در حضور کودک خود به دیگران بازگو نکنید، زیرا کودکان این رفتار را از والدین یاد می‌گیرند.

• به کودک بیاموزید که موضوعاتی را باید گزارش دهد. موضوعاتی مانند زد و خورد یا نیاز کمک فوری و...

• اگر کودک خبرچین شما در جمع مسایل بی اهمیتی را تعریف کرد واکنشی به حرف‌های او نشان ندهید.

• کودک نیاز به جلب توجه و دیده شدن دارد به همین دلیل توصیه می‌شود بیشتر برای کودک خود وقت بگذارید، او را به تفریح و گردش ببرید و با او بازی کنید تا کودک به نکات مثبت خود آگاهی پیدا کند.

• به کودک خود بیاموزید تا برای رفتار‌های خود و بدست آوردن مهارت‌های اجتماعی یک الگو داشته باشد ورفتار‌ها و برخورد‌های قابل تحسین و درست الگوی خود را به خاطر بسپارد یا از آن‌ها یادداشت بردارد.

• در مورد نادرست بودن خبرچینی و اهمیت راز داری با او صحبت کنید و به او بیاموزید که می‌تواند از روش‌های دیگری برای جلب توجه دیگران استفاده کند.

• زمانی که کودک در حال خبرچینی کردن است سعی کنید تا تمرکز او را به موضوعی دیگر منعطف کنید.

• به کودک خبرچین تفاوت بین خبر با خبرچینی را آموزش دهید. مثلا خبر دادن از مسایلی که در مدرسه رخ می‌دهد را می‌تواد بازگو کند، اما مسایل خانوادگی را نمی‌تواند در مدرسه بیان کند.

• به جای گوش دادن به خبرچینی کودک، از او بخواهید تا آن‌ها را روی کاغذی بنویسد.

ارسال نظر

پربازدیدترین